Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1121 ggr
[Sofiasjostrom]
2014-02-04 00:50
0

hjälp!

Fick hem min katt för en vecka sen idag, han har varit lös i magen redan när han kom hit. Fick tips om att ge han kokt kycklingfärs och ha i arrowrot så jag har gett han lite varje dag nu i 3 dagar men inte sett någon förändring. Vi har 3 hundar här hemma som tycker det är jätte kul att ha fått en katt i huset. Vet inte om hela situationen stressat upp hans mage. Men vill bara få stopp på hans diarréer nu. För övrigt är han hur pigg som helst! Går och spinner för de mesta, busar för fullt och äter/dricker bra. Så är de någon som har ett bra tips på hur man kan stilla en stressad mage? Tack på förhand!

matsdotter
2014-02-04 01:11
1

Kokt ris och fiskbullar är bra för magen, och har fungerat väldigt bra på min mammas ena katt som har lite problemmage och periodvis får rejäl diarré. :)

dramaQ
2014-02-04 06:14
2

Är en katt lös i magen mer än något dygn, speciellt en kattunge bör man söka veterinärvård enligt mig. Det finns många bakomvarande orsaker till dåliga magar. 
- Foderbyten
- Stress
- Parasiter
- Infektion/Irretation.
En liten katt får väldigt lätt vätskebrist vilket kan leda till livshotande situationer.
Be även veterinären ta prover på avföringen, det finns några otäcka parasiter som vanliga maskmedel inte tar "numera".

/D

Cajza
2014-02-04 07:26
3

Ett tips, prata med uppfödaren, hon kanske kan ge dig lite tips.

Jag tror att det kan bero på ny miljö, ny familj, ja lite stressrelaterat.

Hoppas du använder samma mat som uppfödaren.

En av våra inköpta kisar, blev lite lös i magen och jag pratade med min veterinär och hon föreslog Pro-Kolin eller Canicur. Finns att köpa hos vet. och på apotek. Det är en pasta som jag gav 3ggr/dagen i ca 5-6 dagar. Det hjälpte på min katt.

OBS! Min katt var pigg, lekte, åt och drack.

Men än en gång, prata med uppfödaren hon har säkert tips till dig.

Lycka till!
Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

[Sofiasjostrom]
2014-02-04 17:28
2

Tack för era svar! Var och pratade med veterinären idag, dem tyckte inte att jag skulle komma in med han för dom tror detta beror på en stressad mage, nytt hem och nya hundar. Så jag köpte ett veterinärfoder som ska vara snällt mot magen och testa de i två veckor och se om de funkar. Om jag märker att han blir svag och trött ska ja komma in med han direkt! Så håll tummarna för oss! Tack återigen :)

New
2014-02-04 20:40
0

Jag tycker du ska pröva Pro-Kolin. "Normal" diarré brukar gå över på 1-2 dagar med det, och diarrén behöver stoppas snabbare än ett foderbyte kan göra. Det finns på apotek eller djursjukhus.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=prokolin