CLOMICALM till hanar som markerar
Är det nån som vet mer om Clomicalm?
Verkar vara psykmedicin till hundar med separationsångest.
Nu har min hane pinkat inne några gånger efter en utställning för 1½ vecka sen.
Ska jag försöka mej på Clomicalm eller ska jag fortsätta med Feliway bara?
Har ju tänkt att han ska para i vinter så det vill jag inte riskera!
Men det låter ju bra. Feliway vet jag inte hur effektivt det är…

Det ÄR även väl testat på markerande hanar med bra resultat. Det är ett medel som påverkar vissa delar i hjärnan, som har med ångest, hävda sig m.m…att göra. Men det verkar ha olika effekt på hund och katt. Tror inte det har någon effekt på strilande hanhundar.
Jag fick prova det till min hund, som är hyperaktiv, trots aktivering m.m.
Det gav viss effekt på honom, men inte tillräckligt. Han blev inte det minsta groggy el. så el personlighetsförändrad på något sätt. Men han åkte bil lugnt, vilket han annars aldrig gör. Han lugnade sig med att jaga skuggor, vilket han är idiottokig i att göra….och den egentliga orsaken till att jag testade medlet.
Jag pratatde med veterinären om detta medel ett bra tag. Hon berättade att det har BRA effekt på katter som markerar, och att det är ofarligt att ge.
Så ska man prova något…så skulle jag testa detta. Feliway är ett doftferomon, som lugnar. Och P-piller kan ge tumörer:(
Hade jag vetat om detta medel tidigare…typ för 1.5år sedan, så hade jag direkt provat det på min kisse, som nu är avlivad pga markering. Kanske hade han slutat med detta då!?..och fått vara kvar här med mej. Men han markerade ner precis alla möbler vi äger här hemma:( Så det fungerade helt enkelt inte. Och JA, han var kastrerad. Men kastreringen gjorde nästan saken bara värre. Testade även att låta honom vara utekatt i nästan en månad. Tänkte att kanske han skulle bli så pass trött av alla intryck m.m…och avreagera sig ute…men det gav inte några possitiva effekter det heller….snarare tvärtom:( Jag provade Feliway och andra saker…inget funkade :( Jag kämpade med detta i 2 år…och tillslut gav jag upp då det bara blev ett värre beteende med tiden.
Så mitt råd till ALLA som har eller får strilande hankatter, sätt in det stora artelleriet med en gång. Så att det inte blir ett beteende hos era älsklingar, för då är det sannolikt försent att göra något åt saken, så som det blev på min katt. Jag saknar honom VARJE dag, denna katt var min allra käraste katt. En sådan som honom, kommer jag ALDRIG att få igen. Han var väldigt speciell och låg mig väl inlindad i hjärtat. Så att tillslut ta det hemska beslutet att avliva honom, var det gräsligaste jag gjort. Jag gråter då jag skriver detta…för så ont gör det fortfarande då jag tänker på honom.
Så, tänk om detta hade funnits, eller att jag vetat om detta medel då det började bli ett problem, kanske hade han levat idag då!?
Så det viktiga är…låt det inte få hålla på för länge, för då kanske de inte slutar oavsett vad man gör eller sätter in för åtgärder.

Jag blir så förvånad att jag aldrig hört nån som använt det när det funnits på marknaden.
Det här är ju bekymret med hanar-att de strilar.
Inte bara Perser!
Ska maila min veterinär och höra om hon kan skriva ut det.
Oj vad jag blir illa berörd när du berättar om din hane.
Så tråkigt och hemskt att måsta ta det beslutet…
Ha det bra!

Tror att de beror på att kanske det inte funnits så länge eller att man inte vetat vilken effekt det har på stilkatter. Samt att folk inte hört om det därför och farit till veterinären och talat om detta problem…så de har kanske aldrig fått shansen att skriva ut det pga det!? Det är ju trots allt receptbelagt! Det kanske inte fungerar på alla katter, liksom att alla läkemedel inte har effekt på människor, men helt klart värt att prova. Och det finns katter som det funkar jättebra på:)
Jo, hoppas att inte fler måste gå igenom detta, utan att ens ha fått prova på det som finns. Därför informer jag om detta, så att det kanske kan undvikas.

Vi gav vår fertila hane det när han strilade med kanonresultat. Efter han blev kastrat så upphörde strilandet.
Tyvärr har Novartis plockat bort 5 mg tabletterna då de säljs för dåligt. Jag har pratat med en veterinär på Novartis och bad dom om att marknadsföra det bland veterinärerna på ett annat sätt än vad dom gör idag. Ringer man till en veterinär så går de in på FASS och ser att det är till hund. Jag påpekade för dom att det är synd om folk måste ta bort sina katter p.g.a. markerning om Clomicalm kan hjälpa. Om fler får upp ögonen för denna medicin så kanske de sätter in 5 mg igen
Novartis-veterinären sa att de inte testat Clomicalm när det gäller det här med avel och rekommenderade att man slutade i god tid innan man parar.
Många tror att Clomicalm är ett lugnande medel och att djuret blir nerdrogad men det syntes inget på vår hane - han var som vanligt förutom att han inte strilade.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Jag upplevde det så på min hund också…ingen förändrig alls…förutom viss förändrig på negativa beteenden. Han fick 20mg tabletter, som jag skulle dela. Min vet sa att man även kunda smula tabletterna och dela upp det på så vis….blanda i maten tex. Till hunden så satte jag det på en smörad ostbit…funkade hur bra som helst att ge det så. Så kanske man kan ge det smulat på en smörklick till kissarna då också!?
Håller med om att det är fel marknadsföring av det:( Det skulle nog säljas betydligt mer…om rätt marknadsföring fanns. Och många katter skulle få leva längre.
Börjar fler efterfråga detta…så kommer nog mkt riktigt 5mg tillbaka.