goldentabby el. bruntabby?
Jag hittade detta i silvernews..( hoppas jag får klistra in det )

Svart Tabby golden (ny 22)
Pälsfärgen är varmt och lysande kopparbrun med mörka tecken. En Golden Tabby är en tabbykatt, vars gula färgband på hårstråna är något bredare. Detta ger en något ljusare och varmare färg (än vanlig bruntabby). (Se standard för tabby tecken på Svart silver Tabby ovan.)
Fel: för blek eller för grå pälsfärg, grå underpäls, Tickade hår i de mörka partierna, dålig kontrast melan tipping och underpäls..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Har alltså bruntabby gråaktig underull då, men inte golden?
Är det bara silverkatter som kan få fram golden?
Kan kopparögda silverkatter få fram golden?…eller är det bara grönögda som kan få det?…hmmm…detta är mkt klurigt för mej!
Läcker tabbykatt är det då du har hittat
hahaha Bullan det var över min kunskap..hahaha ska bli intressant det här..har vi någon golden uppfödare här tro??
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Den enda "stora" uppfödare jag vet med goldenkatter (i vart fall nog den som hållt på längst…) är Yamacatos, tror adressen finns hos IDP eller kanske tom hos "silverkattenföreningen" men kolla gärna där.

Golden är ju en silverkatt som "tappat" silvret och de har ju alltid gröna ögon (mer eller mindre bra). Så logiskt för mig i alla fall är att en golden tabby har gröna ögon. Men logik är ju inte alltid samma sak som sanningen :)
Det jag kan säga är att det verkar som om det är bara ögonfärg som skiljer dessa åt,jag gick på djupet och jämnförde en Golden"tabby" med en bruntabby som i mina ögon är goldentabby i färgen,det visade sig att bruntabbyn tillochmed var en bättre goldenfärg med ren botten utan grått,det är ju i standarden ett fel med grå bottenfärg på en golden,men det gråa i botten kommer och går oftast i golden.
Jag och andra uppfödare av Silver & Golden har även märkt att det finns väldigt ljusa silvermönstrade,som man kan lätt ta för en mörkare Shaded. Så det är väl inte så konstigt att det förekommer Goldentabby som registreras som Bruntabby.
Själv parade jag en Bruntigré (mamma mörk Silverttabby-pappa Brunmönstrad/vit) med en ljus Shaded Silver.
Jag fick Shaded Silver,Goldenspotted(Shaded Golden),och en brunspotted.
(Ögonfärgen blir som ett tärningskast,men det är ett "avelsarbete".)
SVERAK ville först inte godta min Golden,men de fick ge sig:)
Bifogar bild på honom.
Golden är ett anlag som fungerar som dillutionsanlaget,alltså båda måste bära det eller vara.

Jag har fått höra från två chinchilla/goldenuppfödare att kattungarna ofta är mönstrade som små för att sedan spricka upp och bli shadade. Är det också din uppfattning #10?
Jo, får nog maila henne och höra hur det ligger till! Men tänkte att jag skulle höra hära först!
kan jag här visa ett foto på hans kullbror som var lika kontrastfullt mörkbrun som sin Far.(med gröna ögon:))