En pris fråga igen !!!
Om ni har satt ett pris på era kattungar..sätter ni olika priser beroende på vad köparen vill ha den till eller har ni ett fast ???
Ex ni tycker 6000:- kanske högre och den är passande för sällskap, avel och utställning
men köparen vill endast ha den till sällskap och vill då endast betala ett sällskaps pris på max 4000:- hellst 3500:- !!!!
Hur gör ni ???
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag bedömmer mina efter vad de har för typ o kvalite, därefter tar jag priset där efter. Om jag tycker den är bra för utställning tar jag detta priset, om den är för sällskap tar jag det priset. Om då någon ringer och vill ha min som passar för att ställa ut, men personen säger hon vill ha den till sällskap och priset är för högt. Jag förklarar då att detta är en katt som är passande för det jag vill ha den till, så jag vill ha detta priset.Och hur många säger inte de vill ha en sällskap, sen så får man veta de tagit kull, nä jag håller mig till de priser jag anser.
Ja precis..
Jag har ett sällskapspris och ett avel/utställningspris.
Om katten säljs endast till sällskap till sällskapspris, sätter jag avelsförbud eller avelsrestriktioner i stamtavlan för att undvika att katter som ej bör i gå i avel gör det ändå. Man undviker de som är ute efter billiga avelskatter och att de kommer över en katt som inte är avsedd för det ändamål. Även fast man kommit överens med den första köparen om villkoren, kan ju katten omplaceras/säljs fertil utan uppfödarens vetskap och då minimeras risken att katten används till något den inte är avsedd till (i alla fall inom registrerad raskattavel).
Om en köpare ändrar sig och vill använda katten i avel (förutsatt att katten inte har några defekter och att katten håller för ändamålet) kan köparen betala återstående summa till avel/utställningspris för att avelsrestriktionerna borttagna.
För jag tycker inte det riktigt rätt om en köpare betalar tex 3 500:- för en sällskapskatt (för att de säger att de bara ska ha den att gosa och kela med) och nästa köpare betalar 6 000:- för ett kullsyskon till utställning/avel och så sitter ändå köpare nr 1 och tar kattungar.
#3 vad är ditt sällskaps pris och om dom vill ha till avel ?
jag håller med både Kittentott o Summervind…
jag tar priser efter hur JAG bedömer att katten ser ut o håller för
o försöker nån pruta..så blir jag "motvals kärring"
o vill köparen har en ren sällskapskatt så får de leta efter en sån…eller betala priset som gäller.
Vi har haft denna diskussionen förut
O jag tror då att vår stambokförare var med i den …(om jag inte KOMMER IHÅG HELT FEL HEHE)
O han sa att han sätter inte avelsförbud på en katt bara för att uppfödaren säger det…det ska vara nåt "avelstekniskt" (undrar om jag hittade på det ordet själv hehe) fel för att han ska skriva avelsförbud
hoppas att jag fick det rätt nu..om nån kommer ihåg o jag har skrivit fel så rätta mig..snälla
Sen har man kanske olika "deal" med olika VÄNNER…
men det är en annan sak
4 000:- till sällskap och 5 000:- eller mer till avel/utställning.
#4 vad tar du för priser?
I IDP kan ju stambokförarna bestämma själva om de vill sätta bara avelsförbud på katter med defekter eller om de även vill sätta avelsrestriktioner på katter som av någon anledning är olämpliga i avel. Ett ex är kattungar som föds efter föräldrar som tex testas för positiva HCM efter att kattungarna är födda. Dessa kattungar ju ytterst olämpliga i avel. Avelsrestriktioner kan ju också tex sättas när katten endast ska gå till sällskap (som jag skriver i #3). På vissa raser är dessutom skillnaden mellan en sällskapskatt och avel/utställningskatt enorm. En sällis kanske kostar 6-8 000:- och en avel/utställningskatt kanske kostar 15-18 000:-. Tänk då att köpa en katt för 18 000:- och så köper grannen en katt för 6 000:- och börjar avla på den….
Jag vet att det finns väldigt delade meningar angående detta, men jag är för avelsrestriktioner när det används på rätt sätt! Inte när man ska sitta och hålla på linjer eller sätta sig själv på höga hästar…
#7..ja..jag håller med dig
jag skulle faktiskt själv vilja bestämma om min kattungar ska avlas på eller inte.
men det finns säkert flera flera orsaker som stambokförarna ser..o därför tycker som de tycker
o ja…jag antog att det var upp till var o en stambokförare
för jag hade hört talas om att vi inom IDP kunde sätta avelsförbud på våra om vi ville men vår stambokförare sa nej..om jag minns rätt
Glöm min fråga i #6 för det framgår ju i första inlägget 
Jag tar 4000:- för sällskap å 6-7000:- för avel och utställning men jag vet att om jag tex en liten med nos å köparen vill ha den för avel pga andra egenskaper så har jag ändå tagit det priset 4-5000:-
Jag tycker att det där med priser är en jätte svår bit för när man själv köper in sina djur så får man betala mycket mer..
#9 försent hahahaha
#11 hehe samma minut. Men bra resonemang och lite som Annki och Carina nämnde tidigare att man avgör själv vad kattungarna håller för och inte. Det är ju tex stor skillnad mellan en utställningskatt och en Utställningskatt! också. Nån kanske man tycker det är rimligt att ta 5 000:- för och nästa är super, super snygg och den tar man 8 000:- för….men lätt är det inte..
Ja precis inte har man lust kanske att sälja en super super för 5000:-
Inte för att jag är nån expert … men hur i tusan vet man när man ska köpa en kattunge om den är en utst.katt eller en superutst.katt, ponera om en köpare köpt en super superkatt och sen visar det sig att domarna inte alls tycker de har den kvalité som köparen vill, betalar ni då tillbaks mellanskillnaden??? För hur det än är så är för det mesta domare olika vad gäller bedömning likaväl som uppfödare har olika synvinklar… eller är jag helt ute och cyklar??
Jaha du en super duper katt dom växer ju inte på träd dom
Och skulle jag någonsin få en sådan så kanske den får stanna och eftersom jag inte har de där kanon expertisen så måste även jag ställa katten för att se att jag hade rätt annars vågar inte jag lämna dessa ord. Och om jag har rätt på vad jag tror så skulle jag kunna sälja den för en super duper katt.. Vi pratar då om en BIS vinnare som har vunnit ett antal gånger.
Och en katt som man kan ställa ut ja då tycker jag att bedömningen Ex 1 talar om mycket.
Sedan de som har hållt på i många många år och känner sina linjer kan sin sak.sedan finns det även uppfödare som har / är domare så dom kan nog väldigt mycket sin sak.
Sedan tycker inte alla domare om alla katter utan har olika tycke och smak.
Om katten du har köpt inte änns får ett ex 1 på någon av de utställningarna ja då är ju den katten inte för utställning iallafall inte just i det dags läget.
Och något man får tänka på är att det aldrig finns några garantier.
#14..man vet aldrig OM det är en showkatt.
men man kan vara ganska säker på när det INTE är det
lång näsa
sneda tänder/nos
toppig eller knöligt huvud (kan rätta till sig)
sneda eller fel färg på ögon
lång katt med långa ben o lång svans
sen finns det ju de med rena defekter..navelbråck mm mm
har katten ett korrekt bett…(kan även bli bra när de växer)
rund o fin panna
runda fina ögon
kort o cobby…med bra längd på svansen
bra päls (men den växer ju oxå så det har ingen stor betydelse)
mm mm
om katten har allt detta..o mer som jag har glömt
så kan man bedöma att katten just nu håller för utställning.
Men köparen köper det som syns just då…o naturligtvis betalas inga pengar tillbaks om katten utvecklas åt fel håll.
lika väl som vi uppfödare inte får tillbaka några pengar om vi köper en katt till avel och/eller utställning
just vad gäller uställning vet jag inte om det finns några försäkringar som täcker upp..men har vi köpt avelsdjur o försäkrar de som avelsdjur…o det inte går..utav någon anledning så träder försäkringen in o ersätter oss.
om man är ute efter en utställningskatt…så får man betala för det..o det vet de flesta. Vet man då inte själv vad det är för något..så får man vända sig till olika uppfödare o fråga.
Gå på utställningar o lära sig lite…
sen som sagt var…så finns det aldrig några garantier..för nån
o domarna…de är ju enskilda personer…som har olika tycke o smak…men det finns standard som de måste gå efter
så när katten får en bedömning..o får sitt ex 1 eller vad det nu blir så får vi ju hoppas att de går efter standarden.
men sen när domaren tar ut sina favoriter..så kommer ju domaren att gå på vad hon/han själv tycker är finast
jag har varit med om katter som ena domaren säger på lördagen att ex…den katten är inte en harlekin…den är en bicolour…o dagen efter säger en annan domare…perfekt harlekin
då är det bara att le….allt är en "lek" o får inte tas på för stort allvar
bara mina egna uppfattningar hehe

#14 Kan ju som Annki nämner säga man själv köpt avelsdjur som inte hållt för detta som man trott av olika orsaker.
Jag har även köpt katt som va toppen för utställning, men den ena av dem avskydde vara på utställning, och den andra höll inte.
Saken är ju att då jag köpte dessa katter va de bra för det den skulle vara till, men ibland händer saker på vägen som man inte kan hjälpa.
Om katten visar sig vara som Annki beskriver när den är liten och är en bra katt och sen vänder så kan man ju inte gå till uppfödaren och skälla.
#17 precis…det gäller ju åt båda håll
så då blir det ju lite rättvisa i det i alla fall hehe
Jag tog upp min fråga eftersom det i andra raseer ibland ges olika "garantier" på kattungarna och för nyblivna kattungeägare vet man inte alltid vem ovh vad man ska lyssna till därav min fråga, jag är absolut inte ute för att trampa nån på tårna (det hoppas jag att ni förstår)
#19..jag tror inte att nån uppfattade det så heller
alla frågor är bra frågor
vi lär oss ju av varandra hela tiden
nu inatt hehe har jag ju lärt mig av dig att det finns vissa uppfödare inom vissa raser som ger garantier
skulle vara jättekul att veta vad de ger för garantier o inom vilka raser. så här spontant kan jag inte förstå hur man kan ge garantier..annat än just gällande vissa sjukdomar som man har testat för..tänker speciellt på PKD då
där kan vi ju ge garantier eftersom vi DNA testar våra djur..hmmm
Jag vet några få som lämna garantier å kan det för att dom känner sina linjer så bra å vet vad katten går för och kommer gå för..dom är nog inte många men dom finns och du betalar priset efter det också..och det är allt ifrån lågt..