vaccination
Nu måste jag höra mig för här alltså…
Jag har försökt ringa å beställa tid hos veterinären å då får jag höra att dom inte tar emot kattungar för någon vaccination förren tidigast 10 veckor
Vad är detta ????
Dom talar om för mig att bara pga att kattungar har sin mammans antikroppar tills 10 veckor å vaccinerar man innan kan dom bli dåliga och dom har blivit väldigt hårda på just detta nu…
Ja jag kan förstå detta men hur gör man då när kattungarna ska flytta vid 12 veckor??!!!!? Då måste ju antingen kattungarna stanna längre eller så får dom vaccinera nr. 2 själva å man drar av det i priset..som är helt okej i IDP då förstoss inte Sverak..
Det känns bara lite tråkigt..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Har aldrig hört nån veterinär som protesterat. Vet att ute i Europa är dét rätt vanligt att kattungarna stannar hos uppfödaren tills de är 14-16 veckor just för att de vaccinerar senare än vad vi gör.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Inte enligt dessa två veterinärer som är helt ny ex. jag satt bara där som ett litet fån.. Det var likadant när jag var där med Yarinas kull då fick jag banne å det var bara att åka hem men jag sa att eftersom du inte hade diat på mamman sedan dom var 5 veckor så kan ju knappast antikropparna vara där..
( Hon fick mjölkstockning )
Så gick det bra..hm grrr…
Jag skulle stå på mej
Annars är det ju bara hoppas att de har tillräckligt med skydd.
9 och 12 veckor är ju standard.Har man därimot ett högriskkatteri som ju ett katteri oftast är med katter som lever i flock och går i avel och tävlar,bör man ju egentligen serievaccinera vid 3,6,9 och 12 veckor och till&med ytterligare en vid 4 mån.ålder.
Har inte heller hört denna anledningen innan, har också fått lära mig att skyddet börjar minska vid 6 veckors ålder….
/Lotta
Har läst lite på sva:s hemsida och där står det att det är vanligast med första vaccinationen vid 7-9 veckors ålder på kattungar….
/Lotta
Jo men det är ju det vanligaste så har ju jag vaccinerat jämt på samma veterinär klinik..men nu har dom fått en ny utbildad veterinär som gav mig banne å när jag förklarade just detta som du skriver #4 så tycker hon inte det..
Ja jag skall prova ringa Blåstjärna i morgon ..kattungarna är nu 8 veckor i morgon så det vore ju bra om jag kunde få en tid nästa vecka..grrrr..
annars får du ta min vet marita
Tack Annki

Kan det tänkas vara så, att veterinärer fått fram ny information om det här med vaccinerandet!? men att alla ännu inte hunnit med att upptäcka det nya?
Ja vad jag har fått reda på nu så är det att förr så skulle man inte vaccinera innan 12 veckor för då har alla antikroppar från mamman borta å kattungen kan ta hand om vaccinet bättre för att få det bästa skyddet.
Nu säger dom så att man vaccinerar första vid 10 v och att kattungen behöver faktiskt 4-5 veckor på sig att klara av första sprutan innan nästa kommer och att det här med att alla kattungar ska vara full vaccinerade vid 12 veckor har gjort att många kattungar har blivit sjuka några dödsfall har uppkommit.
Så nu måste veterinärena gå emot.
Enligt de jag har pratat med så är detta sätta det alldra bästa..
Vaccinera vid 10 veckor besikta vid 12 lämna över kattunge å låta köparen ta den sista sprutan i det nya hemmet efter ca 5 veckor efter den första.
Eller..
Vaccinera vid 10 veckor vänta 5 veckor vaccinera om å vänta ytterligare någon vecka innan kattungen flyttar till det nya hemmet.
Efter att ha prata med lite olika veterinärer i går och i dag så känner jag att det faktiskt ligger något i det dom säger.
Så jag vill dela med mig hur dom tycker man ska göra

Tiden för vaccination har mig veterligt delsvis hängt ihop med om vaccinet varit levande eller avdödat. Ungar vaccinerade med levande vaccin för tidigt, har faktiskt dött, så det gäller att vara försiktig.

SVA:s vaccinationsrapport är ju iof från 2003, men jag har inte sett någon ny rekomendation i skrift vara sig på SVA eller SLU.
det kan bli lite jobbigt för oss
när en ny kull utexaminerade veterinärer kommer ut hehe
jag ska nog fundera lite på vad du har berättat Marita
men för oss inom IDP..så är det ju inga problem
våra regler säger ju en vaccination

Jag har skrivit till SVA och frågat om det finns nya rekomendationer angående vaccination av katt. Redovisar svaret här så snart det kommit.
När jag går in i fass å på andra olika sidor som Agria..läste på Sva`s sida så kan man se en rekomentation av det som veterinärerna pratar om.
På ex fass så står det att man kan vaccinera från 9 veckor men man borde göra det först vid 12 v.. sedan står det på agrias å Sva`s sida att om du vaccinerar för tidigt så kan det uppstå problem oavsett vaccinations typ å kattungan svarar inte på vaccinationen.
Man kan men man bör så står det överallt jag läser…det skrivs om otillräckligt skydd om man vaccinerar för tidigt.
Så igentligen är det inget nytt utan vi väljer kan inte vad vi borde göra..å krav från tex Sverak att dom skall vara full grund vaccinerade innan flytt 12 veckor så blir det ju en ond cirkel..press..
ja detta är ju lite vad jag kan läsa iallafall så jag kan förstå vad veterinärerna pratar om.
#15..bra initiativ..hoppas på svar därifrån då
#16..ja du..kan o _bör
_o under alla år jag har hållt på så har ingen veterinär sagt nåt om detta förut
det är ju oxå konstigt.
men kanske blir det så när dessa nya vettar har jobbat ett tag så faller de i samma gamla spår igen hehe
Jag har alltid vaccinerat mina kattungar första gången vid 10 veckor och låtit köparen vaccinera andra gången 4 veckor senare om kattungen hunnit flytta. Jag var ju tidigare med i IDP så då funkar detta bra, nu sedan jag gått över till SVERAK så skjuter jag fram leveransen av kattungen istället så att den hinner få båda sina vaccinationer som SVERAK kräver.
/Lotta