Perser iFokus

Perser

Etikett: 07-export-import
Läst 1936 ggr
Annkis54
0

vem ska betala vaccin mm

Jag har ju ett kontrakt som säger att min danska uppfödare ska ha en gratis kattunge, förstahandsval. som del av parningsavgift.
han är ju leveransklar för flera veckor sedan men hon har ingen  brådska att hämta honom o jag ställer gärna ut honom. Men det är hon som inte har möjligthet att hämta honom nu..så därför ställer jag ut honom.
några frågor
vem ska betala vaccinationer. chip. reg vet.besiktning mm
Om nåt skulle hända nu när han är leveransklar..om han skulle behöva veterinärvård eller liknande..vem ska betala detta?
Vill bara höra hur ni tänker..eller om ni har varit med om liknande??
så får jag i så fall maila henne så att vi har en överenskommelse
jag trodde naturligtvis att hon skulle hämta honom när han var leveransklar..men då hon sa att hon hade svårt med det för att hon jobbar så mycket o att jag gärna får ställa ut honom så accepterade jag det o tänkte inte mer på det
det är väl först nu när jag ser att jag får betala extra för Banditen (min blivande hane i tyskland) som det har gått upp ett ljusFot i munnnen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

Beroende på hur länge till du ska ha honom hemma, så tycker jag ni ska göra upp om ersättning för det.

Alla kostnader som tillkommer utöver, från det datum han var leveransklar och det var sagt att hon skulle hämta honom, så skulle jag nog ta betalt för det.

För priset var väl satt för att han skulle hämtas då han var leveransklar? Eller pris och pris…nu i detta fall är det ju inte så…men endå! Tycker att hon inte kan räkna med att du har honom hur länge som helst gratis!? Skulle då inte jag göra om jag var den som skulle hämta honom.Fot i munnnen

Tja…så tänker då jag iallafall.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Annkis54
0

ok..tack Bullan
kostnaderna för vaccinationer. chip. reg vet.besiktning mm då???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

Ja…klurigt där!!, då ni kanske aldrig tog upp det med varandra då det hela bestämdesGenerad Det är ju en del kostnader + att hennes parningsavgift inte blev direkt billig!…Jag skulle nog vara så pass fräck i ett sådan här läge, att jag skulle ta betalt för rubbetHemlis Kan hon, så kan ju du medOskyldig

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
0

Så som jag läser tolkar det så står det i kontraktet att hon ska ha en kattunge står det Leveransklar med vaccinering å hela köret??

Så har ni inte bestämt eller att det står färdigt att han skall ha alla sprutor mm när hon tar över honom så får ju hon betala för det..för bara själva kattens pris är ju ett stort värde och skall du då betala allt annat ja jisses då har ju din katt som du har köpt ifrån henne kostat en förmögehet..

Sedan allt över det bestämda datumet får ju hon betala liksom även om han blir sjuk..mat å uppehälle osv…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Ellinor Johansson
0

Jag har köpt några kattungar från England förr då kostade kattungen ett pris, sen tillkom allt extra. Det var ett helt A4 ark med spec. kostnader, reg, vacc. vetintyg, antal bilresor * km. till och från veterinären, tele.samtal till Sverige, tele.samtal till flyget, bilresa till flyget osv. 

Jag har också fått betala för överdagar efter leveransdatum.

Skulle jag sälja ett kisse till utlandet skulle jag absolut ta betalt för alla faktiska kostnader

manbukten
0

vacc och stamtavla är nog din grej som vid all annan leverans. Men chip får hon stå för själv och tar du för iackordering som det nu handlar om, så kanke du kan få tillbaka lite av kostnaden. Du får vara klurig nu! ska du ställa ut så ta betalt för chip och avgifter, du ställer ju ut hennes katt från din uppfödning. Räkna in resor och allt sådant. Är hon fräck kan du vara också. Medela dessa vilkor och fråga om du ska ställa ut. Får du svaret ja har hon godtagit utgifterna och måste betala innan leverans. Inackorderings avgiften kan hon aldrig neka till. Ingen behöver föda en annans katt. Vet ej hur ert kontrakt ser ut. Har du skrivit över honom.

Bart
0

Jag skulle kontakta henne och göra upp det skriftligt,precis vad hon ska stå för.Personligen anser jag att hon ska stå för ALLA kostnader du har/kommer att få efter leveransdatumet.Som försäkring,ev veterinärbesök,utställningskostnader osv.Annars kan det bli en väldigt dyr katt för din del.

Annkis54
0

så här står det
Köparen är införstådd med att säljaren "tilbydes" en kattunge oavsett kön, utan betalning
thats it.
inget annat är skrivet.
sen vill jag inte vara "fräck"
jag vill göra det som är "rimligt"..som "alla" andra skulle ha gjort
som jag själv skulle göra…om jag vore i situationen.
ja..tänk om man kunde lära sig nångång..i förvägFörvånad..så man inte sitter i dessa situtioner där man inte har nåt skrivet.
jag har inte skrivit över honom.

suck… nya obehagliga saker att ta itu med
varför ska det alltid vara obehagligt när det gäller pengar.
varför ska folk inte kunna säga själva …att det o det ska naturligtvis jag stå för….

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Ellinor Johansson
0

Som jag tolkar kontraktet ska hon erhålla en kattunge av dig, alla kostnader förutom kattungen som du gett henne är hennes.

Marita-L
0

Håller med #9 alla kostnader utöver själva kattungen ska hon stå för..Jisses Annki hur mycket får inte du betala för dina ???

Crystal Pearl´s

Bullan
0

Jo…låter orimligt att DU ska stå för allt!

manbukten
0

Menade inte att du skulle gå över gränser men se om ditt

Annkis54
0

#12..jag tog det inte så heller
ville bara klargöra att jag inte vill gå ner till hennes nivå…då är jag ju inte bättre själv
sen måste man var om sig o kring sig…o se om sitt hus
så att man inte blir helblåst…så du har helt rätt manbukten

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

Annkis: …jag skrev ju också något om att vara fräck…men det jag menar med det, är att det måste ju finnas någon jämnvikt på det hela…en ska ju inte bara ta och den andra bara ge!!!

Utan det måste ju bli någorlunda rättvist åt båda hållen!

Och det kan ju se olika ut från fall till fall. ! Nu har ju du fått betala en hel del för detta…så då tycker jag att du måste kunna få ta betalt du med, för att få någon sorts balans på det hela.

Hur som helst…lycka till med utställning av den lille och att det hela löser sig!Skrattande

manbukten
0

#13 Bra inte hamna på samma nivå, hellt riktigt. Jo du är bättre för du agerara och tänker inte så vanligtvis. Men du ska ta ordentligt betalt från henne, för din egen skull. Hon utnyttjar dig till sina egna syften och det är lågt. Du ska ta betalt för vad det kostar. Vissa behöver smaka egen medicin. för att förstå och gör det inte det då är det ett ohjälpligt fall. Ni får ursäkta allihop, jag blir så frustrerad av sådana handlingar. samtidigt som du ska hålla dig till det brukliga för att ha ryggen fri. Lycka till Det finns alla sorter båda av köpare och uppfödare.Suck

Annkis54
0

jag sitter o skriver till henne nuFot i munnnen
o jag har gått igenom alla papper från henne o kollat vad jag har betalat.
hon var ju 10 månader när jag hittade henne..o med rabies o blodprover så var hon ju hos uppfödaren 4 månader efter det..o hon har inte tagit nåt betalt för detta..så det gör inte jag heller så jämnar det ut sig
jag har betalat extra för rabies, chip o blodprover o pkd test o avmaskning..men allt sånt är ju "extragrejor" för att hon skulle till sverige.
men jag ska föreslå henne att hon betalar de kostnader som jag har haft för honom..som reg. o vaccin o chip o sånt
för kalla fakta är ju att hon inte ska betala nån köpeskilling på katten. så får vi se vad hon säger om det
o så är det ju detta med försäkringen..han är ju försäkrad via sin mammas avelsförsäkring tills han är 16 v..o han är idag 15 v
så jag får ju ta en egen försäkring på honom. I danmark kan de tydligen inte försäkra sina katter…
så vi får se vad hon säger om detta
tack för alla era svar som har fått mig att tänka till
ytterligare bollplankKyss

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Är det verkligen så ??? Kan man inte föräkra katten om man bor i Danmark ??

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

enligt henne så
vicki i Tyskland säger att man inte kan försäkra katter i tyskland med hundar
Bente i Danmark sa att man inte kan försäkra varken katter eller hundar i danmark

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Förvånad

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Hoppas de har billigare djursjukhusräkningar dåFundersamLåter ju inte klokt att inte kunna försäkra djurOskyldig

Bullan
0

Fast jag har hört något om någon dansk som försäkrade sitt djur i Agria/Sverige…då de impoterade in till Danmark!

Kanske de som vill, kan försäkra i Sverige då!?

Annkis54
0

o så är de ju vana vid det

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Flisans
0

Hur går de mor?? Fått nåt svar av henne??

Kram

Annkis54
0

nopp
hon har nog ringt mig idag
men jag var inte inne o när jag försökte ringa henne så svarade det inteFot i munnnen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Denna kommentar har tagits bort.
Annkis54
0

vi har pratats vid idag
o det var helt självklart för henne att hon skulle betala kostnaderna för chokokillen..gott va
så behöver man inte oroa sig för det längre
tack alla för ert stöd

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

"26 Så bra att allt löste sig till det allra bästaSkrattande

ophelia
0

Härligt att allt har löst sig till det bästa.//Sylvia

Bart
0

Jättebra!

Flisans
0

Ja de va väl skönt o slippa sturl ang de=)

Kram

manbukten
0

Bra men egnetligen inget att prata om från hennes sida.

Grattis i alla fall

Annkis54
0

#31..nä jag antar att du har rätt
men när man inte gör upp nåt i förväg..
det är ju det som är det dumma
man ska noga skriva…ALLT.
O det skulle jag ha lärt mig genom åren…men ändå hamnar man i dessa situationer fortfaranFlörtde
men det verkar ju som alla vi som har kommenterat i denna ´tråden tycker samma i alla fallGlad

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se