Rädd för badrummet.
Hej!
Min exotic har helt plötsligt blivit rädd för badrummet(beror inte på skräckupplevelse i dadkaret). Står på tröskeln å kikar och är mycket låg efter backen, är uppenbart nervös och sprättig.
Kattlådan står ju där inne också, igår kissade han i sängen (ganska säker på att de var han, har ju en perser också). Idag ställde jag ut den i hallen då det var lite i lådan när jag tömde. Han gick in och kissade direkt.
Skulle vara mycket tacksam för tips om hur jag hjälper honom att komma över rädslan!
Är han kring året? Min katt fick en mängd olika rädslor kring den åldern. Han var rädd för en del av garderoben där mina jeans låg. Han var rädd för svarta strumpor och så vidare. Jag löste det så att jag satte mat där han var rädd för att vara och bäddade mysigt. Det laddade av de olika ställena. Jag skulle ju även se till (med tanke på att du har två katter) tt ha en extra kattlåda så att du inte nu får en felkissande katt och ha den exempelvis i hallen där han tydligen mår bra av att kissa. Det kan även vara så att de andra katten har med kropp eller lukt gjort klart att toaletten och lådan är hans eller att den här katten upplever sig trängd på toaletten. Hur som helst ha en extra låda i hallen.
Han är 3 år. Fixar en till låda snarast :)