Öljäst till katter?
För många år sedan fick jag tipset att ge katterna öljästtabletter eftersom de innehåller mycket B-vitaminer och detta ska ju vara så bra för pälsen. Jag födde då upp perser och givetvis ville man ju ha så bra pälsar som möjligt på sina katter. Jag provade och katterna gillade det verkligen. Jag har under åren givit dem tabletterna som godis och inte särskilt regelbundet så jag kan inte säga om jag sett några fördelar eller nackdelar med det.
Nu undrar jag om det är fler som ger öljäst till sina katter och i så fall hur mycket får de per dag? Jag ger dem Dr Bradfords bryggeriöljäst som jag köper i hälsokostaffären. Man hör ju så ofta att det är bra att ge katterna extra B-vitaminer, men viken sort ska man ge? Kattgodis typ Vitabe eller?
Jag har gett öljäst till mina rexar, vet inte riktigt om de gjorde nån nytta men katterna älskade det. Köpte stora burkar med Friggs öljäst som säljs i matbutikerna.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Jag ger Salmopet ren färsk laxolja utan tillsatser som jag tycker är jättebra för mina katter.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#2 Laxolja? Det låter nyttigt, men det kan väl inte ersätta just B-vitaminer? Vart köper man det?

Jag har samma som englagirl hemma t mina.
Jag har också testat Öljäst tabletterna, men jag märker ingen skillnad alls.

det kanske inte ersätter b vitaminer men mina missar har så vitt jag vet inte brist på det så jag tillför oljan så att pälsarna blir fina (finare:-)
Har testat öljästtabletter för pälsarna men märker ingen skillnad.
Jag ger oxå mina katter James Well Beloved mat och efter att jag började med den så märker jag oxå skillnad på pälsarna.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#2 förlåt jag missade att svara på ditt inlägg
Går att beställa från http://www.canis.se/nettbutikk/omtale.php?id=SP010
jag beställde mitt från Danmark minns inte om det blev billigare
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

hihihi det vart fel igen *asg* svar till #3 naturligtvis
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Tack för länken. Vet inte hur man doserar så att varje katt får rätt mängd om man ska ge i maten. Vi har sju katter och enda sättet då är att spruta i munnen på dem. Lite bökigt. Jag ger katterna RC och Orijen och de har fina pälsar, men vill ge öljäst som godis till alla och extra tillskott till min dräktiga hona. Är bara osäker på hur många tabletter man ska ge. B-vitaminöverskott kissas ju ut, men jag är ändå lite orolig att ge för mycket. Är kanska lite fjompig….
Jag har köpt Viacutan på blåstjärna jag får väl se hur bra den är, är det någon som har provat den ??
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

#8 Ge du öljästtabletter, det är ju precis som du säger ofarligt och det kissas ju ut :-)
Jag sprayar laxoljan på maten så dom får i sig det dom behöver och det smakar tydligen godis hihihi.
Har oxå provat viacutan som är liknande laxoljan tycker jag.
Lycka till med din dräktiga hona.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Ger öljäst tabletter köpta på apoteket till mina. De knaprar det som godis. Om det ger skillnad i pälsens lyster, hmm ser inte det men inte så noga för mig. de gillar det och det är kul att unna dem lite gott.

#9 Viacutan är mkt bra på mot huden bla. Detta har jag t min Schäfer då han får eksem.Kan säga den är super då den även läker, hans päls blir blank o fin utav den.'
Åh vad bra Carina då känns det som jag har rätt sak för det var inte billigt..

Jag har hört att man kan droppa på olovolja på maten till både hundar o katter oxå och att det ska ge jättefin päls. har inte provat själv, nån som har testat det?
//Tessan
En veterinär sa det till mig en gång men man skulle inte göra det för länge å inte varje dag så det kanske finns en nackdel ?!?
Om det blir för mycket olivolja så kan det ju ha laxerande effekt. Kanske därför man inte ska ge så ofta?

#13 Den är svindyr det vet jag
Första gången Kalle fick detta så bara jag stirrade, sen så plockade sköterskan bara fram foder & Olja sen va det bara ta fram plånboken
Fodret va ett allergi foder i säck, gissa den kostade. Men han blev så fin! allt försvann som hade gjort ont.