Chinchilla / Vanlig Perser?
Vad är egentligen skillnaden på chinchillan och "vanlig" perser?
Färgen vet jag ju såklart,, men det jag menar är ju att dom bedöms ju enligt samma standard på utställningarna, men chinchillan har ju lite mera näsa.
Får en chinchilla då bättre eller sämre bedömning?
Chinchillan finns i både riktigt klassiker och de som kommit lite längre. En kunnig domare som är insatt i hur aveln ligger till dömer ofta bra,de har då oftast koll på hur pass bra den bästa Chinchillan är som de bedömt och utgår ifrån den,när de bedömer andra.
En välpälsad och riktigt ljus Chinchilla med sina gröna ögon är i sig så vacker att jag tror inte någon domare kan slå ner de helt i sin bedömning.
Men det är svårt att få NOM och BIS,konkurransen med de övriga färgerna är hård och tuff.
Tyvärr blir ofta storleken liten på en bättre typad Chincilla.
Jag har en chinchilla och en svart perser och det är stor skillnad på dem. Jag tror att chinchillornas vackra färg är svår att hålla "ren" om man skall försöka få in en kortare näsa. Man kan ju para in typade perser men då mister man nog i många led den karaktäristiska gnistrande ljusa silverkatten, utan inslag av varma toner, samt de gröna ögonen. Jag tror att de har kommit mycket längre i usa med chinchillorna.
Min chinchilla jfrt med min svarta är mycket mera graciös och har en lätt benstomme. Hon är mindre, men det sägs ju att chinchillan utvecklas långsammare än vanliga perser.
I slutet av 80-talet fick jag fram en kull med chinchillor som det gick väldigt bra för på utställningar. Denna vackra katt blev bästa vuxna hane flera gånger och hans syster Denise blev faktiskt bästa långhår totalt! Detta var ganska ovanligt eftersom silverkatterna inte brukade kunna slå sig förbi de mer typade "vanliga" perserna. Denise var väldigt lik Diamond, men jag har tyvärr inget foto på henne. Som ni ser har Diamond ganska lång näsa även om han var född 1987, men domarna tyckte att han och hans syster var väldigt bra för att vara chinchillor. Idag är ju chinchillorna bättre typade, men ligger ju ändå efter en hel del typmässigt. Jag hoppas att de även idag bedöms efter de förutsättningar de har. Älskar dessa grönögda katter!

Måste bara tillägga, det som är väldigt bra hos de flesta chinchillor är ju deras mycket bra rundade pannor. Zigrids panna är väldigt välvd och fin så det är en bra utställningsegenskap. Detta är vad jag förstått (och sett) inte lika vanligt hos "vanliga" perser.
#4 Jättesöt tjej!
Tack! Er katt är jättefin också! Förstår att den vann priser.
Hur får du in bilden i inlägget förresten? Jag har alltid undrat :)
Gör inlägget som vanligt med bild. Öppna sen bilden och kopiera den. Gå sedan in på "hantera inlägg" och klistra in bilden där du vill ha den. Detta kan man gör en timme efter man skrivit inlägget. Skynda dej och prova, än hinner du. =o)

Och här är Miss Marion igen,detta foto kommer att användas i en liten artikel om chinchillan och övriga grönögda,som kommer upp i www.katteriet.nu
wow vilka fina katter
o Miss marion…oj oj oj
måste bara testa att få in ett kort..hehe
testar med ett nytaget kort på Mica

*WOW* vilka underbart vackra katter i denna tråd!!!
Har själv en svart silver shadedperser och fullkomligt älskar dessa silverkatter.
Miss Marion……hon är nästan overkligt vacker!!
#16..tack
chinchillorna är verkligen vackra…
speciellt med deras "eyeliner"

Oj vad många svar,,, vad roligt.. :-) Vilka fina katter oxå.. :-)
Men när ni säger bättre typad chinchilla, menar ni då att dom har kortare näsor? och när ni säger att dom kommit längre i usa, är det då oxå dom kortare näsorna ni menar då?
Är det någon skillnad på pälshållningen mellan chinchilla och "vanliga"? Vissa säger att man måste kamma och bada en perser väldigt ofta medans andra säger helt tvärt om, jag har tex pratat tidigare med en uppfödare som fött upp rasen i jag minns inte hur många år men det var mååånga… Att Man inte ska börja bada dom för mycket för att det är mycket det som gör att man måste borsta dom hela tiden och jämt eftersom pälsen blir torr och då oxå lätt tovar sej.. ?
//Linda

#19 Ja,,,är väldigt delade meningar om badning. Själv anser jag att man inte ska bada katter i tid och otid. Jag har jobbat på djurklinik och sett vad all badning kan ställa till med både hos katt och hund
Enorma hudproblem, typ alldeles röda och torra, mjälliga och massor klåda i huden. Enstaka katter har blivit så tokiga i att klia sig hela tiden att de fick stora infekterade sår med kala fläckar. Det är lång behandlingsperiod för att få bukt med detta.
Det många glömmer, är att huden är ett kroppsorgan!!! Det största organet faktistk. Och att kleta in huden med en massa kemikalier hit och dit…är inte bra. Visst, man kan få fina pälsar ett tag…men i längden så brukar det inte hålla. ALLA katter och hundar får inte uttalade problem av det. Men jag skulle inte utsätta mina djur för den risken.
Har även sett svarta katter som blivit badade i ammoniak, för att få svart, blank päls….hur tror ni de mår sedan? En enda droppe ammoniak på huden, går att spåra i blodet i 72 timmar!!!
En del pysslar även med hårfärgningsmedel på katt och hund. Djurens hud är mkt känsligare mot sådant än vad våran hud är.
Det HUDEN jag är rädd om…frisk hud = frisk päls och friskt djur!
Visst kan man hålla pälsen fräsh med mycket badning…men det är själva stimuleringen av huden, som gör susen…inte alla medel man tillsätter. Borstning av katten gör samma sak också. En del tror att pälsen blir längre av badning ofta…men det är delade meningar om det också. Jag har inte sett den kopplingen. Det finns massor av pälsmonster, som inte badas mer än kanske 2ggr/år!!! Och det finns massor av dåligt pälsade perser, som badas varje el varannan vecka.
Det räcker om man badar katterna då de börjar bli orena i pälsen. Man känner att den börjar tappa den silkiga texturen och bli mera sträv…då blir de också skitiga och tovar lätt. Eller om man ska på utställning…då är det ett måste att bada dem ordentligt.
Bada djuren….men med sunt förnuft!!!!
Hmmmm….långt inlägg igen…
#19 Det kan låta som om det är bara näsan det hänger på.
Men med en kortare nos är det mycket annat som blir att skilja dom åt,rundare ansikte kraftigare kinder bredare bett.Toppen och skallen är oftast redan superp.på Chinchillan men öronstorlek,haka och kroppsstorlekär sådant som gör att "avelsarbetarna":) måste ta in "solida".Men samtidigt värna om de rena Chinchillorna.
Min erfarenhet är att det skiljer sig enormt på pälsar oavsett färg,detta mycket beroende på deras hormon och fettbalans i kroppen,och den genetiska anlaget. Endel av mina katter har inte behov av mer än ca:2 badningar om året,sen har jag dom som måste ta ett bad snitt var 6-8:e vecka.underhåll med gles kam på de ställen det vill tova sig.
En tävlingskatt får naturligt mer badningar.
Man måste älska päls och pälsvård när man har perser.Oavsett färg;)

Nej såklart jag inte tror att det bara hade med nosen att göra men jag trodde att det var det dom menade med att det gått längre i usa, dvs att dom fått "bort" nosen där.
Men jag ska inte sticka under stolen med att jag tycker att det är finare med lite näsa, det då inte bara på chinchillan utan äcen på dom andra färgerna utav perser, men det är ju såklart en smaksak. och huvudsaken är ju att det inte blir föör extremt,,
hehe päls och vård av den är väl iofs inget hinder men,, sedan är det ju frågan om hur mycket.. :-)
Men men aja hur som,,,, vissa är ju finare än andra,, precis som på alla raser ;-) :-))
#8 Tack för hjälpen! Jag hann inte ändra då, hade gått från datorn, men jag fixade det i mitt nya inlägg där jag visar upp en färsk bild på Zigrid :-)
Åhh, vilka fina chilla-katter, man blir ju helt kääär i allihopa.

Vilka underbara Chinchillor ni visar, jag det är något speciellt med dem.
Kan svara på detta med bad jag med. Vi har några katter som är i behov av bad ofta ca 6-8 veckor imellan, men sen har vi några som inte syns om de gått 6 månader utan bad. Jag badar vid behov bara.
….haha…det funkade!!!!