hej då!
jag lämnar nu denna värld. jag trivs inte alls i raskattsvärlden. En del människor är jättetrevliga, men det skitsnack som går överallt och all den avundsjuka och varumärken på katterna osv. Alla buruppfödningar, katter som är instängda, all denna tävlan. pengar som är allt osv.
säger inte att ni här är sådana. men MÅNGA är det, har jag bittert fått uppleva.
Vart tog det vägen att katterna är individer?
Nej, hittekattsvärlden är min värld även om plattnosar alltid kommer stå mig varmt om hjärtat!
hej svejs!
Oj, tråkigt!
Jag har hört att det är mycket skitsnack, men jag väljer att umgås med de goda människorna, som jag upplever att det finns gott om i raskattvärlden också!
Utställningarna ser jag bara som en bonus i kattintresset, självklart är det själva individerna man lever för!! När det handlar om djur måste deras väl komma i första hand, tävlingssinnet får inte gå över styr, även om det är kul om ens katt är utställningsfin och får pris på utställning.
Det låter fruktansvärt om det finns folk som föder upp kattor i burar!! Fy, det borde väl gå att polisanmäla??
Jag är ganska ny i kattvärlden i och för sig, och har mest positiva erfarenheter hittills och jag hoppas att det fortsätter så.
Man ska följa det man känner självklart. Du behövs i hittekattsvärlden och att arbeta för dessa katters väl är nog bland det viktigaste man kan göra i kattvärlden. Lycka till!

Vad tråkigt att du lämnar denna sajt. Lycka till i hittekattsvärlden, jag tror att du gör ett jättejobb där. // Lillevi

Du ska stanna
Inte göra som jag ge upp!
Men vad har hänt ???
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag säger som de andra: - Jag förstår ingenting fast jag förstår. Jag är ju också ganska ny i den här kattvärlden och jag tycker som #1 att det finns ju också många bra kattmänniskor. Kanske din reaktion beror på att din uppfödare inte ville att du skulle ställa ut din katt? Men, det är ju din katt nu och om du vill ställa ut så tycker jag att du kan göra det med ett gott samvete.
Stanna kvar här! Här finns ju många vettiga människor och du har ju mycket att komma med.
kram
Elisabet
Jag vet ju inte heller vad som har hänt
jag hoppas i alla fall att det inte är nåt som jag har sagt som har fått dig att ta detta beslutet
hur du än väljer så önskar jag dig lycka till i fortsättningen
men jag hoppas naturligtvis att du ska vara här när jag kommer in nästa gång oxå
Kram från oss

Du gör som du vill men en sak ska du veta , om du ställer en fråga måste du kunna ta svaren. Mina svar skulle vara till hjälp hur denna värld ser på saker och ting. För att undvika att du gör dig själv illa. Och det har inget med kärleken till våra djur att göra utan är en annan sak nämligen uppfödning. Jag är ingen kall eller okäslig människa tvärtom. Men om du trotsar en uppfödare finns det andra som drar öronen åt sig. Vi mäste respektera varandras arbete och samarbeta för ett gott resultat och klimat. Vi kan inte göra som vi vill. Utan har ett ansvar mot varandra. Framförallt när vi köper något med Uppfödarnamn på. Även om du älskar individen och tycker att den är din.
Skitsnack förekommer överallt inom alla regioner och områden är inget att bry sig om. Bilda en egen uppfattning baserad på fakta. Ofta ett sättatt hävda sig själv. Sanningen lever längst.
Mona
Mona

Jag läser o läser här i denna tråden. Enligt Naquita
så verkar ju uppfödaren och hon fattat olika vid köpet. Man kan ju då hoppas det finns ett Köpeavtal imellan båda partner.I detta ska man ju noga skriva vad man vill katten ska andvändas till, om det inte står, då finns ju inget förbud mot ställa ut heller. Därför är våra köpeavtal väldigt viktiga så inga missförståelser uppstår. Om nu Naquita sagt vid köpet hon ville ställa ut katten så borde ju uppfödaren inte sålt katten. Nu vet ju ingen av oss på detta forumet vad som sagts mellan dem, vi hör bara en här. Så jag bildar ingen uppfattning alls om detta, men om Naquita nu vet hon sagt detta vid köpet så får man ju förstå hon är ledsen nu. Man kan ju inte bilda uppfattning för man känner någon av dem. Tråkigt det blir så här bara. Jag hade också blivit ledsen ifall jag köpt en katt och velat ställa ut, om nu så är fallet och Naquitas mening, och hon nämnt detta vid köpet. Katten är söt, om det nu är fel på den el ej vet vi inget om, men detta kan man ju ta reda på utan att ställa katten, man kan kontakta en domare för en enskild bedömning
Jag kan förstå vad hon till en viss del menar,men jag vet att det ryms "fler skitskallar" ursäkta uttrycket i icke raskattsvärlden, folk som inte sätter värde på sina katter och ser till att det ständigt finns överbokade katthem,och folk som kräver att man ska rädda alla, utan att själva bidra.
Att jag slutade med att ta hand om hittekatter var
För det fösta-Jag läser av katterna väldigt starkt,om en katt mådde fruktansvärt dåligt blev jag att må lika dåligt.
För det andra-"folket" som hade kunnat göra djuren så illa.
För det tredje-dom som krävde och inte själva bidrog.
Att raskatterna klassas som "saker" kommer ifrån att konsumentköplagens regelverk säger så…jag tycker själv inte alls om det.
Jag tycker också att det finns en del"skitskallar" i raskattsvärlden,men dom släpper endock inte ut sina katter vind för våg,eller häller lut på oönskade kattungar mm.mm.
En eloge till dej Naquita att du fixar världen med hittekatter.
För det gör inte jag längre.

Naquita!
Vad otroligt tråkigt att läsa att du lämnar sajten!
Då jag själv inte tillhör raskattuppfödarevärlden utan bara är en hängiven perserägare (eller om det är mina katter som äger mig…hm…??) så har jag exakt noll koll på skitsnack och annat trist. Låter verkligen obehagligt att det är så mycket skitsnack!!
Nästan ännu värre tycker jag det är att vissa uppfödarfolk låter sina katter vara i burar, det är ju FRUKTANSVÄRT och borde anmälas!!! Stackars, stackars små katter!!!! 
En sak vill jag iaf säga dig: LÅT INTE SKITSNACKARNA VINNA!!!
Du är så himla go alltid, så du berikar denna och andra kattsajter sååå MYCKET!!!
Sedan vill jag säga att du är SUPER som hjälper hittekatterna, det visar ditt stora hjärta!
Massor med KRAMAR till dig!

Hoppsan vad ämnen rusar iväg till något som inte var grundämnet. Jag tycker det är beundransvärt att ta hand om katter som ansvarlösa ägare lämnat vind för våg. Katthemmen gör ett fantastiskt jobb. Men de är ju FÖR DET MESTA icke raskatter. Och vad hade det med utställning att göra. Och varifrån kom buruppfödning???? Vet ingen som föder upp djur i burar mer än kaniner och minkar. Och de hör väl inte hemma på detta forum. Ämnenan halkar iväg
MVH Mona

Jag tycker nu själv denna tråden blivit spydig/otrevlig, jag blir ledsen när jag läser någon hackar på en person.
Vi behöver inte vara otrevliga! Finns ingen anledning vara detta. Detta forum är meningen vi ska stötta varandra och prata i en trevlig ton. Gör inget tråden halkade iväg lite, detta va några tröstande ord till en ledsen person just nu.
Jag personligen kan ju säga utan namn nämnda att en viss person här inne låter för stöddig, om nu inte detta är meningen så får man välja annat sätt skriva på.

Jag är bara en glad amatör, men ställer mig frågande till "trotsar uppfödare" och liknande….. Om jag köper en katt (eller vara som det kanske ska betecknas som) och jag sen vill ställa ut den DÄ MÄSTE DET JU VARA MITT VAL??? Vill man inte som uppfödare "riskera" att nya ägaren gör det så behåll era "fula" katter själva då! Eller som inom visa hundraser avlivar fel färg….. Nä var glada att era köpare vill utveckla sin hobby även om katten inte är någon stjärnkvalitet, stötta och uppmuntra istället för att komma med tråkiga pekpinnar.
Ja nu blev väl jag också svartlistad här av det "fina folket" men då får det väl bli så då….
Katarina

#13 Vem har nu sagt vi är fina folket
Finns ju överenskommelser, de får man försöka acceptera för slippa bli ovänner om inte annat. Men som jag skrivit bör man ha dessa överenskommelser på papper, då kan man bråka sen om den ena går emot. Jag skulle iallafall inte klara av ställa en katt om den nu va skönhetsfel på tex, nä detta är ju inget ra för mig eller uppfödaren, men nu verkar ju inte fallet vara så här. Man kan inte bli modell om du inte uppnår kraven liksom, men inte avlivar man dessa små ändå, de är ju liv ändå och har rätt till kärleksfulla hem som sällskapare, alla katter når inte upp till bli utställningskatter, då säljer vi dem till sällskap. En del får fel man inte kan undvika, så är det då man får barn också, alla blir liksom inte vad man önskat, jag har ett barn som är annorlunda, men spå kärleksfull, men han kan inte bli något stort pga sitt handikapp. Man vill ju ge dessa kattungar hem för det, intekan man ta ihjäl dem, och vore fint behålla alla, hur hade detta sett ut
Hemskt höra det finns de som tar bort för fel färg, man måste vara en grym skäl för klara detta
Jag vill också vi ska vara vänner på detta forumet, ibland har vi olika åsikter, och visst har vi rätt ha det, men vi ska vara trevliga i tonen, vi vet aldrig vem som bär på sanningen som i denna diskutionen. Vi svartlistar inte dig för du sa vad du tyckte, men jag hoppas verkligen du inte vill vi ska avliva våra små för de inte kan bli skönhetsmodeller
Nu har ju jag alla bevis som behövs för att visa att det är jag som talar sanning
Och tror inte ngn på mig så ska jag ordna kopia på köpekontraktet samt skriva ut mailet där det står klart o tydligt att jag är ute efter en avel OCH utsätllningskatt, och uppfödaren svarar att Wilma passar till både och.

självklart menar jag inte att de ska avlivas, JAG tror på att alla individer med eller utan "fel" och brister har ett värde och kan ha ett liv som är värt att levas. Men tyvärr är inte alla sådana, och inom djuravel tror jag att en hel del tappar perspektivet. Men det är bara min åsikt, säkert kan de uppfödare som avlivar fel färg inom hundavel rättfärdiga det, kanske med att det förstör deras rykte som uppfödare…. och jag tror (obs är inte säker) inte att de får registreras inom SKK - "fel" färg alltså
Jag är inte alls inne inom uppfödning utan älskar bara perserkatter, men jag hade ju någon förhoppning att börja med lite utställning och kanske uppfödning. Men jag blir allt mer "rädd" verkar inte så roligt när folk känner sig mobbade, utfrysta osv 

#16 Jag törs nog påstå, att det inte är så vanligt med sådana saker. De allra flesta är faktiskt jättetrevliga och väldigt hjälpsamma. Men, visst!!! Det finns "surägg" bland "oss", likväl som de finns överallt annars
.
Tycker vi kan lämna dessa "kattkärringar" ifred och inte bry oss i dem…snarare ignorera dem. Så då kan DE hålla ihop och prata ner oss alla andra för sig själva. För vi som är "normala" kattutställare…är betydligt fler:)
I början då jag ställde ut, så ville jag hemskt gärna försöka komma in i…det jag trodde var gänget!…för de utmärkte sig så. Men det lyckades ju föga och jag fick mig en del kängor och beska kommentarer om mina katter m.m. Sedan dess är dessa kattkärringar väldigt intetsäjande för mej. Jag förväntar mej att det ska komma något surt från dem…vilket det många gånger också gör. Jag och några vänner brukar försöka lista ut vad som ska komma…sedan går vi och väntar och ser vem som kom närmast med gissandet :)
Lite barnsligt…men ganska kul, och det avdramatiserar det hela ordentligt :) För som sagt…DE är få och Vi andra är många :)
Sedan om jag hör rena lögner och skvaller om någon, så brukar jag gå dit och tala om att det är elaka rykten och att de borde ta reda på fakta innan de för det vidare. De brukar bli väldigt stumma…och sedan gå iväg litet skamsna. Jag har inte behövt göra det mer än kanske 2 ggr. (jag är en sådan som törs säja ifrån!)
Så jag tycker att alla som vill, SKA prova på att ställa ut. För man får lära sig jättemycket varje gång. Det finns så mkt kunskap samlat på en utställning. Och låt inte något el någon få förstöra den upplevelsen för er.
Fast dessa beteenden är ju inte unika för kattutställning…detta förekommer ju överallt*suck*.

Månbukten: Vem bryr sig om vi "halkar" iväg från huvudämnet?? Man spinner ju vidare på varandras inlägg och då finns det väl inget rätt eller fel…så länge man inte ägnar sig åt påhopp osv…Man får väl skriva om precis vad man vill, om nån vill skriva om sina hundar eller visa bilder från barnkalset eller om vi vill diskutera frågor till IDPmötet, så ska man få göra det! Att nån enskild person ska sitta och "bestämma" är helt uppåt väggarna och det där resonemanget är jag inte alls med på! Folk ska få skriva om vad dom vill utan att nån kommer in och rättar och skriver: Hoppsan vad ämnen rusar iväg till något som inte var grundämnet. Ursäkta mig, men ska du bestämma det?
Jag finns här och stöttar dig, Emma! Många kramar
#22, du har rätt Lena! Vi borde strunta i allt tråkigt! Men jag tål inte när folk ska sätta sig över alla andra och leka polis, jag blir rent ut sagt förbannad
. Men jag ska försöka sluta mata trollen
.

jag tycker att de allra allra flesta…de allra flesta gånger är trevliga o tillmötesgående
ibland så har även den trevligaste en dålig dag.
Jag är en av "småttingarna" tillhör inte "det fina folket" o jag har sååå kul tillsammans med de andra "småttingarna" på utställningar o annars.
vi måste stå för vad vi har i skrivit i kontrakten…o vad vi har sagt i ord. Vara moraliska om det blir nåt missförstånd.
jag tror definivtivt inte att du far med osanning..Naquita…ställ ut o ge det en chans.
att vi drar iväg från ämnena..hehe…det gör vi ju hela tiden
o INGET ATT BRY SIG OM
skulle man däremot tycka att nu har vi kommit in på ett annat ämne som alla ska kunna vara med o veta att denna tråden handlar om detta..då gör jag en ny tråd o skriver in det där
Jag har heller inte sett nåt skitsnack i denna tråden..bara olika uppfattningar o olika sätt att uttrycka sig på
o att det från första början har blivit ett "missförstånd" i naquitas "kontrakt"
men känslorna kan bli heta ibland hehe
bara mina synpunkter
räkmackan ser mumsfilibaba ut hehe
ta med dig lite såna till utställlningen Dockan så kan vi få köpa av dig hehe
glömde
angående burar..så vet jag ingen som har sina katter i bur här i sverige
men jag kan ha fel
Lena gör ett par till mig med..smarrigt värre
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Summerwind och vilken ton tar du då. Jag får tycka till precis som du. Du är inte nesam att bli frb. Det jag berättat om har varit något vi alla måste leva upp till. Och alla ämnen får diskuteras men vi kanske ska hålla isär dem, så det blir begripligt för alla. Är de inte det som är meningen med en dikuton på ett forum. Jag lämnade ingen order. Bara en åsikt.
Jag hoppar inte på någon men det gör du och får nu svar på tal
Bra sagt Annki
Mona

#29 kan säga jag fått samtal om din ton idag på forumet, frågan kommer vem är den där manbukten, det är inte bara på forumet de har reagerat, även andra som går in läser reagerar. Så kan vi hålla oss till Trevligare ton mot varandra nu? Det är inte meningen någon ska bli ledsen, Jag kan säga jag vet Naquita pratar sanning genom att ha gått igenom med henne en del, jag hoppas allt detta kommer gå bra för henne, inte förrän man sett sanningen vet man vad som ligger bakom.
Lena jag ska köpa räkor kom jag på nu, vad tycker du om att jag ska göra min räktårta? Bra ide Lena!

#31 Du är så välkommen Bullan
Hoppas vi ses en dag!

Jag hoppar inte på någon men det gör du och får nu svar på tal
# 29 Det här är ju helt sanslöst! Gör jag det! Kör du på i ditt eget race, så blir det säkert bra! Men det är ju inte speciellt mystiskt att folk vill lämna forumet…du borde få en tankeställare när du läser inlägg #30…jag tänker inte mata dig mer iallafall!
En sak till, jag kommer sluta skriva på detta forumet. Det får vara bra nu. När människor beteer sig illa så finns det en gräns, den gränsen är nådd nu. Det finns inget mer att tillägga.
Måste folk suga åt sig allt negativt?? Varför inte suga åt sig allt som är positivt och bra istället? Det måste ju kännas bättre, sen får man försöka att inte ta illa upp om någon/några tycker annorlunda än en själv.
Jag hade inte tänkt kommentera men kunde inte riktigt låta bli att lägga näsan i blöt (den droppar för det mesta) 
Om ni vill kika på någonting sött kan ni kika på mina småttingar,
http://www.funestig.net och klicka på "Till Salu"
Välkommen !
/Sussi
Åh vilka snuttgurkor
sååå söta

Nu tycker jag vi glömmer allt tråkigt,nu tänker vi på våra söta katter och ta en god räksmörgås ikväll