Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 977 ggr
Naquita
0

kan uppfödaren förbjuda utställning?

Jag är lite ledsen, jag skrev ett glatt mail till en av mina uppfödare till honorna*inga namn nämnda* och säger att jag ska ställa ut henne för första gången.

då får jag ett halvsurt mail tillbaka där hon är lite "förbryllad" för hon hade aldrig gått med på utställning….? det var ngt vi inte kommit "överens om" Att avel hade hon gått med på men ej utställning. Jag minns klart och tydligt att jag nämnde vid köpet att det blir sällskap och avel, och eventuellt utställning om jag skulle våga pröva.

kan man göra så, förbjuda sina köpare att ställa ut? ja, om det är ngt fel på katten..Men min hona är ju snygg!

JAg hoppas jag bara missuppfattat henne. men kan man göra det?

nu känns det inte alls kul att ställa ut längre, om det ska vara pekpinnar hit och dit och begränsningar från uppfödaren:(

Och så säger hon att hon har fel färg på de senaste kortenb, att hon ändrats från silver till shaded. kunde hon inte nämnt det när hon fick korten av mig för typ 1½ månad sedan?

ne, jag behöver prata av mig lite och inget illa egentligen om uppfödarn, jag hoppas jag missuppfattat hennes lite småelaka mail.

heliotropes
0

Kanske skäms hon om du skulle visa upp en felreggad katt,men hela världen skulle ju inte gå under för det.

Det skulle ju vara ett ypperligt tillfälle att få det klargjort vad det är för färg katten har. Jag har sett så ljusa katter som jag själv skulle säga att de var Shaded Silver (men för att det ska vara korrekt ska där även vara gröna ögon)

MEN de har tävlat som "vanligt"mönstrade silverkatter.Jag har aldrig heller hört att en domare har slagit ner något på dessa väldigt ljusa Silver katter. Är hon spotted eller tigre så blir hon ju naturligt ljusare som Silver och mönstringen oftast vagare.Har hon inte gröna ögon så låt henne vara reggad som mönstrad.

Det är vad jag tycker och skulle inte ta så mycket vid mej av uppfödaren,Silver är en sportSkrattande

Eva // medarbetare på Perser

Dolleminas
0

Jag kan inte förstå varför en uppfödare kan neka nån köpare att ställa ut, det borde ju vara den bästa reklamen…

Annkis54
0

du måste väl kunna be om en färgbedömning..det gör jag på 2 av mina nu…för jag vet inte säkert om de är mönstrade eller bara spök
jag tror inte att nån uppfödare kan neka dig om hon inte har skrivit det i kontraktet eller klargjort det för dig på annat sätt
men det finns ju en hel del människor…privatpersoner o uppfödare som inte tycker om utställningar..som tycker att katterna ska slippa det.
Hon kan ju vara en av dem.
Det är KLART att det ska bli kul på din första utställning
låt inte nåt förstöra detta. Skulle det sen visa sig att din katt HATAR det..då får du ju låta henne slippa
men om hon inte har något emot det..o hon går bra…kom igen bara…
det är sååååååååååååååååååååååååååååå kul
släpp nu det tråkiga mailet..o låt det inte förstöra dina förväntningar.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Lovebuffen
0

Usch vad trist att få ett sånt mail av sin uppfödare, förstår att det förstör glädjen över att ställa ut din katt till en del, men du……bry dig inte om henne utan ställ ut din katt - och ha kul på "resan"!!

Kram till dig!

Kittentotts
0

Jag håller med Annki i att ta en färgbedömning. Jag har haft katter som ena gången är en rödtabby nästa gång röd. Det va ingen ide ens ändra den stamtavlan då hade jag fått dyra kostnader. nä ställ du ut, vad jag kan se så är hon ju ursöt denna tjejenFlörtKör på och va glad Gumman!

Summerwinds
0

Stackars Emma, det där resonemanget förstår jag inte alls från uppfödarens sida….??? Katten är ju jätte snygg. Jag har ju sett henne live och hon är snygg….och det jag skulle inte säga så bara för att vara snäll Oskyldig. Uppfödaren måste ju se att hon ser bra ut nu..eller? Kanske var hon inte av utställningskvalité när hon kattunge men det är väl en jätte positiv utvecklig att hon blir bättre och bättre hela tiden.

Vilka färger har hennes föräldrar? Har du några bra bilder på kroppen som du kan lägga in igen?

manbukten
0

Om någon har fått förtroende att köpa en katt, och har en överenskommelse. Kör man över uppfödaren då? När en kattunge säljs har den en viss kvalitet och för vissa är det viktigt med vad som vissas upp än hos andra. Vi är olika. Men en heders sak är att inte bryta ord. Jag tycker du ska ta en kull och ställa ut ungarna, kan inte vara värt att bli osams av en sådan detalj.Så fort det står ett uppfödarnamn på katten är det katteriet lika mycket som din katt du visar upp. Katter med stamnamn har alltså ett varumärke på sig.men du ska kräva färgändring om så är fallet. Detta är också en prisfråga för många.

1 sällskapspris

2 avel

3 avel och utställning

En sällskpskatt skall inte gå i avel om inget annat är överenskommet och det bara står sällskapp för att uppfödaren inte vil lämna garanti och bli återbetalningsskyldig om det inte går. Det är viktigt att föllja dessa avtal. JAG PERSONLIGEN SKULLE GE MITT SAMTYCKE OM KATTEN ÄR SNYGG, men vi är olika.

Mona

ophelia
0

Har man köpt en katt man ska ha till avel tycker jag att det helt naturligt tas med i beräkningen några utställningar.Minst två hos olika domare så att man får ett besked om katten håller Ex1 kvaliteé.Och att man får domarens syn på fel och förtjänster som katten eventuellt har.

Jag tycker det är självklar att du ska ställa ut henne om du har tänkt att avla på henne.

Som uppfödare är jag mycket försiktig med att ge några förbud.Jag följer Sveraks förbud för utställning.En kattunge kan vara som en ful liten ankunge men växa till sig och bli en vacker svan vore ju synd om den då inte fick ställas ut.Skulle katten inte hålla måttet så talar ju Domaren om det och det blir nog inte många utställningar för den.Ingen tycker om att få negativ kritik.

Så Lycka till på din första utställning.Hoppas vi ses där och kan ta en fika//Sylvia

Marita-L
0

Ja säger som Annki !!!

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Naquita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men vi har INGA överenskommelser ang. att inte ställa ut Manbukten.

Hon är ju en så klar tabby hon kan bli,och har cremefläckar.

här kommer en bild på kroppen.

Hon är reggad som svartsköldpaddsiolvertabby, nu tror uppfödaren hon är Shaded alltså.

Naquita
0

hennes mamma är bruntabby och pappan rödsilvershaded?

Dolleminas
0

Vad gäller silverfärger på perser är jag totalt novis, men vad jag kan se av bilden så skulle jag definitivt ställt ut henne… så söt hon är Glad…

Summerwinds
0

Jag tycker hon är en solklar svartsköldpaddsilvertabby, tydliga klassiska tecken och tydliga paddfläckar (iallafall live). Så uppfödaren menar att hon skulle vara svartsköldpaddsilvershaded!? Visst, teoretisk kan hon ju shaded men näää….

Hade katten varit såld till bara sällskap och haft en defekt eller varit väldigt otypad, då tycker jag att man som uppfödare har rätt att bli upprörd/ha åsikter. Men som tex #8 säger, så vill man väl som uppfödare ha en bedömning på sina avelskatter…utställning och avel ska väl gå hand i hand!!? Hur kan man rekommendera som uppfödare att: -Ta gärna kattungar men ställ inte ut…möjligtvis tvärt om Flört

Annkis54
0

#7..visst måste man hålla överenskommelser o kontrakt
ABSOLUT

Men i det här fallet så uppfattar jag att det inte är skrivet nåt om att katten inte får ställas ut..utan att köparen tom har muntligt sagt att hon tänker prova ställa ut.

Hoppas vi ser denna snygging även på IDP utställningar
Naquita

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

en sol klar tabby

Crystal Pearl´s

Bullan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ingen shaded/chinchilla-uppfödare som skulle säja att din katt är shaded!!!! Jag har haft en shaded…och de ser INTE ut så där. Bifogar en bild på en shaded…som dessutom var en ganska mörk shaded.

Din kisse är helt klart en TABBY…hon kanske inte har den där riktiga svärtan i sina tecken…men och andra sidan, så är inte det såååå vanligt heller på silver. Katter med ljust och fint silver…brukar också bli litet ljusare i det svara också, detta är ingen ovanlighet alls.

Kan inte alls förstå varför din uppfödare skulle ha något emot att du ställer ut henne??? Om än hon skulle vara "skitful" för att vara exotic…så är det väl ändå din ensak om du vill ha roligt, träffa andra kattmänniskor, och prova på att ställa din egen katt. Det är ju jättekul och spännande att göra det.

Utsällningar är inte enbart till för katter som är i Europachampionkvalitet. Utställningarna är öppna för alla som inte bär på defekter, dräktiga/parade, ovaccinerade, eller ohanterbara katter….även huskatter!!! Alla har rätt att få bedömning på sin registrerade katt.

Ring och fråga henne varför hon inte vill att du ska ställa henne! Kanske bara är ett missförstånd alltihopa. För i mina öron låter detta helknäppt. Om än hon trodde sig sälja en "ful" kattunge som inte skulle få en EX1:a ens…så borde hon ju vara glad över att hon blivit så fin nu?!!??

Och oavsett vad hon säjer…så ska du ställa ut din fina kisse och ha kul…för det är det :) Om än man inte vinner rubbet, så är det kul…tycker då jag iallafall :)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
0

Jag tror att det kan vara så att uppfödaren har fel reggat henne som liten som en sköldpaddsilvertabby för jag kan inte se att hon är någon sköldpadda utan en svartsilvertabby.Glad

Jag kan se lite rufism fläckar i pälsen och har dom då funnits som liten och uppfödaren har gjort det misstaget så skäms hon kanske..asch jag vet inte..man kan ju bara tro.

Crystal Pearl´s

Naquita
0

jo hon har massa paddfläckar de syns inte på bildern bara!

Marita-L
0

Okej..vad roligtGlad då kan det ju inte vara det då ..hm..

Crystal Pearl´s

manbukten
0

Hej igen. Jag personligen tycker inte de ska behöva skriftligt i alla lägen. Men ok ni har ingen övenskommelse. Men tycker du ska kontakta henne, det är fortfarande hennes eller hans varumärka. Men en snygg katt ska enligt min uppfattning ställas om köparen så vill. Det är bra reklam

Mona

Naquita
0

usch,vad hemskt du talar manbukten. varumärke? det är för sjuttsingen små tickande hjärtan vi talar om, ingen tv med garanti!

heliotropes
0

Inte är hon ShadedSkrattandesolklar svartsköldpadd silvertabby.

Naquita
0

ja, de borde ju uppfödaren se oxå tycker man..vaför vill hon lura mig?

simzonites
0

Ta en färgbedömning för säkerhets skull så behöver det inte bli några oklarheter om färgen. Att ställa ut katten gör ju reklam för "stamnamnet" åt uppfödaren. En kattunge kan ju ändra sig ganska mycket under sin uppväxt. Personligen skulle jag adrig neka någon av mina köpare att ställa sina katter, även om de inte är supersnygga som kattungar så kan det väl vara kul för köparen att få en bedömning och går det sedan bra för katten så är det ju bara grädden på moset så att säga Skrattande 
Även om man sålt en katt som sällskap så finns det väl inget som säger att köparen inte får ställa ut sin egen katt? Att avla och ta kattungar på en katt köpt som sällskap är ju en helt annan sak. Men att ställa ut katten gör ju köparen på egen "begäran" och kan då heller inte ha några krav på att katten ska bli en "utställningskatt" genemto uppfödaren.

Så Emma ställ ut din katt och jag hoppas att det går SKITBRA för din skull och även om det inte gör det så är hon den vackraste katten för just dig, eller hur?

/Lotta

/Lotta

AnnicaK
0

Oavsett vad jag tycker om detta så ska man ha med i tankarna att både säljare och köpare juridiskt sett här är företagare då båda har registrerat stamnamn, hade köparen varit privatperson hade man kunnat diskutera en svag överenskommelse men nu är inte så fallet så jag får hålla med Mona.

Bullan
0

Nu är ju katten anmäld och uppenbarligen har de missförstått varandra om detta.

Så, jag tycker att Naquita ska fara på utställningen, som planerat. Och därefter prata med sin uppfödare vad som gäller, för ett missförstånd är bådas fel. En förklarat dåligt och den andra inte förstått ordentligt.

Som jag fattat det så är denna katt köpt för att gå i avel. Och en avelskatt är det ju alltid bra att få exteriörbeskriven/bedömd. Då får man ju veta kattens starka sidor och svaga och kan lättare välja en hane därefter.  Och skulle katten rena defekter, så ska hon kanske inte gå i avel alls.

Men detta är ju bara hur jag tänkerOskyldig Men allt har ju 2 sidor!…ska inte glömmas….och här tror jag ingen har varken fel eller rätt.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

manbukten
0

#21 har jag sagt att vi inte älskar våra fyrfotingar?

Mona

manbukten
0

Tack Annika K

Ja oavsett va tycker personligen. Mina katter är min och sonen familj och jag skulle vara stolt om de bra ex. ställdes ut. Katterna är familjevarelser med varumärke (uppfödarnamn)

Mona

AnnaKarin
0

Jag tycker att det låter mycket märkligt att man som uppfödare kan acceptera att katten ska gå i avel men inte vill att den ställs ut. Om jag tycker att någon av mig uppfödd katt inte håller måttet för utställning så vill jag definitivt inte att den avlas på.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annkis54
0

detta låter som ni säger mycket konstigt
men det kan ju vara missuppfattningar
o en sak är ju alla överens om…att kontrakt o muntliga ord gäller
sen så tolkas ord så olika..
jag hoppas att vi får se dig på uställningen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Naquita
0

Vi har INGET avtal om att Wilma inte får ställas ut,inte ens muntligt. jag vet inte varifrån hon får det. och vem som sprider ut att Wilma är sne ..det är bara FEGT hon är inte sne någonatsn, möjligtvis är den som tittar på henne o ser henne som sne skelögd;)

ne nu har jag mailat uppfödarn o bett henne förkalra allting för mig och ge mig en rimlig förklaring varför jag inte ska ställa henne

Dolleminas
0

Hoppas det löser sig, på bilden var hon jättefin i varje fall glöm inte bort det…Glad

Naquita
0

Nu har jag hittat mailet när jag tog kontakt där jag skriver att jag vill ha en hona för avel OCH utsätllnign,och hon skriver tebax att wilma duger till både och. har vidarebefodrat det mailet till henne. försåtr faktiskt inte vad hon håller på med:( hoppas på en förklaring!

heliotropes
0

Där har du ju svart på vitt så att sägaSkrattandeTycker att din katt är väldigt fin och det vore synd att inte tävla henne,hur det än går på en tävling vet man ju alltid att man har det finaste katten i hela världenFlörthoppas att du kan få rätsida på dina olustkänslor angående detta.

Kittentotts
0

Ja det hoppas jag med! Har du papper på allt då kan du köra på. Domaren lär säga vad de tycker, hörru! jag vill höra hur det går med nuFlörtNär är det?

Naquita
0

den 22 september är det i höör. huuh, var jag inte mer nervös innan är jag det nu..

heliotropes
0

Det är den "nervöskicken" som jag saknar så när jag inte har tävlat på länge,det är väl som sportmänniskorna dom "klättrar på väggarna" när dom inte få sportaSkrattandeAdrenalinkick heter det

Lycka till i Höör/Eva

Bullan
0

Jag är övertygad om att det kommer att gå BRA för din fina kisse WilmaSkrattande… även Brumma om du ska ställa henne!?!

Misstänker att du kommer bli utställningsfanatiker som alla vi andraHemlis Det är ju såååå roligt att få fina rosetter då domarna också gillar ens kissar.Oskyldig

Marita-L
0

Lycka till jag håller tummarna för fina rosetterGlad

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

gott att du verkar ha bestämt dig att ställa ut FLERA på vår uställning
o nu har du ju svart på vitt..att det har blivit ett "missförstånd"
uppfödaren kanske har glömt bort o kommer ihåg fel
det löser sigKyss din katt är jättefin o jag har inte hört/sett/läst att nån skulle säga att hon var sned
supersötnos är hon hehe..
o efter denna diskussionen så blir hon ju bara sötare o sötare
tänk om vi hade en eller flera domare här som hade varit med här i diskussionen…hon skulle nog vinna extra mycket hehe
skojar bara hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Jag tror också det kommer gå bra på utställningen! Lycka Till!

Labolina_73
0

Nej hon kan inte förbjuda dej att ställa ut,, hon skulle inte ens kunna förbjuda dej att avla om det vore så att ni inte kommit överäns om det, ej heller ens om ni skrivit papper..

//L