kattsand
har tappat bort lappen med namn o adress till Calle Säng som säljer kattsand och kör hem den. Anna-Carin…har du den kvar?
Skulle ringa honom o beställa en pall men hittar inte nr någonstans.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Jag känner ingen parfymlukt alls av Calle sanden?
Är här inne och tittar mig omkring lite då "vår" sajt Norskskogkatt ligger nere för, jag vet inte vilken gång i ordningen, konstigt, alla andra sajter verkar ju funka?
//Annika

Hej Lena !
Själv använder jag Ever Clean Multiple cat…& är nöjd..MEN
Eftersom Calle sanden är lika dyr eller nästan iaf..som EC..så undrar jag om den är Bättre..och i så fall på vilket vis.
Känner ingen som använder Calle sand otroligt nog.
Kram Mia.
// Mia
Jag har provat det mesta i sandväg, EC luktade unket på sama vis som Pussy tycker jag. Calllecat är den bästa jag provat, både klumpmässigt och luktmässigt. Den är verkligen dryg.
Anna-Karin
Synd att man alltid ska bo på fel landsände så fort man hittar nåt intressant…

5# Tack..ja jag kan hålla med dig gällande dom gamla EC sorterna …men inte dom nya.
Men jag vet inte om du jämför med dom nya eller gamla ?
Så EC Multiple Cat tycker jag är bra..& MYCKET bättre än pussi ..både i doftupptagning ..& klupningsförmåga.
Dessutom doftar den lagom för mig..lita svagt utav fräsch tvål utan att för den sakens skull stinka i hela huset.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.
// Mia.
// Mia

ohhh va bra då fick man veta det oxå. Välkommen tillbaka Mia, det var länge sen man hörde nånting ifrån dig:-) Hoppas att allt är bra med dig o dina missar.
Tillbaka till ämnet……
Jag fick en 10 kg säck av Calle på SW och provade den och tyckte att den var riktigt bra. Jag får ju säga att jag är inte så förtjust i sand överhuvudtaget men måste prova mig fram igen med olika lådor.
Jag har provat EC och tycker väl så där om den o den är dessutom ganska dyr tycker jag. Köper man en pall av Calle så blir en 10 kg säck inte så dyr, runt 110 kr säcken tror jag.
Vill höra fler som har sand och vad tycker ni är bäst.
Ha det bäst
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Jag köper KLUMPE som är en grålera.10kg/29.90
Fördelar -Fastnar inte så mycket mellan tassarna,pälsen klarar av dess damm ganska bra,överkrafsad kiss & baj luktar inte så farligt,beroende på om man har mindre mängd sand i lådan fastnar klumparna i botten,den är ordentligt klumpbildande.relativt billig.
Nackdelar -Tung,dammar väl mycket när man har en riktig "kratta" där inne

# Hallå Lena
Tack…har du missat mina inlägg* SMILE *
Nä..jag har inte varit borta
Lite skrivsvårigheter dock…då jag råkat köra en grillkniv i genom vänstra handflatan ..och skadat en sena. så ALLT tar onekligen längre tid än vanligt.
Men jag är snart bra igen
Du har helt rätt ..OM man köper en hel pall..så blir det såklart lite billigare med calles..men jag får inte plats med 90 säckar
..utan får näja mig med en halvpall.
Det här med sand ..SUCK….hoppas att du får en kartong EC Multiple Cat nästa gång..då kan du väl informera mig om skillnaden ? PLEASE 
Här håller jag med Lena…vill höra fler som har sand..och era erfarenheter..för och nackdelar.
Ha det bäst
Kram Mia
// Mia

Jag använder Cat exclusive "Black label" och är väldigt nöjd med den. Före det använde jag Kathy. Som jag för övrigt också tyckte var helt okej. Men Cat exclusive är ju i en helt annan "Division". Den luktar inte (förutom milt babypuder) och det blir bra hårda klumpar. Så på ett vis tycker jag den är mera ekonomisk än Kathy, trots att det kostar mkt mera. Innan jag började med sand använde jag toalätt kattströ. Och hade nog gjort än idag om inte en av mina honor jag fick hem vägrat att göra sina behov i den. Toalätt kändes så miljövänlig. /Linda

Jag tycker detta med sand är mkt intressant prata om just nu.
Vi har bestämt prova ny sand nämligen nu då vi flyttar, vi kommer då ha ett kattrum där även lådor kommer vara. Så vi har nu tänkt byta ut pussi som vi andvänt, denna sanden har vi bytt ut 2 ggr veckan ungefär, vi betalar ju 89:- per säck 10kg, och köper 4st veckan.
Vad kostar då EC tex, hur ofta byter ni den? Cat exlusive vet jag absolut inget om tror jag, är lite osäker, vem har detta märket?
Vi bor ju i Göteborgs området, här finns tyvärr ingen som kör hem sand, annars hade jag ju gärna beställt en pall sand

Mina missar använder också Pussi kompakt ultra. Jag tycker den är bra - och de också. Carina, var köper du din för 89:-? Jag tror jag betalar 98:- på Coop

Hej!
Jag köper min på Willys, men jag har förstått det varierar i priser mkt, på Ica här tar de 95:- tror jag, va dyr din va då?

Hej !
Jag betalar 143,28 / Paket ( 12,67/ KG ) för EC Multiple cat. Den är 10 Kr dyrare per paket än dom andra sorterna Tyvärr.
Utav dom andra sorterna TEX EC Extra Strenght -scented/unscented.. betalar jag 136,14 /paket ( 12,04 / KG)
Priset är efter att uppfödarrabatten är dragen.
// Mia
// Mia

#16 Hur länge varar 1 paket då? Antar du häller ut ett helt paket i en låda, och hur länge kan du sen ha den utan att den stinker
Cal le cat levererar över hela landet, se hemsidan www.callecat.com
Anna-Karin

14 #Hej !
Jag har två paket i en låda….då jag har JUMBOLÅDOR!!
Jag byter ALL sand så sällan som var 3 månad…
Däremot så diskar jag självklart lådorna ofta.
Ja- det låter sällan ..men sanden är ren och fräsch. skall tilläggas att jag gör rent lådorna minst 2 ggr per dag.
Kanske det har något med storleken på lådorna också..eftersom det alltis är fräscht där..då det alltid finns en egen plats ?
Stinker gör dom aldrig. Häromdagen så hann jag inte med lådorna då jag spenderade kvällen på akuten..och sommnade när jag kom hem..Lådorna stank inte ens på morgonen efteråt.
Med pussi ..och några andra sorter så blev jag tvungen att byta allt mellan1-2 ggr i veckan..til.. 1-2 ggr i månaden.
Detta är skälet till att jag ALLTID återvänder till EC då den håller sig så fräsch så länge..och att den har en superbra doftupptagning.. & OTROLIGT bra klumpningsförmåga.
Det senaste året har jag inte ens prövat någon annan sand, men priset på EC gör att jag skulle kunna tänka mig att byta ut den mot en billigare..MEN då måste den hålla samma standard.
// Mia.
// Mia

#19 Vi ska ta prova, vi har också 2 stora sådanda lådor som du har, men det är ju det man tjänar på det iallafall om man nu som jag byter sanden helt 2 ggr veckan.

Här har vi Tidy cats for multiple cats. Det är den klart bästa jag provat(och det är många)Klumpar bra,dryg,tar bort lukten bra,dammar inte.Det enda negativa jag kan komma på är att det är fin sand,som katterna drar med sig en del ur lådorna.Jag byter allt väldigt sällan,men ca var tredje månad.Gör rent för övrigt ett par gånger om dagen.Ingen som helst lukt av kattlådor här.(om de bara krafsar över,vilket inte alla gör)Fyller upp lådorna med en 6-8cm sand och fyller sen på varje gång jag rensat lådan,med ungefär motsvarande mängd.

Jag använder den kattsanden som är små kristaller.. Är ganska dyr men jag har ju bara en katt.. men den r perfekt då den varken luktar eller dammar.. Vilket är nödvändigt då Doris inte kan ha lådan på toaletten. Men den är super och ett plus är att man aldrig tar bort kisset det absorberas helt enkelt. Bajset tar jag bort så fort det kommer och spolar ner i toan.. Dyrt men ett vldigt bra alternativ då man har få katter. Sen så kastar man sanden ungefär varannan vecka..

Provade kristall sand en gång
va lite äckligt veta den kapslar in urinet, den blev gul, klarade inte detta jag.
Jag är ju lite så att det ska vara fräscht i lådorna, så jag tömmer direkt då de bajsat, flera ggr dag med andra ord
Lukter har jag och pojken min mkt ont utav, så de står på kö flera ggr dag katterna för komma först i nystädad låda

# 23
Så skönt att höra att jag inte är ensam om att inte klara av att se dom gula kristallerna * SMILE*
Jag gör exakt som du…tar bajjet direkt. För alls trevnad..& så håller sig sanden ren länge.
// Mia
// Mia
Jag använder just nu "Golden Grey" som jag köpt genom MSK, min kattklubb. Den kostar nu 130:- för 14 kg istället för 170:- normalt. Den är dryg, klumpar bra och det blir ingen lukt.Förut har jag använt Pussi Kompakt och det är ju jättestor skillnad mellan de båda. Pussi måste bytas oftare och den dammar och klumpar inte heller lika lätt.

va kul att höra lite olika åsikter om sand.
Jag har ju använt PeeWee lådor i över 5 år och varit jättenöjd men nu på slutet har pelletsen varit så dålig så jag bestämde mig för att prova sand.
Jag har köpt 3 JÄTTESTORA lådor, rymmer 20 liter kattsand och sen har jag 3 mindre (som oxå är stora) dom rymmer drygt 10 kg sand.
Jag har nu provat Pussi compact och på min Ica affär tar dom 79:- för 10 kg men återkommer till Cal le cat sanden som jag tyckte var helt suverän. Och precis som Anna-Karin säger dom kör hem hur lite eller mycket som helst över HELA landet så har man plats och råd så är det ju ekonomiskt att köpa en pall. Själv har jag en stor matkällare som står tom så där finns det plats med en pall sand.
Kristaller har jag provat en gång på en utställning men det var ingen hit! Tror inte heller att det funkar om man har många katter.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Vi använder sanden Pets Pal, 9.07 kg betalar vi 65kr för, klubben får det priset av butiken. Finns även större förpackning, ca 20kg för 129kr tror jag det är. Vi brukar alltid köpa flera förpackningar på en gång, nu när vi får ett förråd på tomten kommer vi nog att köpa hem en hel pall….
Sanden är lätt parfymerad, absolut ingen stark doft, tar hankattsdoften jättebra, vi har tidigare använd pussi kompakt men är mycket nöjda med den här sanden.
/Lotta
Vi har också jättestora lådor som rymmer mycket sand, vi märker att åtgången av sand har minskat betydligt sedan vi skaffade dem.
/Lotta

jagvill också ha hemleverans, varför finns det inte här? vi bor ju nära en av större städerna, men vi har inget sådant. När ungarna va små hade jag hemleverans av blöjor, det är så praktiskt

29#
Ett litet tips.
Har hemkörning för 19 kr i HELA landet.
Sedan så har dom även alla uppfödarrabatter..på RC, Eukanube, EC..osv..även om det inte står på hemsidan.
// Mia.
// Mia

Åhhh Tack Mia, kanonbra ju! Nu ska jag läsa mer, detta va vad jag letat efter / Carina
Den enda som funkar helt är Ever Clean tycker jag. Dyrast, men helt klart bäst. Jag använder den för långhårskatter, lite grövre kort, möjligtvis något sämre klumpning, men inte massa sand överallt hemma. Jag byter som övriga ut all sand inte oftare än var 3:e månad. Det är helt luktfritt här hemma! Jag hade pussi ultra kompakt innan och den klumpade visserligen bra, men det luktade!.
Den enda som jag har hört är lika bra är Tidy Cats som Bart använder. Den har jag funderat på att prova, finns visst i 18 kg förp, någon som vet om de kör hem Tidy Cats?
Ang: Calle Cat, är det någon som är vand vid EC och som tycker att Calle Cat är lika bra? I så fall kanske det är värt att prova, den är ju lite billigare…
Ett tips från mig: prova _inte_ Simplicity sanden. Den tar visserligen bort lukten ganska bra (inte lika bra som EC förstås) men den dammar något _oerhört_!! Fy, aldrig mer säger jag…

#32 Kolla länken om hemkörning mia gav mig ovan, där har de den sanden.
Har faktiskt inte ens hört talas om Callecat.
Jag har använt EC heavy duty länge nu…tycker att den är jättebra. Klarar galant av 10 katter utan att det luktar överhuvudtaget i huset.
nu byter de ju..grejar o så…
sist jag köpte så hade de inte HD utan jag testade nån med kolpartiklar i…tycket inte den höll ihop klumparna lika bra som HD
testade ytterligare en sort nu. extra strength, carbon plus..oparfymerad står det…yes..sure…men den luktar bara lite parfym. Är ganska ok tycker jag.
Pussy kompakt körde jag med ett tag när kassan var skral..men usch o fy vad den luktade. Den klarar inte av 10 katter enl. mig.
#4 multiple cat har jag inte sett till…ska fråga efter den o testa.
#9..jag undrar om det var den jag testade en gång..när katterna blev gråbruna på fötterna…wow…gjorde samma misstag 2 ggr.
här på granngården/odal butik..så kostar en 10 kg EC 159..då får man ju den 11 gratis.
#19..jag håller med dig…mina lådor luktar aldrig…jag tömmer sällan ur helt o hållet..håller väldigt mycket sand i lådorna..så att det inte blir några klumpar som ligger på botten.
#22+23..jag vet ju inte om det var samma som jag provade en gång..det var som vita kristaller…o bildade inte klumpar..när jag tömde den lådan så slog det en doft av ammoniak emot mig..jag tror att det var en liten låda som jag hade hos ungarna o däri hade väl vuxna pinkat…isch vad äckligt det var
men den funkar säkert bra om man bara har en eller ett fåtal katter.
Ja..man måste ju tömma varje gång man har märkt att nån har bajsat..även om bajset är hur fint som helst så kan ju nästa katt ställa sig i den o blir smutsiga…
jag tror att min största låda rymmer ca 15 kg..o de andra drygt 10..skulle jag hitta nån större så köper jag den direkt hehe
var det någon som hade jämfört EC mot Callecat…
blir oxå lite nyfiken på den
#34 Jag har kört med den här typen av sand i över 20 år och jag har aldrig fått några missfärgningar av den.
Den bryts och tas ifrån skåne.Jag har provat flera olika under årets lopp men denna har alltid varit minst lika bra,men som sagt….. den är väldigt tung att hantera,men idag så får även priset en vikt
#35..det är nog inte samma då hehe