Rufism!!!!
Vad tror ni det är som gör att vissa katter får mycket rufism..ex. genetiskt?
färgkombinationer?
Osv..
Hur yttrar sig rufism i svart ? Rött ?
Varför finns det så få rena silverkatter??
Ja fram med allt tänkande i detta ämnet!!!!
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Härligt Marita med alla nya trådar om färgerna.Nu hoppas jag att jag får lära mig massor
hahah jag kände bara ja nu ska vi få fram massor av kunskap..
Hmm, inte mycket till kunskap här inte.. Var det inte en tidning "våra katter" från sverak med ett reportage om silverkatter och rufism för ett par nummer sedan?
Jag har ju en chinchilla och hon är helt ren från röda/varma toner men så har hon också bara silverkatter i stamtavlan, antingen chinchilla eller shaded silver. Dock så tror jag att om man vill få fram mer cobby och kortare närsor på chinchillorna så får man nog ta in andra färger och räkna med lite rufism som man sedan får avla bort.. Fast jag tycker att hon är hur fin som helst med sin lilla näsa och graciösa kropp.
Vet bara att man bör avla på så ren silver som möjligt om det är enbart silverbarn man vill få fram.Silver är ju ett anlag som binder in färgen i hårstrået,är silvern lite svag bryter färg fram som rufism.Det finns silverkatter med rufism som med rätt partner ger bara ren silver.Men man får även väldigt fina "goldenBruna" katter med rufistiska silver.
Så ska man rikta in sig på så rena silver som möjligt ska det helst inte vara med några andra "solida"färger.
Hänvisar även till Silver News hemsida där Erna Dahlhjelm har skrivit flera artiklar om genetik.
Principen är den samma oavsett hur mörka eller ljusa silver det handlar om.
visste inte ens att svarta katter kunde ha rufism??
trodde att det var enbart silverfärgade katter
hur syns det i en svart päls då hmmmm??
Ja så rent silver som möjligt i alla led hela tiden å bara silver så får vi nog fram det man drömmer om efter många års arbete..
Ja Annki undra om det går som en brundaskig färgton..?!!?

#5 Det är nog de varmt färgade svarta katterna som bär rufism. De mattas ofta av mot brunrött i krage oc hsvans. Mendans de "utan" rufism är de riktigt kalla svarta tonerna, där krage och svans mattas av måt gråvitt.
För just i silveraveln så andväder vi oss av så kalla färger som möjligt, för att försöka undvika rufism.