val av avelshane
Sitter just nu och försöker välja en lämplig pappa till Doris bäbisar. Och jag har kontakt med en katthane som verkar vldigt fin. Men då visar det sig att de har samma katt i stamtavlan. Det är Doris farfar som är avelshanens farfars far.. Är detta så nära släkt att man bör undvika den parningen?? De har inga andra led gemensamt. Vad tycker ni?

Det är inte nära besläktat och dessutom på var sin sida i stamtavlan. Som jag fattat det, så finns det inte många colourpoint i sverige…och avelshanar bli ju då ändåmindre i antal. Så har denna hane bra avelsegenskaper som passar ihop med din hona…så då skulle då jag använda honom.
En del är väldigt emot "linjeavel"…men jag och många flera anser, att ibland är det nödvändigt. Bättre det, än ta en obesläktad, som inte har bra avelsegenskaper.

Han har väldigt bra egenskaper .. och som sagt det finns inte så många colurpoint hanar, speciellt inte i norrland.. och jag tycker inte heller att det verkar så jättenära, de är ju inte ens kusiner. Och kusiner får ju gifta sig om man är människa. och det knns också som att det är skönt att ha en hane som bor ganska nära när det är hennes första parning.
I framtiden funderar vi på att förska importera en hona eller nått från nått annat land så man får in helt nytt blod och det blir lättare att välja.. men det är ju då..

#2 Att importera betyder inte alltid att du får in helt nytt blod. Börjar man "rota" i stamtavlor ser man ibland att katterna är besläktade långt bak i stamtavlan. En suverän hemsida för att kolla släktskap och inavelsgrad är Pawpeds, www.pawpeds.com Alla katter finns inte inlagda där men det går att köra sk test också. Lycka till med dit val av hane.

Tack för tipset, har hört talas om den sidan och ska skicka in så Doris stamtavla finns med, men varken hennes stamtavla eller avelshanens finns där i detta fall. Och det är sant att det inte alltid betyder nytt blod att importera, men vi tänkte då försöka få inen katt som inte har de vanligaste namnen med i alla fall inte på nära håll. Annars verkar det som att de flesta katterna r mer eller mindre släkt, i alla fall i de mindre färgerna.
Men det r en djungel detta med uppfösning, ju mer man lr sig desto svårare blir det…=) . Så himla mycket att tänka på men så ska det vara, man vill ju faktiskt försöka vara med och förbättra rasen, både utseendemässigt men framförallt så vill man ju inte för vidare defekter och sjukdomar. Men enkelt det är det inte.

Tack snälla för länken hitta en av mina förstfödda och hans avkommor. Kanonhäftigt en b 03 från 80talet

#6 Jag upptäckte att två katter med helt olika stamnamn som jag vill ha i mina stamtavlor visar sig vara i exakt samma kombination. De var bara födda i olika katterier i USA. Så man upptäcker mycket skoj. Har även roat mig med för att hitta ursprungsexoticarna till mina katter men tyvärr så fann jag inget då. Men vem vet någon kanske bidrar med stamtavlor där jag kommer hitta dessa katter någon gång.

Förlåt att vi går från ämnet Sofia, det är ingen fara alls med den avelshane du hittat. #7 Det är jättespännande med stamtavlor, de berättar en hel del. Det finns en sida till för er som inte vet. Pedigree.com. Just den här katten vart såld till Norge Ch och jag har letat många år. Så det vart lite julafton för mig.Ska visa en bild senare

haha.. ingen fara att ämnet svävar iväg lite.. det är ju intressant med stammar och stamtavlor. Tyvärr blev det ingen parning med denna hane. Ägaren tyckte att det känndes fr nära och ville inte, och det var ju synd, särskilt eftersom det inte finns så många colourpointshanar inom lämplig avstång . Vill ju inte skicka henne tvärs över hela sverige första gången hon paras. Det finns en till hane som antagligen inte är släkt alls , men tyvrr är han inte PKD-testad, så det är inte aktuellt om han inte testas. Så nu får jag helt enkelt leta runt efter en omaskad hane istället. Barnen blir ju trots allt bärare, så om det blir en fin hona har vi ndå nått att satsa på som kan ge colourpoints. Fast dessvärre finns det inte så många sådanan till utlåning heller.. men trägen vinner hoppas jag…

Men då vet jag en bra hane, som är tillgänglig…om du vill veta vilken, så kan du PM:a mej om det