Kräkande perser
Hej, har tagit över en perser på 7 år som kräks varje morgon, vi har varit till veterinären och tagit en massa prover och inget är fel på hans hälsa. Har provat foder för känsliga magar men hjälper inte. Någon som har varit med om samma sak?
Hur ofta och med vad utfodrar du katten? Har han fri tillgång till mat? Är det före eller efter han ätit som han kräks?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har innan gett honom perser fodret, veterinär foder. Nu äter han britax för då kräks han inte varje morgon. Nu fri tillgång då han innan hetsåt när han bara fick portionsvis. Han äter på dagen o så och sen kräks morgonen efter.
Prova James Wellbelowed, det har inneburit en enorm förbättring för min katt. Försök se till att katten småäter under dagen så att det ej blir för mycket magsyra. Det kan även vara en överkänslighet mot kyckling som är mycket vanligt i kattfoder, så testa kanske lamm av JW. Det fodret jag nämnt innehåller även naturlig probiotika.
jag har en katt som kräktes ca 5-6 gånger per dygn förr! alla tester och undersökningar du kan tänka dig genomfördes och inget hittades. veterinären ordinerade veterinärfoder, spydde lika mycket av det! när veterinären sade att det var avlivning som stod för dörren så var det som hela världen rasade, katten var pigg och glad i övrigt. som av en slump kom jag över begreppet foderallergi och började fördjupa mig i det. dem foder du köper, inklusive veterinärfodrena! innehåller spannmål. katter ska inte äta spannmål och vissa katter är så känsliga att dem reagerar med att spy frekvent.
byt till foder utan spannmål, acana ger jag och jag har inte haft en spydag på 5 år med denna katt.
Sajtvärd på Perser iFokus
Prova att ge honom bara uppblött torrfoder. Låt torrisarna ligga och dra i sig av vätskan,de behöver inte bli helt uppblött. Ge honom mindre portioner och helst fördelat på 2-3 gr. dagligen. Uppblött torrfoder ska förbrukas inom ett dygn,sedan får man byta då det härskar snabbt.
Det låter som han har en "stressmage" och då behöver den ha lite vila och mindre "koncentrerat" foder.
Samma råd gäller även för de katter som ständigt är lösa i magen och äter torrfoder utan att det finns några veterinär medicinska förklaringar…. en katt med "stressmage" kan både kräkas ofta och ha en lös avföring. Ibland visar de bara ett av symptomen.
Fanns ej acana men köpte canagan det var liknande acana även det utan spannmål. Får vi se om det blir nå bättre nu :)
Ok acana kan du köpa via animail.se, du får det levererat till dörren.
Sajtvärd på Perser iFokus
Håller med #4 om att Acana är ett bra foder.
Har gett Glenn fodret canagan som va lika som acana, helt fritt från spannmål och han har inte kräkts något alls. :) så otroligt skönt att slippa det, tack så himla mycket för tipset om foder utan spannmål :D.. Tycker han är lite tunn, men hoppas han ska gå upp lite nu när han inte kräks nått.. Hur mycket brukar en perser ungefär väga ?