intygsfråga
Jag har ju tänkt att para min lilla tjej.
Nu läste jag på KKN hemsida att hon ska ha navelintyg (visste jag) och sen lite oklart… polydactylifrihetsintyg?? Förstod inte om det gäller alla katter eller bara vita?
Sen stod det att om de var registrerade i annat förbund så skulle de omregistreras. Är det Sverak / IDP de menar eller SMK / KKN
Har mailat KKN men ej fått svar därför sänder jag iväg min fråga här till er alla kunniga! 

Hej Friida!
Navelbrocksintyg kan göras efter 3 månader å är ett måste..Veterinären skriver där bak på stamtavlan att hon inte har navelbrock. Som du sedan när du har fått kattungar sänder en kopia vid registrering av kullen.
Å hanen du använder måste både ha navelbrocksintyg plus testickelintyg som görs efter 6 månader.
Vad vita katter måste ha det är jag inte så insatt i..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Hej!
Jag har för mig att man måste ha intyg på den vita katten att den har syn eller hörsel??
Vissa vita katter kan ha nåt av de felen..
Mvh Sanna

Tack.
Men undrar lite fortfarande…
Så här står det :
1. Både hon-och hankatten skall ha navelbråcksfrihetsintyg, hanen även testikelintyg.
Polydactylifrihetsintyg på MCO samt hörselintyg på helvita katter krävs.
Polydactyli intyg…för bara vita eller alla?

Min katt är inte vit,
Polydactylifrihetsintyg på MCO samt hörselintyg på helvita katter krävs.
Här skrev du själv svaret…
Vad det gäller andra färger så är det bara navelbrocksintyg å testickelintyg som krävs..
Du behöver navelbråcksintyg på din lilla hona. Sen ska du väl testa henne för PKD också? om det inte redan är gjort.
/Lotta
/Lotta

ok. Tack för svaret!
Katarina

Hörselintyg gäller som sagt bara vita katter, och ska medfölja med navelbråcksintyg på honkatt. Hanar Navelbråcksintyg testikelintyg, och om den är vit då ska hörselintyg med även på hanen. Pkd är väl inte tvång inom Idp, eller? har de satt detta i sverak? jag fr min del anser ju de borde testas innan de går i avel.
PKD finns det inget tvång på varken inom idp eller sverak men jag tycker också det är lämpligt att testa katterna innan de ska gå i avel
/Lotta

Polydactylifrihetsintyg behövs tydligen bara för Main Coon rasen vad jag läste på google.Så förstod jag iallafall.
Sök på Polydactylifrihetsintyg_ så hittar du själv
_
Mvh Sanna
Ah, råkade hitta detta inlägg nu, långt efteråt.. Jag undrar, veterinärintyget som veterinären utfärdar när de är 3 månader, inför försäljning, där skrivs ju i om kattungen har navelbråck.. detta intyg räcker alltså inte utan det skall vara ett speciellt navelbråcksintyg som bara gäller detta?
Hmm, måste genast boka tid hos vet, i så fall om det skall bli bebbar här framöver.. PKD-fri-testade är de ju bägge två redan.
Nej det räcker inte utan det skall göras efter 3 månaders ålder sedan vet jag inte riktigt hur det fungerar i Sverak.

Här kommer mitt inlägg Jag är idp men vet att sverak godtar vet intygets navelbråck intyg .Har de inte synligt navelbråck vid 12 veckoer kan de aldrig få det. Omreg. av hane måste göras om hanen är din. Lånar du är det inte aktuellt. PKD är inget krav med är öcksvärt hos de flesta. Testikelintyg för därimot inte göras före 6 mån. Men är det lånad hane vill de nog ha ett aktuellt friskintyg.Polydak gäller inte Perser Lycka till

Friida: Såg att du skrev i ditt inlägg att du mailat KKN och frågat. Vem mailade du då? Jag har inte fått något sådant mail. Det är jag som stambokför åt KKN och min mail är stambokforare.kkn@mantrats.se
Det är bara MCO, Maine Coon, som det krävs polydactylifrihetsintyg på.
Kravet på omregistrering av avelsdjur gäller enbart från annat förbund t ex sverak och inte mellan de olika idp-klubbarna och bara om du som KKN-medlem äger avelsdjuret. Lånar du hankatt så är detta inte aktuellt.
Navelbråcksfrihetsintyg på båda föräldradjuren och det skall vara taget efter det att de fyllt 3 månader. Testikelintyg på hanen som skall vara taget efter det att den fyllt 6 månader. Hörselintyg om katten är helvit (EMS-koden w).
Du får också gärna ringa mig om du har fler frågor. Numret står på KKN's hemsida.
//Rolf