Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 8586 ggr
Headturners
2009-12-14 19:56
0

Odd eye

En liten fråga om det är nån som kan svara på om oddeye genen är samma på vitfläck som vita?

tex. kan en vit oddeye som paras med en vitfläck, ge upphov till oddeye på vitfläcksavkommorna?

Hoppas ni fattar vad ja menarGlad

Sussie

roisleo
2009-12-14 21:41
0

Hej

Ja, det kan bli oddeyd vitfläck om du parar med en vit oddeyd, men det är mycket sällan att det blir oddeyd vitfläck.

Jag har fött upp vita oddisar i många år och har även parat in med vitfläckar i alla varianter.

Mina vita har starka anlag för oddeyd och blåögda och på de vita har det vid varje kull med vitt oxså blivit oddeyd. Hade en hel kull med 4 och där var en svart och tre oddeyda.

hälsningar från

www.leo-rois.se

roisleo
2009-12-14 21:45
0

glömde…

Har inte fått någon oddeyd vitfläck så jag väntar fortfarande på det efter 30 år

Headturners
2009-12-14 22:21
0

Tusen tack för ditt svarGlad då e det väldigt ovanligt att de blir det på vitfläckarna då!

Sussie

Annkis54
2009-12-14 23:14
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja,..detta kan du ju roisleo:)
men..när jag köpte mig min sköldpaddvita oddeyed…så läste jag på lite…o jag har för mig att det stod att genen för
bicolour oddeyed o vita oddeyed inte är samma…är det så???

Jag vet ju att min är ovanlig…tur att jag fick köpa henne
men det finns ytterligare 2 st oddeyeda vitfläckar i hennes stamtavla

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2009-12-14 23:16
0

du kan se hennes stamtavla på min hemsida
www.annkriellas.se
gå in på honor…o klicka på hennes namn

när jag läste om detta med vitfläcksoddeyed…så fick jag för mig att det är troligare att få OE om man parar med höggradigt vita.
Stämmer det såvitt du vet roisleo???

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Headturners
2009-12-14 23:50
0

Å vad fin hon va AnnkiGlad Ja detta e ju intressant tycker jag, fick stamtavlorna på våra nya katter idag och såg på den ena att det var en vit odd eye så jag blev lite nyfiken

Sussie

roisleo
2009-12-15 10:45
0

Jag har inte hört att vitfläckar som parar och har ev. genen har fått oddeyda avkommor.

vad jag förstår måste du ha en förälder med högradiga gener med vitt och oddeyd i flera led.

Själv har jag sparat en i varje generation av vita i många led och på så sätt fått ett ganska säkert anlag med oddisar o blåögda.

För ca: 15-25 år  sedan avråddes det att para vitt med vitfläck. (likaväl som att inte para vita med varandra.)

Många gör fortfarande inte det

Jag tror att det mest berodde på att man inte vet, vad en vit med en vitfläcksförälder kunde vara genetiskt.

Ville man inte ha vitfläck så vågade ingen köpa en unge efter den kombinationen. Lite trist tyckte jag och gjorde tvärs emot.

Anki, jag är sååå spänd på vad din sötnos kan få.

Kram-Missar

www.leo-rois.se

Mirra
2009-12-15 11:49
0

Nu blir jag också nyfiken, jag har ju en helbror till Annkis

oddeyd hona , kan han också få oddeyda avkommor med en

högradig vitfläckshona?

Rosie

roisleo
2009-12-15 20:23
0

Jag går endast efter min egen etfarenhet av oddisar.

Rosi, för att få en vitfläck som är oddeyd så bör han para med en vit hona med bra anlag för oddeyd och blåögt.

Han är en supersnygg kille.!! så om jag vore du med hans anlag så skulle jag nog skaffa mig en vit skönhet. Om hon är orangeögd spelar ingen roll om hon har anlagen bakom sig.

Det här är så spännande.  Glad

Kram-missar

www.leo-rois.se

Annkis54
2009-12-15 21:03
0

http://home.earthlink.net/~featherland/off/white.html där står det bland annat…fritt översatt av mig:):) I o med att uppfödarna konsekvent får fram vitfläckar o vans med mer o mer vitt, kommer blåögda o oddeyed att öka hos dessa uppfödare

Man kan utnyttja polygenernas påverkan för dem som önskar att öka mängden oddeyed vita, i sitt avelsprogram. En teori säger att tillsätta vitfläckar ökar mängden odd eyed. Jag kan tänka mig att detta är möjligt om man använder sig av assymetriska vitfläckar. Vitfläckar med perfekt symmetri, perfekt upp o nedvänt V, kan till o med minska möjligheten av vitfläckar, enligt mig. För att dessa katter återinför egenskapen av symmetri. (o hela principen av odd eyed bygger ju just på assymetri. Min anteckning)

OBS..jag själv har ingen aning om detta stämmer….läs mer på länken om ni villFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mirra
2009-12-15 23:38
0

Detta är ju sååå spännande Flört

Mkt intressanta inlägg Maria-Louise & Annki : )

Rosie

Firinella
2009-12-15 23:40
0

Min hane som är en vit oddeye exo har jag tänkt para med en vitfläcktabby hona. Hanens mormor är en silver/vitfläck/sköldpaddstabby och hans morfar är vit orangeögd. Hans mamma är som han och hans pappa är bruntabby. Jag hoppas att någon blir som han dvs oddeye och helst vitfläck. Man kan ju alltid hoppas men jag har också hört att det ska vara svårt/Laila

Annkis54
2009-12-16 01:53
0

visst är det intressant
jag blev ju himla intresserad när jag köpte Lucey…men eftersom det inte har varit aktuellt med ungar (show först nu) så har jag inte fortsatt att sätta mig in i det mera.
Du skulle ju kunna få det Rosie…eftersom Du har helt samma linjer i Qingstone som är i Lucey…men då bör du para med så höggradigt vita som möjligt…(Om jag läser rätt o om det stämmer:):) o så är det ju bra om den du parar med inte är symmetrisk i sitt vita.
Kanske stämmer detta inte alls…men så tänker jag iaf testa Lucey.

#12. har din hane några synliga OE i stamtavlan??
Jag har sänt hela översättningen till roisleo..så hoppas vi att hon läser det…hon är säkert bra på genetiken….o kanske förstår hon bättre än mig vad som står där.
Hoppas kan man juFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
2009-12-16 02:09
1

Här kommer översättningen Anki.

Av alla genetik frågor jag ställde, inga andra genetiska fenomen tycks inspirera nyfikenhet riktigt gillar våra katter som har vitt på dem. Vissa är helt vit (epistatisk vita gen), vissa har fläckar av vit (den svartbrokiga gen), vissa har små söta vita vantar och skor (gloving), och vissa har inte mer än några små hårstrån i vitt på bröstet eller magen (lockets). Konstigt nog kan även alla dessa katter vara mycket annorlunda genetiskt, men de uppvisar resultaten av samma fysiologiska fenomen.

För att förstå detta måste vi inte bara känna till några grunderna i genetik, men vissa begrepp embryologi också. De flesta av oss är bekanta med termerna "dominerande" och "recessiv". Den möjliga genen, som ansvarar för vår bicolors och van, är dominerande. Form av vitfläck ses Birmans i också dominerande, men inte alltid visas upp i varje katt som ärver genen, en egenskap som kallas "ofullständig penetrans." Om en katt har vitfläck, du vet att minst en förälder hade vitt på honom. Samma sak gäller epistatisk vita genen. När vi ser en vacker skimrande vit persiska vi vet att åtminstone en av hans föräldrar var vit. Termen "Epistasis" syftar på det faktum att katten är "vithet" täcker upp oavsett färgen han kan vara under. För alla ni vet, den vita persiska är genetiskt en skuggig sköldpadd, eller en blå lodjur punkt, eller en utspädd Calico.

Två vita katter kan ge en icke-vit katt. Detta beror på att vara vit, katten bara behöver en vit gen. Alla våra gener ärvs i set om två, en från varje förälder. Varje gen kan komma i endast en eller flera "varianter" som kallas "alleler". Den epistatisk vita genen har två alleler: W (vit) och w (icke-vita). Av konvention är recessiva alleler ges gemena bokstäver, dominerande alleler versaler. Om endast en förälder var vit, fick sedan en vit gen (W) från en förälder och en "icke-vit" gen (W) från den andra. Eftersom W är dominant över v. .. katten är vit. En sådan katt kallas "heterozygot". "Hetero" betyder "annorlunda", och i detta fall katten skulle ha genotypen Ww. Antingen en W eller aw skulle överföras till var och en av kattens avkomma. Om båda föräldrarna var vita, katten kan (men inte alltid) får en W allel från vardera föräldern. Detta skapar vad som kallas en "homozygot" vit katt. "Homo" betyder "samma". Denna katt skulle ha genotypen WW och all avkomma från denna katt skulle vara vitt, eftersom varje kattunge skulle få ett W, även om den andra föräldern bara gav honom en w. När en Ww katt är uppfödd på en Ww katt, oddsen är att 25% av kattungar blir WW, kommer 50% att WW, och 25% kommer att WW (icke-vita). WW katt kommer att se ut precis som en Ww katt, alltså två katter med olika genotyper (arvsanlag) delar ett identiskt fenotyp (utseende).

Detta är inte fallet med den möjliga vitfläck gen, den som ger kattvärlden dess härliga bicolors och tricolors. I detta fall är den dominerande genen varierar väldigt mycket i sitt uttryck. En katt med bara en kopia av de dominerande allelen (genotypen ss) kan bara ha en liten mängd vitt eller kunde ha en stor mängd vita. Katter med två kopior av dominerande allelen (genotypen SS) har ofta mycket stora mängder av vita och kallas "vans". Överfört till det extrema, kan en homozygot katt bli helt vit! Detta mycket sällan händer ändå.

I vilken utsträckning mängden vita uttrycks kan kontrolleras genom selektiv avel. Genom att endast avla på katter med mycket vitt kan du minska dina chanser att få katter med väldigt lite vitt. Orsaken är att för varje "större" gen vi vet om, det finns många små gener ( "polygener") som kan påverka hur våra katter ser ut. Exempelvis öra storlek, pälskvalitet och temperament som inte styrs av stora gener, men kan påverkas genom selektiv avel och ackumuleringen av önskad polygener. Förresten, äldre artiklar på bicolor avel i perser varnar för att få "för mycket vitt". Intressanta historiska iakttagelser, som vid CFA persiska Breed rådets möte kom man överens med de flesta uppfödare att man aldrig kan ha för mycket vitt!

Motsatt riktning tas av birma uppfödare. De har fötts upp selektivt sina katter i många generationer att påverka det sätt som svartbrokiga genen uttrycks. Genom ett noggrant urval av avelsboskap de kan producera katter med vita begränsas till fyra tassar med ett konsekvent som är ganska häpnadsväckande. Det har varit en teori "gloving" gen, men hybridisering av Birmans med andra katter (både avsiktliga och oavsiktliga) visar att gloving definitivt orsakas av en dominant gen, inte en recessiv och mönster kan förloras mycket lätt, att återinföra en Hela spektrumet av distribution av vita. Detta tyder på att variationer i uttryck återkommer när Birmans är hybridiseras med andra katter, ett resultat av polygeniska faktorer "Bred ut", medan en stor gen skulle bevaras i dessa populationer. Men när Birmans var bred till en flamma punkt Himalaya för att införa den röda faktor i några rader, var återinträdde gloving inom några generationer. Det kan inte uteslutas i detta skede att "gloving" kan vara en unik allel av mjöliga gen, även om det verkar osannolikt grundval av dessa iakttagelser, enligt min mening.

Ett annat exempel i vår breda vita är fallet med "lockets" sett i några katter. Dessa är genetiskt solida katter utan bicolored eller vita katter i deras bakgrund som har en liten lapp med vitt hår någonstans på dem. Detta tycks inte påverkas av några större gener, även om en predisposition för lockets kan "köra i raderna". Ta bort katter som kastar locketed kattungar från avelsprogram kan sänka incidensen. Använda bicolored eller vit katt i ett avelsprogram inte orsakar lockets! Men kom ihåg att historiskt om ett kattpensionat började med solida färgade katter med lockets, en vit eller bicolored avelsprogram skulle "täcka upp" problemet.

När dessa lockets uppstår, är de nästan alltid sett på undersidan av en katt. Spots vid ljumsken eller bröstet är det vanligaste. Föreställ dig en bicolored katt. Dessa katter har alltid vita kistor och magar. Du ser aldrig en bicolor som är svart på botten och vita på toppen, eller hur? Vita kattungar när de föds ofta har ett plåster i färg på dem. Var är den? På den översta regionen av katt: mellan öronen. Får du den bilden? Vitt på botten, färg på toppen.

När ett ägg befruktas först, alla celler är desamma. Detta följs av en process som kallas differentiering, där de enskilda celler börjar ta på deras unika "arbetsuppgifter" hela djuret. I denna process vissa celler börjar att flytta från den del av embryot kallas neural crest (längst upp i vad som kommer att vara kattunge), ner över sidorna av embryot mot botten. Dessa celler kommer senare ytterligare differentiera till celler som ansvarar för många funktioner, däribland pigmentcellens celler som ger färg till en kattens hud och päls. Om dessa celler innehåller genotyp WW och dominerande alleler av mjöliga genen de kommer att resa hela vägen till botten av embryot. Om de innehåller en eller två kopior av den mjöliga gen, kan de få "lata" och stanna innan de slutför resan. Om de har ett eller flera exemplar av epistatisk vita genen, kommer denna resa störas liksom, stoppa mycket kort efter start.

Många faktorer kan påverka detta "pigment parade". Vissa bicolors har perfekt symmetri märkningar, vissa har sin vita "sned". Vissa har en väl definierad unfragmented område med vita, andra har färg som verkar för att strö över ett område. Detta kan bero på polygener eller möjligen även vad omger embryot som det utvecklas. I en studie av effekterna av ultraljud för att utveckla de mänskliga bebisar inga dåliga effekter hittades. Däremot fann de att fler barn var vänsterhänt om de fick ultraljudsbehandling innan cirka 12 veckor. Vetenskapen har mycket att utforska inom området embryologi och miljömässiga effekter på utvecklingen celler!

Kan det vara dåligt effekter stoppa paraden av pigment som bildar celler i förtid? Ja, och det är detta som leder till dövhet i vissa vita katter och (mycket sällan) i "van" bicolors också. Som jag tidigare sagt, dessa marscherade neural crest celler har mer än en funktion för att utföra. En annan typ av cell kan bildas från dessa neural crest celler som är nödvändig för god hörsel. Därför är dövhet är vanligast i blåögda vita katter och när den förekommer i skåpbilar, endast i de med mycket lite färg.

Pigmentet celler ansvarar för att ge våra katter färgade ögon samt färgad hud och päls. Ett öga utan dessa celler är blå. Om pigmentet cellerna har tågade ner från neural crest långt nog för att ge ögon färg, är chansen att de har utvecklats tillräckligt för att ge god hörsel också. Men kom ihåg hur några bicolors är Assymetrisk? Samma sak kan hända i vita, orsakar odd eyed katter eller dövhet på ena örat. Jag har sett bicolored katter med ögon som är blå på sidan mot mitten av ansiktet och koppar på sidan mot utsidan av ansiktet. Nu som är en odd-eyed cat! Som avelsprogram alltid producerar bicolored och katter van med fler och fler vita på dem, blå och udda ögon kommer att öka i frekvens i dessa program.

De flesta uppfödare vet att om en vit kattunge har en "kattunge cap" att kattungen är förmodligen bra hörsel. Kattungen huven visar oss hur långt melanoblast cellerna har rest. De flesta av dessa katter är koppar eyed. När jag först började forska om detta ämne, var jag under missförståndet att alla blåögda katter var homozygot och koppar eyed katter heterozygot. Detta är inte sant. En kattunge med bara en vit förälder kan fortfarande ha blå ögon och / eller vara döv. Ett uttryck för den vita genen är mycket varierande, kan dock tendensen blå ögon (och dövhet) körs i rader. Ju mer blåögda katter i stamtavlan, desto större är dina chanser att uppleva blåögd och / eller döva kattungar. Homozygot vita tenderar att ha blå ögon oftare än heterozygota katter, som visar en eventuell tillsats effekt påverkar migrationen av pigment celler.

Enligt min mening kan kattungar med blå ögon och bra hörsel inte selektivt fötts upp för att med någon grad av enhetlighet. Om du är selektivt avel för pigment paraden att sluta så tidigt som möjligt för att få dessa vackra blå ögon man kan inte undvika att stöta dövhet någon gång. Odla två "ljud höra" blåögda katter till varandra i ett försök att undvika dövhet är ett felaktigt synsätt, enligt min åsikt. Om dövhet är att vara konsekvent undvikas, eyed koppar katter (antingen vitt eller helst icke-vita) bör användas.

Gå inte i fällan att tro att det finns en "döv gen" eller en "blåögd" gen med ett enkelt sätt att arv. Tyvärr är detta inte fallet. Ihåg de Birmans? Pigmentet parad kan kontrolleras, och i dessa katter till en häpnadsväckande grad, men det skulle kräva många, många generationer och mycket noggrann kontroll av avelsboskap, välja bara för graden av pigment progression. Om du vill få en uppfattning om hur svårt det kommer att göra i en vit program, besöka en bicolor uppfödaren! Det var roligt att arbeta med bicolors är den otroliga mångfalden av uttryck av denna gen. Men den visar också hur svårt det är för oss att "måla" våra katter med pigment precis där vi vill ha det!

De flesta artiklar som behandlar uppfödning av vita också nämna Himalayan program med vita. Vissa uppfödare har arbetat bra förhandlingen blåögda katter genom att införliva Himalayans i sina vita persiska avelsprogram. Om ett fysiologiskt "koppar ögon" vit kattunge tillverkas och har två kopior av recessiva "Siamese" gen (en form av albinism) kan trolla vända blicken blå utan någon hänsyn till hur långt pigment celler har färdats. Detta skapar grunden en "vitpunkt" Himalaya. Men ändå komma ihåg att den vita genen är rörlig i sitt uttryck och en blåögd döv kattunge kan också framställas av "traditionella" effekterna av den vita genen. Mitt förslag för att undvika dövhet ett sådant program? Använd koppar eyed vita katter för avel som hade stora kattunge caps. Några vita katter upprätthålla ens en "kattunge cap" i vuxen ålder. Dessa katter har troligen det minst sannolikhet att producera döva kattungar.

För fullständighetens skulle jag vilja säga att i vissa Himalaya och Siames / Oriental linjer finns det en albinism gen som har rest genom generationerna från deras Siamese förfäder. Detta är ett fall där en katt kan vara vitt utan en vit förälder. Detta är en enkel recessiv gen, recessiv till "normala" Siamese allel, som egentligen är en form av albinism själv. Jag har bara sett en albino Himalaya, med väldigt ljusblå ögon. De flesta av dessa har problem med synen, såsom nystagmus (öga tremor). När det gäller en albino, är pigmentet parad påverkas inte alls - pigmentet celler bara inte göra sitt jobb när de kommer till sin destination!

Så nu när vi vet att det inte finns någon "blåögd" gen och inget "dövhet" gen, hur är dessa störande lockets? Detta inträffar när pigmentet cellerna blir "lat" och stoppa något under de avslutat sina normala resan. Detta verkar inte bero på en eller två stora recessiva eller dominanta gener, men liksom många andra drag en tendens att kasta lockets kan köras i rader. Flera polygener spelar sannolikt in. Använd en katt för avel som hade en "locketted" littermate och du kommer förmodligen stöta på problemet igen. I gott register över alla kattungar föds till ett avelsprogram är värdefull hjälp för att kontrollera förekomsten av sådana undesireable egenskaper som lockets.

Jag hade förklarat att använda bicolors eller vita i ett avelsprogram inte skulle orsaka lockets. Jag skulle vilja backstep lite på den positionen. Om ett avelsprogram är selektivt avel för stora mängder av vitt på sina bicolors kan de också selektivt avel på faktorer som kan bidra till "lättja" av marscherande melanoblast celler. Detta gäller också i ett program selektivt avel för blåögda vita. Detta är enbart spekulationer, och jag skulle vara intresserad av att höra från vitt uppfödare producerar stora procentandelar av blåögda vita kattungar. Har du varit få locketted fasta? Speciellt från linjer som kastar motsv. är uppfödda till icke-vita katter? Detta kan vara roten till det "gamla fruar tale" som använder vita kommer att öka mängden vitt på bicolor. Använda motsv. är att öka mängden vitt på en bicolor, skulle dock vara mycket mindre effektivt än att använda en bicolor katt selektivt föds upp för mycket vitt! Det är min känsla av att något inflytande som en vit katt kan få på märkning av en bicolor skulle vara mycket liten i bästa fall.

Med utnyttjande av polygener påverka andra program kan också utnyttja någon som vill öka förekomsten av udda eyed vita i sina linjer. Jag har hört en teori föreslog att lägga bicolors till ett program kommer att öka förekomsten av udda ögon. Jag tror att det är möjligt … Om Assymetrisk bicolors används. Bicoloreds med perfekt även V tusan kan även minska udda att få udda ögon, enligt min mening, eftersom dessa katter förstärka drag av symmetri.

Eftersom mekanismerna för hur den vita genen och svartbrokiga genen arbetet är så lika, har en del föreslagit att svartbrokiga genen är en allel av den vita genen. Om så är fallet, då när en vit katt med en van (homozygot bicolor) förälder är uppfödd på en solid katt, skulle det aldrig finnas någon fast kattungar produceras. Den vita katten genotyp skulle WS, fast förälder skulle vara WW, och alla de kattungar skulle därför vara Ww (vita) eller SW (bicolor). En ww kattunge (icke-vita) icke-bicolor inte kunde produceras. Det skulle också innebära att en vit katt aldrig kan maskering van, bara bicolor. Översyn av Persiska stamtavlor har visat att vita maskering van har producerats. Kullar har också tagits fram från en vit (som transporterar bicolor) parades med en solid (icke-vita) katt som innehåller fasta, vita och bicolors, visar att dessa gener är inte på samma locus

**Jag hoppas att detta ger en viss insikt om hur våra katter blir vitt på dem. Belopp och placering av vitt på bicolors kan selektivt föds upp för. Copper vs blå ögon på en vit kan också vara selektivt föds upp för, men kom ihåg att dövhet och blå ögon går hand i hand! Avsaknaden av lockets kan odlas för. Jag hoppas att genom att förstå mekanismen bakom varför våra vita och "vita" katter ser ut som de gör, kan du fatta bättre beslut för egen avel.
**

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

yadhayezibas
2009-12-16 12:05
0

Vem har gjort översättningen???

englagirl
2009-12-16 12:24
0

Google Flört

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

yadhayezibas
2009-12-16 13:56
0

Misstänkte det för det går knappt att läsa juh FlörtGlad

Denna kommentar har tagits bort.
Annkis54
2009-12-16 14:08
0

haha…jag tänkte inte ens på att man kunde göra så
här kommer min översättning..kanske är det liiite lättare att läsa
men inga garantier…o inga garantier på korrektheten hellerFlört

http://home.earthlink.net/~featherland/off/white.html

Av alla genetikfrågor som jag får, verkar inget genetiskt fenomen väcka lika mycket nyfikenhet som de katter som är vita. Vissa är helt vita (epistatic white gene), vissa har fläckar av vitt (the piebald gene), vissa har söta små sockar o skor (glovings) o vissa har inte mer än några få hårstrån eller små medaljonger av vitt. Konstigt nog, trots att alla dessa katter kanske är genetiskt olika, så visar de resultatet av samma fysiologiska fenomen.

För att förstå detta så räcker det inte med bara baskunskaper i genetik, utan vi måste även kunna lite om embryologi. De flesta av oss kan lite om termerna "dominant" o "recessiv".

"The piebald gene", ansvarig för våra bicolours o vans, är dominant.
egen anteckning*vitfläcksgenen är alltså dominant

Den sorts vitfläck som finns hos birman är också dominant, men visar sig inte alltid hos alla katter som har ärvt genen. Ett kännetecken som kallas " incomplete penetrance".

Om en kattunge blir vitfläck, så vet du att åtminstone 1 förälder är vitfläck.
Samma sak gäller (epistatic white gene), de som är helt vita. När vi ser en vackert skimrande vit perser, så vet vi att åtminstone en av föräldrarna är vit.

Termen epistatic refererar till det faktum att kattens "vithet" maskerar en annan färg.

Två vita katter kan ge en icke-vit katt. Detta beror på att för att bli vit så behövs det bara 1 vit gen. Alla våra gener ärvs i dubbla upplagor, en från varje förälder. Varje gen kan vara en eller många "flavors" som kallas alleler. Den epistatic vita genen har 2 alleler. W (vit) w (icke-vit).

Recessiva alleler skrivs med små bokstäver, o dominanta alleler skrivs med stora bokstäver.

Om bara 1 förälder var vit fick avkomman en vit gen W från en förälder o en icke-vit gen w från den andra. Eftersom W är dominant över w blir katten vit. En sån katt kallas heterozygot, hetero betyder "olik" o i detta fall kommer katten att ha genotyp Ww.
Antingen kommer ett W eller ett w att ges vidare till den kattens avkommor. Om båda föräldrarna var vita skulle katten KUNNA (men inte alltid) få ett W allel från varje förälder. Detta ger vad som kallas en homozygot vit katt. Homo betyder "samma".
Denna katt skulle ha genotyp WW o alla avkommor skulle bli vita eftersom alla ungar skulle få W även om den andre föräldern skulle ge ett w…??????????????? hmm
När en Ww katt paras med en annan Ww katt är oddsen 25% att katten blir WW, 50% blir Ww och 25% blir ww (ickevit).
WW katten kommer att se ut precis som en Ww The WW cat will look just like a Ww cat, therefore two cats with different genotypes (genetic make-up) share an identical phenotype (appearance)..

Detta gäller INTE "piebald" vitfläcksgenen, den gen som ger bicolours och tricolour. I det fallet är den dominanta genen extremt växlande i sitt uttryck. En katt med bara en kopia av den dominanta allelen (Ss) skulle kunna ha bara en liten del vitt eller väldigt mycket vitt. Katter med 2 kopior av den dominanta allelen (genotyp SS) får mestadels en stor del vitt o kallas Van. I extrema fall kan en homozygot katt vara helt vit. Men detta är mycket ovanligt.  

Hur mycket vitt det blir kan kontrolleras av selektiv avel. Genom att avla endast med de katter som har mycket vitt kan du minska dina risker att få katter med för lite vitt. Men inget är säkert
Detta beror på att för varje "major gen" vi känner till, så finns det en massa polygener som påverkar hur våra katter ser ut.

Till exempel, öronstorlek, pälstexture o temperament styrs inte av "major genes" men kan påverkas genom en selektiv avel och genom att man "samlar" de önskvärda polygenerna.

By the way, gamla artiklar om vitfläcksavel hos perser varnar för för mycket vitt. Intressant historisk observation, för inom CFA  Persian Breed Council, ansåg majoriteten att man kan aldrig få för mycket vitt.

Helt motsatt väg tas av birma uppfödare. De har under många generationer selektivt avlat för att påverka hur piebald genen visas. Genom noggrant val av avelsdjuren kan de få fram katter där det vita endast finns på de 4 tassarna. Och nivån av "consistency" är otrolig.

Det har funnits teorier om en gen för "handskar", men korsning av Birmor med andra raser (både medvetet o omedvetet) visar att "handsken" definitivt är orsakad av en dominant gen, inte en recessiv, o mönstret kan förloras ganska enkelt, med återinförande av ett helt spektrum av vitt, var som helst.  

Detta verkar indikera att var det vita sätter sig på katten, återkommer när birman korsas med andra katter, ett resultat av polygeniska faktorer, medan en "major gen" whereas a major gene would be conserved in these populations.

När en birma korsades med en colourpoint, för att få in rött i vissa linjer, återkom "handskarna" inom ett par generationer. Det kan inte uteslutas att "handskarna" är en unik allel hos piebaldgenen, fast det verkar osannolikt utifrån dessa observationer, enligt min mening.

Ett annat exempel i vårt spektrum av vitt, är medaljonger hos vissa katter. Detta är genetiskt solida katter utan några vitfläckar eller vita katter i sin bakgrund, som har en liten del av vitt nånstans på kroppen. Detta verkar inte påverkas av nån "major gen" men en benägenhet för medaljonger kan finnas i "vissa linjer". Att ta katter som ger medaljonger ur aveln, minskar antalet katter med medaljong. Användandet av vitfläckar eller vita katter i aveln ger INTE medaljonger. Emellertid, kom ihåg att om ett katteri skulle börja få solida färgade katter med medaljong, så skulle en vit eller vitfläcksavel dölja problemet..(medaljongen skulle försvinna i det vita..)

När dessa medaljonger visar sig så är det nästan alltid på kattens undersida. Fläckar i ljumskarna o bröstet är vanligast. Tänk dig nu en vitfläck. Dessa katter är alltid vita på bröstet o magen. Du ser aldrig en vitfläck som är svart nederst o vit överst, eller hur?
Vita kattungar har ofta en färgfläck när de föds. Var är den fläcken? Uppe på katten. Mellan öronen. Börjar du förstå? Vit nederst o färg överst.

När ägget befruktas är alla celler lika. Detta följs av en process som kallas "differentiation" där individuella celler börjar ta på sig sina speciella plikter hos det färdiga djuret. I denna process börjar en del celler flytta sig från den del av embryot som kallas "neural crest" (högst upp på det som ska bli kattungen) nedför sidorna på embryot ner mot botten. Dessa celler kommer senare att förändras till celler ansvariga för en mängd olika funktioner, inkluderande melanocyt celler som ger färg till hud o päls. Om dessa celler innehåller genotypen ww o ingen dominant piebald gen, kommer de att färdas hela vägen ner till botten av embryot. Om de däremot innehåller 1 eller 2 kopior av piebald genen, kan de bli lata o stanna före de har avslutat sin färd. Om de har 1 eller 2 kopior av epistatic vita genen, kommer även denna färd att avbrytas o stoppas mycket snart efter den har påbörjats.

Många faktorer kan påverka denna "pigmentsparad". Vissa vitfläckar har perfekt symmetriska markeringar, vissa har det vita assymetriskt. Vissa har mycket väl definierade stycken av vitt o andra har färger som verkar ha skvätts ut på en yta. Detta kan bero på polygener eller kan även bero på vad som omger embryot när det utvecklas.
I en studie om effekter på människobebisar under utveckling, som utsattes för ultraljud, hittades inga negativa effekter. Men de fann att fler bebisar var vänsterhänta om de blev utsatta för ultraljud före ca 12:e veckan. Forskningen har en hel del att undersöka gällande embryologi o omgivningens effekter på celler under utveckling.

Kan det bli negativa effekter om man stoppar "pigmentparaden" för tidigt?

Ja, o det är detta som leder till dövhet hos vissa vita katter, o även hos vissa Vans, fast det är mycket ovanligt. Som jag sa tidigare, dessa vandrande celler har mer än en funktion att utföra. En typ av celler som är absolut nödvändig för hörseln, kan formas från dessa celler. Detta är orsaken till att dövhet är vanligast hos vita, blåögda katter o när det ses hos Vans så är det Vans med mycket lite färg.

Pigmentcellerna är oxå ansvariga för ögonens färg såväl som hud o päls. Ett öga utan dessa celler blir blått. Om pigmentcellerna har vandrat ner från "neural crest" tillräckligt långt ner för att ögat ska få färg, är chansen stor att den har vandrat tillräckligt långt ner för att ge en normal hörsel. Men kom ihåg hur en del vitfläckar är assymetriska. Samma kan hända hos en vit katt, o ge en odd eyed katt eller dövhet i ett öra. Jag har sett vitfläckar vars öga är blått inåt kroppen o koppafärgat utåt kroppen.( Alltså ett öga som är blått inåt näsan o koppar utåt andra sidan). Snacka om oddeyedJ I om med att uppfödarna konsekvent får fram vitfläckar o vans med mer o mer vitt, kommer blåögda o oddeyed att öka hos dessa uppfödare.

Som de flesta uppfödare vet, om en vit kattunge har en "kitten cap" har kattungen troligtvis en normal hörsel. "kitten cap" visar oss hur långt ner melanoblast cellerna har färdats. De flesta av dessa katter har kopparfärgade ögon. När jag började forska kring detta, så trodde jag felaktigt att alla blåögda katter var homozygota o alla kopparögda var heterozygota. Detta är inte sant.
En kattunge med endast 1 vit förälder kan ha blå ögon och/eller vara döv.
Detta uttryck av den vita genen är mycket variabel, men tendensen till blå ögon ( och dövhet) kan vara linjebundet. Ju fler blåögda katter som finns i stamtavlan, ju större är chans att få blåögda eller döva kattungar. Homozygot vita tenderar att vara blåögda oftare än heterozygot vita. Detta kan indikera att det finns ytterligare nåt som påverkar vandringen av pigment cellerna.

Enligt min uppfattning kan inte kattungar med blå ögon OCH normal hörsel selektivt avlas fram på nåt återkommande sätt.

Om du selektivt avlar för att "pigmentsparaden" ska stoppa så tidigt som möjligt, för att få dessa underbart vackra blå ögon, kan du inte undvika att stöta på dövhet nångång.
Att avla på 2 normalt hörande, blåögda katter, i ett försök att undvika dövhet, är en missriktad metod, enligt mig. Om man återkommande ska undvika dövhet är kopparögda vita, eller helst vitfläckar, att föredra.

Gå inte i fällan och tro att det finns en dövhetsgen eller en blåögd-gen som ärvs på nåt enkelt sätt. Tyvärr så fungerar det inte så. Kommer du ihåg birmorna?
"Pigmentsparaden" kan kontrolleras, o på ett otroligt sätt, men det krävs många många generationer o mycket noga kontroll av avelsbasen, där man väljer endast utifrån färgens utbredning. Vill du få en uppfattning om hur svårt detta är att göra i ett vitt avelsprogram, kolla en vitfläcksuppfödare. Det roliga med att jobba med vitfläckar är den otroligt stora skillnaden hur denna gen visar sig. Men det visar också hur svårt det är för oss att "måla" våra katter med färg där vi vill ha den.

De flesta artiklar som diskuterar aveln med vita katter nämner också ?? för mig säger hon emot sig själv här. Most articles that discuss the breeding of whites also mention Himalayan programs using whites. Some breeders have worked towards sound hearing blue eyed cats by incorporating Himalayans into their white Persian breeding programs  Vissa uppfödare har, för att få normalt hörande blåögda vita perser, använt sig av colourpoint. Om en physiologically (fysiskt)? kopparögd vit kattunge avlas fram, som har 2 kopior av den recessiva "siames" genen (en form av albinism) kan ofattbart nog ändra sina ögon till blått, utan att det spelar nån roll om hur långt deras pigmentceller har färdats. Detta skapar praktiskt taget en "vitmaskad" colourpoint. Men, kom fortfarande ihåg att den vita genen kan variera i sitt uttryck och en blåögd döv kattunge kan även produceras av den traditionella effekten av den vita genen.  Mitt förslag för att undvika dövhet i ett sånt avelsprogram? Använd kopparögda vita katter i aveln som har stora "kitten caps".
En del vita katter behåller sin "kitten caps" i vuxen ålder. Dessa katter producerar med  sannolikhet minst antal döva kattungar.

Som avslutning vill jag bara säga att i vissa colourpoint o siames/oriental linjer finns en albino gen som har färdats genom generationer från siamesens förfäder. Detta är det enda fall där en katt kan bli vit utan en vit förälder. Detta är en enkel recessiv gen, recessiv för den normala siames allelen, som faktiskt själv är en form av albinism. Jag har bara sett en albino colourpoint, med mycket ljusa blå ögon. De flesta av dessa har synproblem, så som nystagmus (eye tremor). I fallet med albino är inte "pigmentsparaden" påverkad överhuvudtaget. Pigmentcellerna gör helt enkelt inte sitt jobb när de kommer till destinationen.

Så nu när vi vet att det inte finns nån blå-ögd gen, och inte nån dövhetsgen. Hur är det då med dessa retliga medaljonger? Detta inträffar när pigmentcellerna blir "lata" o stannar strax innan de har nått sin destination. Detta verkar inte bero på en eller två "major" recessiva eller dominanta gener, men i likhet med många andra egenskaper så kan medaljonger vara bundet till linjer. Flertalet polygener är troligtvis inblandade. Om man använder en katt i avel som hade ett kullsyskon med medaljong får du troligtvis problemet (medaljong) igen. Att dokumentera ALLA födda ungar i ett avelsprogram är värdefull hjälp för att kontroller såna oönskade saker som medaljonger.

Jag sa, att använda vitfläckar eller vita i ett avelsprogram ger inte medaljonger. Jag skulle vilja backa lite där. Om en uppfödning selektivt avlar för att få en stor andel vitt i sina vitfläckar, så kanske de också selektivt avlar på andra faktorer som kan bidra till "latheten" hos marscherande melanoblast celler.

Detta gäller också avelsprogram som selektivt avlar för att få blåögda vita. Detta är ren spekulation o jag vore tacksam för att få höra av uppfödare som producerar högt antal blåögda vita kattungar. Har ni fått solida med medaljonger? Speciellt från linjer från BEW´s (blue-eyed-whites?)  parade med ickevita katter? Detta skulle kunna vara roten till "gamla talessättet" att om man använder vitt så förbättrar/ökar man mängden vitt hos en vitfläck. Jaså

Att använda sig av en BEW´s (blue-eyed-whites?) för att förbättra mängden vitt hos vitfläckar, vore bra mycket sämre än att använda sig av en annan vitfläck för att få mycket vitt.
det är min känsla att vita katters påverkan på vitfläckar är väldigt liten …om alls.

Man kan utnyttja polygenernas påverkan för dem som önskar att öka mängden oddeyed vita, i sitt avelsprogram. En teori säger att tillsätta vitfläckar ökar mängden odd eyed. Jag kan tänka mig att detta är möjligt om man använder sig av assymetriska vitfläckar. Vitfläckar med perfekt symmetri, perfekt upp o nedvänt V, kan till o med minska möjligheten av vitfläckar, enligt mig. För att dessa katter återinför egenskapen av symmetri. (o hela principen av odd eyed bygger ju just på assymetri. Min anteckningJ)

Eftersom mekanismerna av hur den vita genen o hur piebald genen arbetar är så lika, har vissa förslagit att piebald genen är en allel på den vita genen. Om det skulle vara så, så skulle en vit katt med en Van (homozygous bicolor) förälder som paras med en solid katt, aldrig få några solida katter. Den vita kattens genotyp skulle vara WS, den solida föräldern skulle vara ww och därför skulle alla kattungar bli Ww (vit) eller Sw (bicolor). En ww unge (ickevit.ickevitfläck) skulle inte kunna produceras. Det skulle också betyda att en vit inte skulle kunna maskera en Van, bara bicolours. Genomgång av perserns stamtavla har visat att vita katter som maskerat van har producerats. Kullar har också producerats från en vit (bärare av vitfläck) parad med en solid (ickevit) där det har blivit solida, vita OCH bicolour, vilket visar att dessa gener inte sitter på samma lokus.

Jag hoppas att detta har gett er nån insikt i hur våra katter blir vita/vitfläckar. Mängd och placering kan selektivt avlas fram. Koppar eller blå ögon på en vit katt kan också selektivt avlas fram. Men tänk på att dövhet och blå ögon går hand i hand. Frånvaron av medaljonger kan också selektivt avlas. Jag hoppas att genom att känna till mekanismerna bakom orsaken till att våra vita katter o vitfläckar ser ut som de gör, kan man ta bättre beslut för sitt eget avelsprogram.

Piebald betyder fläckig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2009-12-16 14:09
0

PS…mailet har inte gått fram till reolois..delayed har jag fått som meddelande:):)…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

roisleo
2009-12-16 22:04
0

Jo då Anki visst har det kommit fram, ditt mail.

Jag har mailat dig oxså tillbaka.

www.leo-rois.se

Annkis54
2009-12-17 00:26
0

ja:):)
nu har jag fått ditt svar oxå
jag hör av mig till dig :):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Headturners
2009-12-17 08:51
0

Ja de e riktigt häftigt med oddisar, nu vet ja lite mer tack för era inläggGlad

Kram från

Sussie

kramkatten
2009-12-17 17:19
1

Hej

Som en av de första att få fram vitfläcksperser med blå och oddeye måste jag lägga mig i eller rättare sagt dela med mig av min kunskap erfarenhet.

Genen är inte densamma som på vita katter enbart om den vita katten genetisk sett är en vitfläck.

03 är väldigt ovanligt med annan än brunögd tror det finns bara ett par i hela världen. För att få bör katten vara minst en bra harlequin och allra helst en van.

En brunögd kan dock vara bärare på genen vilket ex min Kramkattens Honey Bee är ett bra exempel på.

Även om katten är blå eller oddeyed är det inte säkert att den någonsin får dessa ögonfärger på sina kattungar.

Det jag också kommit fram till är att om man stärker anlaget med genen från bägge föräldrar är chansen självklart mycket större, MEN det är som att spela på lotteri, jag tror inte man kan "avla" fram ögonfärgen den ploppar upp när den vill.

Genen kan också hoppa över både en och 2 generationer.

Hoppas jag kan hjälpa någon med denna information.

För ca 10 år sedan var det en "dålig" sak att få dessa olikfärgade ögon och många vitfläcksuppfödare vägrade ha katter med denna genen i stamtavlan, därför tror jag mörkertalet är stort och även svårigheten med att kunna "spåra" genen bakåt. Själv har jag kommit fram i mina stamtavlor att det troligen är en katt som heter Artemis Yippie Skippy som är en av de första.

I vilket fall så är det spännande med detta, fast jag personligen föredrar vitfläckar med bruna ögon, därför har jag alltid sålt de jag fått som varit oddeyd.

Hoppas detta kan hjälpa någon

Anki/Kramkatten

Annkis54
2009-12-17 17:44
0

Hej Anki
tack för bra info
jag har Artemis Yippie Skippy i min honas stamtavla
menar du att hon oxå är oddeyed??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

kramkatten
2009-12-17 18:35
0

Hej Annki!

Vackert namn du har:) Jo vad jag kunnat få fram så var hon odd Om jag räknar rätt så ser det ut så här på mina linjer rakt nedstigande:

Artemis Yippie Skippy= odd
Artemis Melody Moon =odd
Nightingales Special Delivery=blå

Kramkattens Honey Bee=Brun= har fått både blå och odd

Humblebees Twis & Shout= Brun

Kramkattens Quuen 2 white Fairy=brun
Hillbrooks Blue sky=blå
Hillbrooks (en hona kommer inte ihåg vad hon heter=odd

Det är detta jag menar med att det kan hoppa över i flera generationer,

Kramiz Anki

Annkis54
2009-12-17 18:47
0

#26 intressant:)
är det såpass säkert med Yippie Skippys oddeye
så jag vågar lägga in det i min stamtavla:)Flört

gå gärna in o titta på Luceys stamtavla…det ligger kort där
http://www.annkriellas.se/ honor Persian Dreams Lucey

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

kramkatten
2009-12-17 19:07
0

Jag har inte fått det 100 bekräftat utan det har varit min egen slutledning men du har ju resten av linjen så du har det ju i alla fall och som jag skrev de "gamla" blå oddey katterna "skämdes" många uppfödare för och visade varken bild eller information om de flesta gavs bort som sällisar eller tom togs bort (inte i Sverige men USA).

Den uppfödaren i perservärlden som egentligen har mest kunskap och har exprimenterat mest med dessa ögonfärger på vitfläckar är nog Laura på Purrinlot i USA, hon har fött upp den första CFA grandade blåögda vitfläckspersern Purrilots Annas Gift (som en hona från mig faktiskt är mamma till)

På hennes hemsida (tyvärr är den väldigt rörig) kan man läsa (om man orkar) lite om hennes arbete med ögonfärgen.

Kramiz Anki

Annkis54
2009-12-17 19:18
0

tack…det blir lite kvällslektyr då:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mirra
2009-12-17 20:31
0

Hej Anki & Annki!!

Det här har blivit riktigt spännande :) Jag har en hona som har dina

linjer Anki på mammans sida. Kramkattens BIG BANG!! Honey Bee &

Nightingale's Special Delivery. Den här honan som  heter Schneider's

Parfait Amour Per fs 01 har jag tänkt att para med Persian's Dreams

Qingstone Per d 02. Han är helbror med Persian Dream's Lucey alltså

med samma stamtavlor,vad kan det bli av detta?? Kanske en……

// Rosie

.

Headturners
2009-12-17 20:45
0

Vi kan kollar med James, som fött upp Artemis Yippie Skippy vad hon hade för ögonfärg!

Hon finns i nästan alla våra stamtavlor såväl solida som vitfläck.

kjam

Sussie

Headturners
2009-12-17 20:59
0

Svar från Artemis Persian

"Hi Joakim,

She was copper eyed but on occasion she would throw odd eyes.

Very best,

Jim"

kramkatten
2009-12-17 21:25
0

Vad bra att vi fick reda på detta! Då hade jag lite rätt när jag i alla fall trodde det kom från henne.

Kramiz

kramkatten
2009-12-17 21:53
1

Rosie!

Tittade på dia stamtavlor och du bör ha stor chans att få det i denna kombination, vad jag vet så har Emil "Big Bang" inte gett någon själv men en avkomma till honom tror jag fått en odd. Så Emil är ju bärare precis som hans syster "Twiggy" som jag har här hemma, och hon är ju då mamma till "Stina" som i sin tur fått både odd och blåögt. Nu har jag ios använt en hane som oxå är bärare och då dubblat anlaget.

Jag tror ändå inte att man kan renavla fram dessa ögonfärger och det innebär också lite vansklighet då risken är att många i så fall skulle spara allt som får dessa ögonfärger oavsett hur de ser ut för övrigt, och faran med detta är att man tappar många bra saker som persern trots allt behöver, och även vitfläckigheten.

Tyvärr har ju Sverak (fife) gått tillbaka till 25% vitt och det tycker jag som gammal vitfläcksuppfödare är väldigt tråkigt när vi i många år jobbat för att få fram vitfläckar med bra andel vitt, så man ska nog vara lite restrektiv även med detta med ögonfärgen och kanske nöja sig med att det ploppar upp då och då, men som sagt detta är min åsikt och andra får ha sin:))

Kramiz

Mirra
2009-12-17 22:54
0

Tack för att du tog dig tid att kolla upp det här, det ska bli intressant

och se vad som ploppar upp så småningom Glad

// Rosie

Annkis54
2009-12-18 01:48
0

himla intressant denna tråden blev…
för oss oddisälskare

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2009-12-18 01:51
0

det är ingen av er som har nåt kort på Artemis Yippie Skippy
som man får lägga in på sin hemsida..i stamtavlanFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
2009-12-18 02:11
0

#36,Håller med dig Anki Foten i munnen

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Firinella
2009-12-19 20:45
0

#13 Hans mamma är OE. Vet inte längre bak för just nu befinner sig hans stamtavla hos Dagny Dickens som ska föra över honom till IDP/Laila

Annkis54
2009-12-19 22:20
0

#39 visst är det spännande
sen denna tråden skapades så känns det extra spännande med min Qeena, som är helsyster med min OE. Hon ska ha sin första kull runt nyårsafton…o jag hade faktiskt inte tänkt på att hon oxå kan få OE..eller kanske blåögda oxå..eller????

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mirra
2009-12-19 23:23
0

Håller med Annki mkt spännande!!!

Lycka till med Qeena och kullen Kyss håller tummarna :)

Kram Rosie

Firinella
2009-12-19 23:45
0

# 40 Du håller väl oss uppdaterande för detta är ju spännande. Förresten så är min andra hanes (exo) syster vit blåögd, hörande. Kanske han också bär något "blått" i sina gener/laila

Annkis54
2009-12-20 01:47
0

#41 visst gör jag det…kanske inte samma dag…man vill ju se att de har en chans att överleva oxå:)
blått o oe..tillhör det samma gen tro….att det lika gärna kan bli blåögda i dessa kullar.???
Kanske har det stått nåt om detta men min hjärna är tröööött nu.
en heldag med 20-talet släktingar har firat en fusktidig jul idag.
En dotter som bor i England o som är hemma på en snabbvisit…
men då ska väl hjärnan vara moschig eller?????OskyldigTungan ute

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

jenay
2011-11-26 23:55
0

kan någon ge en lättare förklaring hur ögon färgen på odeye nedärvs och varför är det slumpmässigt med odeeye???

kan jag få odeye om min hane är orangögd bärare på blåögonfärg??

Skrattandeha en bra dag. kram

Vinbärskatten
2012-01-09 10:52
0

Kolla gärna in våran odd eye hane. :)

Erna
2012-01-09 15:49
1

Även om man genetiskt kan räkna ut hur utfallet blir, så föds ju ett begränsat antal kattungar i en kull, därför blir utfallet slumpmässigt inom vissa ramar och svårt att styra. Man kan mera säkert säga vad man INTE kan få i en kull.

Man bör nog hellre se genetiken som en vägledning.

Om man absolut vill ha vitfläckar, så ska man para vitfläckar med varandra. Sen får man se vilken grad av vitfläckighet man lyckas åstadkomma. Vänta och titta i kattungelådan!

På 80-talet hade jag en låggradig vitfläckshona som bara parades med solida hanar. Trots det fick hon höggradigt vitfläckiga + harlekin. I hennes stamtavla fanns höggradiga vitfläckar, fast på den tiden fanns bara en grupp, eftersom färgen var alldeles ny. Man kunde alltså inte veta om det var van, harlekin eller bicolor i stamtavlan.

Efter 35 års avel med silver, kan jag nog kalla mig expert, men jag har insett att man ofta blir förvånad över vad det kan bli. Första gången jag fick en mörk shaded silver med helsvart nosspegel, sk shaded smoke, blev jag ganska paff och det var något som jag aldrig hade kunnat räkna med att få. Sedan dess har jag fått såna flera gånger.

Så min inställning till genetik är, att det är bra att kunna, för att veta vad man håller på med, men det blir ändå kanske inte alltid det man tänkt sig. Dessutom är det ingen absolut vetenskap, det kommer nya rön hela tiden. När man kartlagt kattens DNA fullt ut, kanske man kan förklara hela nedärvningen, men det lär bli någongång i framtidens rosa sken.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mallabralla
2012-01-09 17:53
0

jag har hört att OE inte är genetiskt utan handlar om en avsaknad pigmentering vid just det ögat? att det är därför bara höggradiga vitfläckar kan vara OE, alltså bara 01 or med riktigt lite färg.

men detta kanske bara är ett löst rykte? själv vet jag inget om OE men de är riktigt läckra!

Sajtvärd på Perser iFokus

Headturners
2012-01-09 18:25
0

Jag älskar oddisar och önskar jag fick en nån gångSkrattande

mallabralla
2012-01-09 18:32
0

ja, var på cfa utställning för något år sedan och då var det med en creme silver OE 01 a, det var läckert :)

Headturners
2012-01-09 18:35
0

Jag har oddisar bak i mina stamtavlor på amerikanarna, så jag hoppas att en dag dyker det uppSkrattande

mallabralla
2012-01-09 18:39
0

ja men som sagt, är det ärftligt? jag pratade med en uppfödare som sa att alla bara trodde det men att det inte är en gen utan en avsaknad av pigmentering i ena ögat? så med andra ord skulle du kunna få fram det genom att avla hårt på bara 01 or, då skulle du kunna få både OE och dubbelt blå ögon

jenay
2012-01-09 18:41
0

låter väldigt trevligt. men om jag fatta dig rätt erna kan jag få oe?? min hanes mormor är oe och min blåvan honas bror är oe.

MonicaLagerquist
2012-01-09 19:10
0

Det är inte bara 01 som är oddisar.Den här grabben är en söt blå-vit cornish rexgrabb.Han är en 03-a

Stolt ägare till tre La permer

Headturners
2012-01-09 19:13
0

Ja Monica det måste jag ju erkänna att det är en riktig cool, läcker kattKyss

jenay
2012-01-09 19:22
0

är det grönt el oarnge det andra ögat syns dåligt??

MonicaLagerquist
2012-01-09 19:26
0

Jason har ett grönt och ett blått öga.

Stolt ägare till tre La permer

jambo
2012-01-09 19:27
0

Låter ju intressent detta med OD.

Själv trodde jag när ja fick en underbart söt kisse ( PERg 03) med ett blått o ett gult öga att det var ngt fel .

Kontaktade Alva Uddin, tyckte jag skulle behålla eller sätta på foder , eftersom de inte var godkända.

Men sen rann det ut i sanden eftersom jag var mer intresserad av Colourpoint vid den tidpunkten .

Så visst kan det ploppa upp lite här o var tydligen .

Mvh / Gujje

jenay
2012-01-09 19:38
0

så od är inte utrett då hur det ärvs då tydligen?? utan det är slumpen som avgör?? ok va fräck katt du ha monicka.

Vinbärskatten
2012-01-09 22:23
1

Detta är våran oddeye… han är en creme silver ai- vit van oddeyed(PER es 21 01 63)

Erna
2012-01-10 13:55
0

Det är inte färgen på ögat utan anlaget för blåögdhet som kan ge blåögda avkommor endera på ett eller båda ögonen.

En kopparögd vit med anlag för blåögdhet kan alltså ge blåögda eller OE avkommor.

Man har sett att isynnerhet höggradigt vita, t ex VAN oftare kan bli OE än vanliga 03. Samma sak gäller för andra arter, t ex hund. Så desto mer vitt, desto större chans att få blå ögon.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
2012-01-10 22:00
0

ok tro jag hänge¨r med hur du menar då.

Erna
2012-01-11 12:10
0

Någon nämnde att den blå ögonfärgen beror på avsaknad av pigment och det stämmer, men det är styrt av anlag, för hos katt finns inte albinism. Alltså är ögonfärgen styrd av arvsanlag. Mutationer kan ju förekomma och påverka anlagen men det är inte så vanligt.

Hur som helst är det ingen idé att spekulera om vilken ögonfärg ungarna får, utan det är till att vänta och se.

Om man inte kan se vilket öga som ev ska bli blått och misstänker att ett är blått, så kan man lysa med ficklampa och får ett speciellt reflekterande sken på det blå ögat, som inte syns på det gula. Man ska inte göra denna undersökning för tidigt, med tanke på kattungarnas känsliga ögon de första veckorna.

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
2012-01-11 20:35
0

ok men efts min van hona sbror är oe och min hanes mormor är oe så h ajag goda chanser och få oddisar på min hanes avkommer??

mallabralla
2014-03-17 01:30
4

ramlade in på tråden av en slump, kan ju visa upp något så ovanligt som en Odd Eye BICOLOR exot som även bär på choklad genen.

det ni 🥳

katten är inte min men ägs av en god vän.

Hon heter: Hudares Some Like it Odd of Kikonic

dandelioness
2014-03-17 11:28
0

Odd eye verkar jätteovanligt?

SaraGutis
2014-03-17 12:53
1

#64 WOW! Jätte härlig katt!

mallabralla
2014-03-17 14:08
0

ja odd eye är väldigt ovanligt, framförallt på vitfläckar. mer vanligt på vita katter

19Mikaela93
2014-03-19 19:32
0

Häftigt med en odd-eye bicolour!!! Har sett ett par stycken tidigare även om dom är väldigt ovanliga :)

OE & BE tycker jag är väldigt intressant och i framtiden hoppas jag på att föda upp OE & BE vitfläckar, funderar på att skaffa en hane som är det :)

///Mickan