Rött !!!
I denna tråden är ordet fritt när det gäller röda färger ?
Ex. Vilken nyans är önskevärt?
Hur ser en riktigt djup röd katt ut ?
Osv..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag älskar ju rött, detta vill jag ha en hona någongång i. Men att få fram en bra tabby är svårt har jag förstått.
Jag vill ju helst ha en helröd hona, då ska den väl vara mörkt röd eller? tycker jag är vackert!
tycker oxå mycket om rött
jag undar om inte Cajsa`s ungar har väldigt fin röd färg

2 Jo, våra små har bra röd färg, hanen, Mozart har också bra röd färg med fina tabbymarkeringar. Vi tror att båda är tabby, en är säkert // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
Åh vilka gobitar tjocka å mysiga..
Men varför hör man ibland att den röda katten är solid men vissa domare vill ha den som augoti??? Hur ska man då avla för att inte detta ska uppstå ?
Jag själv tycker att om man avlar endast på solida i många led så kanske inte detta uppstår men nu hör man att så vart inte fallet så vad tycker ni ?

Vad jag förstått…så är det sällsynt med solida röda katter, då markeringarna väldigt lätt kommer fram på just rött. En ung katt som är solid, kan få fram tecknen med litet tid. Har hört dem som har "solida" som väntar med att ställa dem…innan de är säkra på att de inte förvandlas till en mönstrad katt.

#3 Vilka små underbara herrar du har Karin.Färgen är verkligen snygg//Sylvia

Viktigt när det gäller röda och cream katter är att de nästan alltid är genotypiskt solida men fenotypiskt mönstrade. Alltså skall de registreras som solida men man ställer ut dem som mönstrade.

#8 Hur går det ihop? att regga katten som solid men ställa som mönstrad? Måste inte katten man ställer ut vara reggad som det man ställer ut? Vet flera som fått "order" av domare att regga om katten för att den är felregistrerad.!?!
Men om man avlar endast på solida å aldrig blandar in mönster så borde det ju till slut bli kanon solida utan någon förvirring..???!!?
För jag menar det finns ju fast dom kanske inte är så många helt rena å fina röda solida som inte har några spökmarkeringar..

#9 Inom IDP går det utmärkt att ställa ut i den färg/mönster katten ser ut att ha samtidigt som den är reggad som det den egentligen är genetiskt. Man kan även få inskrivet i stamtavlan fenotupen inom parantes efter den genetiska EMS-koden t ex " PER d (PER d 23)" som då anger att katten är genetiskt solid röd men ser ut som rödtigré.
#10 Tyvärr så fungerar inte detta på röda katter. Mönster (non-agoutianlaget) har en full verkan på svart pigment men inte på rött pigment. Rödpigmenterade katter blir alltså aldrig så enfärgade (solida) som svartpigmenterade. Det underliggande mönstret (spökmarkeringar) kommer alltid att vara mer eller mindre synligt på rödpigmenterade katter.
#11 Kanske inte men det vore ju ändå det bästa sättet för att inte ha några oklarheter.
Sedan har jag faktiskt sett en livslevande röd katt solid där man inte kunde se några markeringar på kroppen..super snygg..
men detta gäller ju förstoss inte bara rött utan även blått å svart osv..
Men den kanske hade spökmarkeringar som liten inte vet jag

Jag skrev givetvis fel i mitt förra inlägg. Det skall givetvis vara Ickemönster (non-agoutianlag).
OT: Det går inte att redigera sitt inlägg. Någort är fel där eftersom det krävs att man skriver rubrik men rubrik kan inte skrivas.

En genetisk rödtabby katt är alltid vit under nos och hakpartiet.Båda föräldrarna behöver inte vara genetiskt tabby.Denna kissen Svante har en svart-vit pappa och en svartsköldpaddsilvertabby mamma.
Lika fina tabbymarkeringar har Rasse, som är solid röd. Han har alla år tävlat som rödtabby i IDP. På Sverak gick han som röd. Hans pappa är bruntabby och mamma röd.
Lena W
Betty Back`s Exotics

# 12 Enfärgade (solida) röda katter jämförbara med t ex svarta finns inte. Dock kan man säkert med pälspreparering minimera spökmarkeringarna så att de blir nästan osynliga på katter med redan svaga spökmarkeringar. Dessutom spelar ju pälslängd in på hur mönster uppfattas. På en korthårig t ex Exotic så syns spökmarkeringarna garanterat på rödpigmenterade katter.
Man kan även se på en sköldpadda att det finns späkmarkeringar i de röda fälten men inte i de svarta.

Bettyback: Vilka bra bilder på både och. Vackra kissar.
Åh så fina Bettyback ..det är så snyggt …vilken ögonfärg..dregel..slurp..
Ja det är ju som Battybacks säger att om det vita på nospartiet å hakpartiet..
Sedan också hur mycket päls å osv.. det blir ju kanske helt osynligt när man tittar men skulle man gå fram å kolla noga så syns det säkert..
Det har säkert med den röda färgnyansen å djupet att göra också skulle jag tro.
Tyvärr har jag inga röda katter men ack vad snygga de är..