Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 535 ggr
babykatten
0

fråga om bad!

hejsan allihopa!

nu är det snart dax för Smulan att badas och jag undrar om det är förtidigt med tanke på att hon kom hem igår? 8men hon är redan helt hemmastadd)

hur ska jag göra om hon nu tycker det är hemskt? ska jag avsluta badet då och strunta i att shamponera henne? för att det inte ska bli en skräck upplevelse eller ska jag strunta i om hon blir lite rädd? Fundersam

Dezzan
0

Jag skulle vänta ett tag med att bada om hon nyss kommit hem till er. Men det är bara hur jag skulle göra.
Om hon nu får panik och skräckslagen då du bardar henne så hoppa över schamponeringen. Försök senare att bada henne igen nästkommande månad och gör då hela proceduren.

Det finns få katter som tycker om att bada så lite rädda och nervösa blir dom allt. Men det är ju ingen fara.
Har tur med min, brukar inte vara några problem, ej heller hårtorken Skrattande

babykatten
0

ja förstår det… hade tänkt å vänta ett tag men det är alltid bra å höra från andra med hur dom gör.. aaa.. tack så mycket för hjälpen Glad

Dezzan
0

Lycka till med badningen.
Du har inget kort på sötnosen?

babykatten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är samma bild som ja har som Avatar , men ska inom kort ta flera kort på sötnosen och lägga upp här :)

Kittentotts
0

Vänta med bad någon vecka till iallafall, helst 2 skulle jag vilja säga. Men det är viktigt du tar och vänjer henne vid badet då hon är en perser. berättade Camilla hur hon varit att bada där? för hon har väl badat? Ta henne helst i ett mindre utrymme, jag har handusch i tvätthon då jag badar mina, de kan bli rädda av ett stort badkar. Du kan också ta på dig baddräkten för sätta dig i duschen med henne. Blanda schampoo med vatten så du späder ut schampoot, annars har du göra sen för få ur schampoot. När du sen fönar, börja baktill så du vänjer henne försiktigt.

Marita-L
0

Jag håller med Carina här.
I bland så behöver man bli lika blöt själv som domFlört

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

fråga Camilla hur hon har gjort när hon har tvättat henne
min uppfattning är att det är bra om du kan göra ungefär likadant.
Men visst..jag skulle inte heller bara henne nu…inte första tiden i alla fall.
Jag har gjort i ordning hemma hos mig så jag duschar katterna på en tvättbänk bredvid tvättmaskinen. Så när de försöker gå iväg..för det gör de oftast..så står tvättmaskinen ivägen på ett ställe o så står jag ivägen åt andra hållet Cool
Oftast är det de enda de gör…försöker gå iväg, menar jag,
Är hon ganska liten så kan det gå bra i tvättstället, men att sätta dig i duschen går absolut bra oxå.
Är hon då lite rädd så kan hon ju krypa upp i din famn o ändå bli tvättad.
lycka till…det kommer säkert att gå bra detta
men ta tid på dig när du gör det o se till att du har allt till hands.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Inget sätt är dåligt så länge katten är lugn å känner sig trygg.Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Friida
0

Jag tänkte på det att om man som ny kattägare är lite osäker på att bada så är mitt tips att man INTE ska vara två, för jag har hört om dem som varit det, den ena har hållt fast katten och den andra badat / fönat. Resultatet har blivit att katten verkligen blir rädd.

Jag tycker du ska be uppfödaren att visa hur hon gjort, hur du ska hålla för att hon inte ska hoppa iväg osv. Be henne kommma hem till dig och visa både bad och fön, det är mitt tips!

En annan sak du kan göra är att använda fönen  på dig själv några dagar innan (varje dag) så att hon har vant sig vid ljudet innan det kommer helt inpå henne.

Katarina

Annkis54
0

#9…bra förslag
jag är ALLTID ensam när jag badar o fönar dem
vill inte att de ska känna sig fasthållna
o det funkar hur bra som helst
man får bara se till att man "står ivägen" när de försöker att gå hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

En annan sak som är viktig!!!

GLÖM EJ ATT KLIPPA KLORNA INNAN BADET!!!Cool 

Glömde jag bort en gång med min katt som INTE gillar varken bad el. fön. Jag såg ut som en "polkagris" efteråtGenerad För har man väl börjat…så brukar då inte jag sluta först då det är klart. Men i ditt fall…så tycker jag du fått jättebra förslag ovan!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

catchic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja fick vänja min lilla exo att duscha. Om man inte duschar huvudet får de mindre panik och de blir mindre obehagligt….

Tycker mina iaf……

Annkis54
0

herregud …där såg man knappt upp o ner på katten hehe
men det var väl ingen exo??? eller

nä jag duschar inte huvudet…kanske man skulle sagt hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

malin_rosen
0

Jag och Lillen sitter alltid tillsammans i duschkabinen när det är det är dax för bad, när han var liten satt han i knät. Micke får komma med varma handdukar och hämta honom när han är klarGlad. Sen sitter vi tillsammans och fönar honom, vilket aldrig har varit något problem här.

Summerwinds
0

Badar gör jag alltid själv men har nästan alltid nån som håller när vi fönar. Vi lägger en dubbelvikt handduk i knät och den som håller vänder och vrider och jag har då båda händerna fria att kamma/borsta och föna. Jag har vant dem att jag fönar dem själv också och då får de också ligga i knät.

När det är varmt och fint väder brukar vi föna katterna ute i trädgården på landet. Katterna har lite annat att titta på och så behöver man inte städa efteråt Flört  

Jag duschar aldrig katterna direkt i ansiktet…och definitivt inget man ska göra om katten är ovan eller rädd.

Annkis54
0

#15…_och jag har då båda händerna fria
_jag hittade en "grej" på en utställning
som en ställbar vridbar grej..herregud att jag inte hittar ord hehe
i alla fall så sätter jag fast de ena änden i ett bord eller liknande..sätter fast fönen i andra änden…så kan jag böja o vrida den som jag vill
så jag har alltid båda händer fria när jag inte använder trimfläkten
ska allt fixa till nåt till den senare oxå..så att man har båda händerna fria
men just nu så lägger vi ner tiden på att jobba ute
att fixa o dona inne får bli till vintern

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Summerwinds
0

#16   Ja, jag har sett sådana…man kanske skulle inhandla en sån Fundersam, så är jag inte lika beroende av mina hjälpredor.

Annkis54
0

#17..jag är faktiskt ganska nöjd med den
den faller ner lite..så man får böja upp fönen emellanåt
men den funkar jättebra
o det är ju jättemycket värt att ha 2 händer
o inte var den dyr heller
några hundralappar tror jag hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se