Tips inför utställning
Min svarta perser Ester fyller 1 år nu i Början av Maj. Jag har tänkt att börja ställa ut henne men är osäker på hur hon kommer att bete sej när hon väl står på bordet där hon ska bedömas. När det kommer folk genom dörren springer hon oftast bort (lättskrämd), men det ger med sej rätt fort och då kommer hon och fram och kramas lite! Sen dessa hållningar som domaren skall göra, då till min fråga: -Hur ska jag vänja henne? Jag har bara lyft henne för att pussas och kramas oftast! Vill inte att hon ska få panik och försöka kämpa sej därifrån för att det blir för obekväm situation. Skulle vilja ha tips på hållningar så att man kan vänja/förbereda upp henne lite iallafall innan en främmande människa ska försöka hullra och bullra omkring med henne.
Du har inte hennes uppfödare som kan hjälpa dig? första gången man är på utställning kan det vara mycket att hålla reda på och inte alltid lätt att veta vart man skall vara eller göra. showbad, trimm och som du själv nämner, rätt grepp för uppvisning.
om din katt är otrygg och rädd på show skulle jag avstå från att ställa henne,, men vissa katter blommar ut på show, men det är ju mycket folk och ljud, det får man räkna med. Domarna är vana att handskas med alla sortes temperament och så länge katten inte är aggressiv så brukar dem kunna hantera katten utan problem.
men som sagt, du behöver någon som coachar dig igenom prepp och själva show dagen.
Sajtvärd på Perser iFokus
Jo uppfödaren sa att hon gärna ville följa med och så men jag tänkte mer på att: hur ska jag lära henne om hur hon kommer att tumlas runt. För det är jätte svårt att hitta bilder på hur domarna håller i katterna. Finns det någon bra sida där man kan hitta såna bilder eller ska jag bara kolla på dom "utställnings bilder" som finns på de olika klubbar som finns.
Men tack iallafall för informationen, all information är jätte bra!
#2 det är ingen speciell runttumling, domaren känner igenom katten, den står på bordet 90 % av bedömningen. det du skall öva med katten är när du själv skall hålla upp den för att visa upp katten för domaren. det är ett speciellt grepp. du över dig själv och katten på att hålla så.
sedan på domarbordet vill domaren att katten beter sig som en katt och leker etc på bordet.
Sajtvärd på Perser iFokus
Eftersom det är en perser, ska katten hållas ihop så att den ser så kompakt ut som möjligt. Håll ihop frambenen med ett finger emellan och dra in dem. Inga långa hängande ben på en perser. Stödj bakbenen endera på handen eller med andra handens fingrar. Träna greppen hemma och att lyfta upp henne på raka armar.
Det är skillnad på hemmiljön, som är hennes revir, när det kommer folk och inkräktar och på utställningsmiljö. Hon ser att andra katter också sitter i burar, så det brukar lösa sig.
Jag har en shaded silver som älskar att ligga på armen på rygg och hänga med huvudet och titta på världen uppochner. I panelen gick det inte att hålla henne upprätt, så hennes favvoställning fick gälla och det gick bra också.
Framför allt ska du själv vara lugn och fokuserad. Ta ett djupt andetag innan och stressa av. Katten känner om du är orolig och kan reagera på det. Du står ju där framme och är med henne och då tror jag att hon kommer att uppföra sig fint. Skulle hon hata utställningar efteråt, så får du låta henne vara hemma i fortsättningen.
Lycka till!
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Tack så mycket för tipsen ska börja öva redan nu på henne! (ska även börja träna mej själv med stressen, ;-)) Hoppas hon inte får panik när vi väl ska fram på bordet! Tack igen, alla tips är kanoners!
Om du har möjlighet vill jag rekommendera att du går på en utställning själv och tittar på hur bedömningarna går till. De brukar vara rätt tidigt på dagen, från förmiddagen till nån timme efter lunch - så om du vill titta, var där tidigt! :) Särskilt kategori 1. Här kan du se foton från utställningar: http://www.flickr.com/photos/snrforg/collections/72157601007134111/ (SNRF/WCF) Domarna sitter bakom bord, tittar och lyfter på katten och skriver sedan bedömningar medan katten står på bordet (bedöms fortfarande). Hoppas det går bra för dig!