"Godmorgon"
Tja, det känns så för mig.. Var på bröllop igår och det var så kul, en barndomsvän, men det blev sent, sedan var vi uppe klockan 7 (sovit ca 3-4 timmar) och åkte till simskolan med sonen. Nu har jag slumrat en stund och börjar känna mig ok..
Börjar bli riktigt pirrigt nu inför redsan till Norge… Dessutom har yngsta sonen kräkts idag, men det har inte blivit mer så jag undrar om det verkligen kan vara maginfluensan? Det vore ju sån otur om jag skulle få det till på tisdag :( blääää. Det _får_ inte hända bara..
Sedan undrar jag hur ni skulle göra angående en avlsfråga. Jag har anmält Zelda till utställning i November. Nu kommer pojken på tisdag och Zelda verkar vara på g att börja löpa… Ska jag ge henne p-piller och gå på höstens utställningar (det vore kul om hon blev champion innan hon får ungar) eller ska hon få en kull och jag får satsa på certen senare? Om hon skulle bli gravid nu i september/oktober så skulle ju bebisarna bli lev-klara kring mars/april om jag tänker rätt…Det är väl en lämplig tid att sälja kattungar i?
Hur lång tid brukar det ta efter att man slutar med p-piller tills honan löper igen? Är det dåligt att ge p-piller innan hon fått sin första kull?
Lönar det sig att gå till veterinären och få ett grav-intyg, för att kunna få pengarna tillbaka för utställningen (gäller 2 dagar, 550kronor)…
Hmm mycket frågor…
Jag tror knappast att du kan få tillbaka pengarna p g a att honan är dräktig, det är ju varken en sjukdom eller en skada. Om du ska para nu eller vänta tills efter utställningarna kan bara du bestämma, det beror ju på hur dte passar er tidsmässigt med kattungar till våren/sommaren. Det kan dröja ett bra tag innan honan är i utställningsform efter en kull. En del honor märks det knappt på och en del går ner sig väldigt mycket.
Hur du än gör så lycka till !!
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
jaa..du..hur ska du göra
det beror ju på vad du prioriterar..ungar eller titlar
JAG sätter mina på p-piller så fort de visar löptendenser o jag inte vill ha några ungar. Många gör inte det…tycker …..ännu.
Hur gammal är Zelda…det har ju oxå betydelse..
om hon är ung så kan du ju låta henne ta sina cert först..
O hanen kanske oxå behöver bo in sig innan han ska börja para.
Det är som AnnaKarin skriver..man vet aldrig hur en hona ser ut efter en kull ungar..hon kan både gå ner sig i vikt o päls..men du kan oxå vara "tvungen" att raka ner henne på magen…så det kan ta tid innan hon kan ställas ut igen.
När min Blossom fick sin första kull nu i mars i år.(jag lät henne gå till champion först) .så tänkte jag att jag skulle hålla henne i utställningsskick..så att jag kanske kunde ställa på henne o kullen..men så fort det började bli lite problem med matning mm så åkte rakapparaten fram
Då bryr man sig inte om utställningar
sen så kan det oxå vara så att om du ger henne p-piller ett tag..o sen tar bort dem för att hon ska gå i löp..så kanske hon gör det på några dagar eller 6 månader senare…
om man inte ger dem p-piller utan låter dem gå igen sina löp o man inte vill att de ska löpa..så löper dem stup i kvarten
o vill man att dem ska löpa..o bara går o väntar på det..så tar det ett halvår..
hugget som stucket…pest eller kolera…bara att välja..slå en tärning hehe
du har anmält henne till utställning i November skriver du. Det är ju långt dit..o skulle du se att hon är dräktig o i god tid meddelar att hon inte kommer så kanske du får tillbaka pengarna med ett veterinärintyg. För då får hon ju inte ställas ut.. Det är nog lite upp till den aktuella klubben tror jag.
Men har du redan betalat för den utställningen då
kan du inte vänta in i det sista med betalningen…till sista betalningsdagen menar jag..så får du ju lite mer tid på dig
o se hur allt utvecklas.
Hon kanske inte heller är på väl i löp 
Hej! Tack för era svar!!
2#
Jo, jag har betalt för utställningen, den är i början på November.. Nu lutar det år att jag försöker hålla god koll på katterna, kanske låter hanen vara på övervåningen så att de är separerade när jag är borta. Och så hoppas jag att hon börjar löpa igen snart efter att utställningen varit.. Zelda blir ett år den 23:e september..
Man kan ju inte heller veta, som du skriver, hur tätt inpå kullen man kan ställa henne, det kan ju gå år av tid…
Skulle hon nu råka bli dräktig snabbt så är det iofs inte hela världen, vi ser ju så mycket fram emot vår första kull med kattungar, och så skulle det tidsmässigt passa att få dem i dec, då de skulle bli leveransklara i mars…
Hon har dock lugnat sig med sitt löpbeteende nu så kanske det håller på att avta, att det bara var ett litet förlöp?? Ja, det återstår att se..