Rinnande små ögon
Jag har tittat på en långhårig britt och de har ju lite perser i sig så jag tänkte att ni kanske är rätt kattmänniskor att fråga. (Han är renrasig britt). Är jag galen om jag köper en kattunge med rinnande ögon, eller gör de alltid de på en perser och det funkar ändå? Jag tycker att han skelar och det syns lite av det vita som inte (?) ska synas i ögonvrån men jag läste att det kan rätta till sig när kraniet breddar sig. Vad tror ni? Jätte tacksam för hjälp!
Jag antar att det är det brittiska långhåret på blocket du sett, så jag tittade på bilderna där. Har du sett kattungen, så du vet att ögonen rinner? På bilderna får jag inte alls det intrycket.
Att ögonvitorna syns är helt normalt. På mandelformade ögon, som han har, kan det synas lite tydligare i inre ögonvrån än på en perser, som har rundare ögon, men på perserkattungar ser man nästan alltid ögonvita. Ögonen kan också skela lite utåt sidorna, men de stabiliseras efter omkring 4 månader.
Tack snälla för svar! Ja det stämmer att det är kattungen du sett. Jag har träffat honom och frågade då om ögonen som jag tyckte såg lite rinniga ut, dock inte kladdiga. Det visade sig att det varit så och veterinären visste inte vad det beror på utan hade rått till att tvätta med ljummet vatten och vänta och se när han blir större. En uppfödare har tittat på honom men fick tacka nej pga detta eftersom det är lurigt att ta en sån katt till avel. Vad skönt att höra att skelandet kan växa bort.
att ögonen rinner kan ha många orsaker, anatomi, sjukdom, allergi etc…
om du uteslutit sjukdom och anser att det inte är något problem för dig att torka ögonen frekvent (kanske hela kattens liv) så ser jag inte någon anledning till att inte köpa katten.
kuriosa hur olika det är för perser ägare och annan rasägare att söka veterinär vård. hade det varit en perser hade veterinären sagt på en gång att rinnandet var pga det platta ansiktet och ofta inte undersökt andra möjligheter, här kliar sig veterinären i huvudet.
tycker det är intressant hur olika man blir bemött. anser att varje katt skall bemötas lika oavsett ras och inte få en stämpel så fort man kliver in genom dörren, det är ju ändå ägaren som betalar!
Sajtvärd på Perser iFokus