Wilma är B-blod:(
Fick svaren på bldogrupperingarna idag. Brumma och Noah är A medan Wilma är B:( "anti-A-titern 1:512" stod det som förklaring vad som nu menas med det.
Nu vet jag inte vad jag ska göra. kastrera noah? kastrera Wilma? jag varken kan lr vill hålla dom separat, isf om Wilma börjar löpa men det är ju i princip omöjligt att för mig upptäcka Wilmas löp före Noah gör det.*kliar mig i huvudet*
nuu blev det probolem här
är det lätt att hitta en avelshane med b-blod?
hade ni parat ändå och hållt ungarna separerade från mamman de 18 timmarna lr vad det är som risken finns att de dör?
suck, när jag trodde alla mina problöem var över! men vilken TUR att jag kolalde blodgrupp INNAN parning. Slippa gå igenom att en hel kull dör ifrån mig!
är det ärftligt?
leta hane med blod grupp B å låna en tjänst..
I mina böcker så står det om hane med A blod parar hona med B blod kan kattungarna räddas om dom inte får mammans råmjölk..de farliga antikropparna som bryter ner dom små sitter endast i råmjölken.
Man ska då hindra kattungarna från att dia mamman under de första 24 timmarna..så man ska sätta kattungarna hos en amma så länge…eller handmata..
Detta är det ända sättet om man ska ha henne kvar i avel..
Testa sedan kattungarna för att se vad för blodgrupp dom har..
Jag vet inte vad jag skulle göra om jag var i ditt fall men det står att blodgrubb B är ganska vanligt..du kanske får ta dig en tankeställare vad du tycker tjejen har att tillföra i din avel..
Kram Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
okej tack Marita. det låter krångligt detta. Samtidigt vill jag gärna ha iaf en kull mellan dom.. jag har ju längtat efter detta:( hur skulle ni gjort?

Är ju många som parar och sätter strumpa på honon så hon inte kan ge di de första 16 timmmarna och ger ersättning åt dem tills dess. Det brukar gå alldeles utmärkt.
Det du MÅSTE är att se till att vara ledig och hemma då det börjar bli dags…så att hon inte föder obevakat! För då är risken stor att hon hinner ge di.
Du får väl som sagt ta dej en funderare! Är hon helt korrekt i övrigt, så ska väl inte B-blod vara ett stort hinder?
Ledighet är inget hinder då jag kan vara här hemma med min brukare:)
ja,hon är ritkigt snygg och ett underbart temperament, och bra i hullet..hm..försvinenr inte mjölken de timmarna lr hur funkar dte? om ingen suttar är väl råmjölken kvar?
# 4 antikropparna försvinner det är dom som skadar bebisarna
Sedan är det viktigt att du är hemma precis som Bullan säger.
Vill du ha kontakt med någon som är van att ha delningskullar? På Devon Rex är det ung 40% B-blod sist jag såg nån statistik så jag vet flera som delat och matat.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
ja,det hade jag jättegärna velat ha!

#4 Mjölken försvinner inte! Den kommer igång precis som vanligt då de börjar stimulera henne med att dia. Från början har inte honan så mkt mjölk…utan mängden ökas ju mera de diar. Och honan är fullproppad med hormoner som sätterigång digivningen, även om det blir senare. Blir tillgång efter behov:)
grejen är väl att det blir jättejobbig för dig att mata i 18-24 timmar ..varanna timme…
men om du kan dela med någon..som tar del av jobbet
så kanske det funkar
annars så blir det nog tufft.
jag tror oxå att det blir väldigt svårt att hitta en hane med B-blod
det är ju supersvårt att hitta hanar i vanliga fall …att låna
jag hade nog tagit mig en funderare…som Marita skriver
fundera över vad hon har att tillföra ditt katteri
o har hon saker som du definitivt vill ha kvar så kan du ju satsa på att testa en kull
tycker du sen att det fungerade bra så är det ju bara att fortsätta
en fråga till er som vet
hur blir det med ungarna..???
för man kan väl säga att det i alla fall är en "nackdel" med katter med B-blodgrupp o hur stor % av ungarna får de
jag funderar också på detta med kattungarna, hur blir deras blodgrupper? Jag kan väldigt lite om detta med B-blod men vill gärna lära mig mer.
/Lotta

Det värsta är att varje enskild kattunge behöver sina 16-24 timmar har man otur och förlossningen drar ur på tiden kan det bli många långa timmar att mata så en rejäl uppbackning med matningskunniga människor ska man nog ha.Vet av egen erfarenhet att efter ett dygns vaka blir mat lite knasig i skallen och fungerar väldigt dåligt.Dessutom kan många timmar innan förlossnoingen sätter igång göra att man även måste vaka då.Har man egen hane och är osäker på när parning skett blir det ju ytterligare en förlängning av vakan.
Stolt ägare till tre La permer
Ja det är massa jobb plus att kattungarna förlora det viktigaste skyddet som vanligtvis finns i råmjölken så en annan dräktig hona samtidigt är kanske att rekomendera som kan ställa upp som amma förhoppningsvis.
Men när kattungarna är födda så kan ju det finnas en möjlighet att dom också får grupp B å då kan det ju lika jobbigt för någon av dom om dom ska gå till avel så det leder lite till en ond cirkel kanske..
Så det är mycket att tänka på.
ja,det är verkligen mycket att fundera över.
ja,det är verkligen mycket att fundera över.

Varför se det som en ond cirkel.Se det som en god cirkel det blir fler och fler B då kan man använda B hanar.Eftersom arr det är ett ressisivt anlag går det inte att avla bort.
Stolt ägare till tre La permer
#15..är det nåt vi ska sträva efter…att få fler djur med B-blodgrupp??
jag vet inte
har man sen barn o jobb oxå så kan det ju bli ett oöverstigligt jobb
jag vet oxå det…att har man vakat några nätter o sovit lite si o så..så är man helt slut
o då har jag vara vuxna barn..så jag har kunnat ägna all min kraft till kattungar
nu har jag inte haft det aktuella problemet
men jag skulle tänka mig för flera gånger innan jag skulle utsätta mig för det

Jag har visserligen inte perser men väl cornish rex. Här hemma har jag både A o B-blod honor men jag letar helst efter B-blod hanar. Allt för att undvika att stödmata 24 timmar. Jag får visserligen leta lite mer efter B-hanar men kattungarna är välplanerade så lite tid får man väl lägga ner på att hitta "rätt" hane. Till min A-blod hona hittade jag faktiskt en A-blod hane som passade, så lite tur har man ibland.
Håller med ovanstående, håller hon "måtten" för en avelshona så varför inte? Men jag kan inte svara på hur du ska göra utan det är ju upp till dig.

Hej igen, mina kunskaper är väl inte de bästa när det gäller blodgrupper. Jag fick dock en liten lista av min uppfödare som jag tror ska vara rätt.
A-hane - A-hona = Okej
B-hane - B-hona = Okej
B-hane - A-hona = Okej
A-hane - B-hona = 24 timmars regel. Då har kattungarna antikroppar mot hanens/honans blodgrupp, vilket gör att de inte överlever. Nedärvningen är densamma som vid maskad o dilision. Även om man parar 2 A-blod så kan det ge B-blod.
Om man blir så mycket klokare av det vet jag inte, men jag går efter detta. Jag vet ju inte hur vanligt B-blod hanar är inom persern men någon borde ju blivit det…eller?
Bilden är från mars-07, min nuvarande avelshane Zigge,(B-blod)
Det är så bra nu när vi kan blodgruppstesta via DNA samtidigt med PKD testet, både smidigare och billigare än tidigare blodprov. Vill man ha svar snabbt så är blodprov bäst. Där kan man ta provet på måndagen, posta det till vet i Finland och ha svaret via e-mail vid lunchtid onsdag.
Anna-Karin

Till Finland skickar vi blodprover bara, inga PKD tester. 200 kr för första blodtypning, 150 kr för följande blodtypningar i samma försändelse. FIV/FeLV 300 kr. Man får en räkning me dposten nån vecka efter provsvar.
Anna-Karin
får jag fråga en sak. varför blodgrupepras så få perser/exotic när man kommit fram till att b-blodsgruppen är så pass hög som ca 20 % på testade katter?
Men varför chansa, när det är så enkelt att testa? jag förstår faktiskt inte det. för mig finns inget alternativ när man så lätt kan blodgruppera. det borde ju ligga i allas intresse?

Det betyder ju att alla med avelsdjur borde låta blodgruppera sina djur. Det ska jag nu göra med mina katter.
ja,jag tycker faktiskt att om man som honägare har rätt att begära en hane som är testad för detta! det är ett så lätt test att göra, och alla dessa kullar som dött ifrån uppfödare i våras/somras kanske hade kunnat undvikas om man bara gjort ett enkelt litet test. det kostar om man har flera katter ja, men säg ngt som är billigt i vår hobby?=)
tycker det borde vara lika sjävlkalrt som att pkd-testa=)

Jag skulle aldrig låna en hane till mina B-honor utan att veta vad den har för blodgrupp. Till min A-hona går ju båda blodgrupperna bra, enl. #18. Den listan var det första min uppfödare bankade in i huvudet på mig o det har stannat kvar.
Det kan vara värt pengarna att ta reda på blodgruppen, man spar mycket i längden…
Jag håller fullkomligt med #27. Det borde vara lika självklart som att PKD-testa med DNA för att bara scanna är inte tillförlitligt.