Light mat ?
Hej!
Vi undrar nu, katterna får RC Sterilised då dem är kastrerade, lightmat alltså. Men undrar om det spelar roll? tänkte om vi ska köpa RC Persian istället. Katterna, iaf Percy är ganska lugn och stillsam, förutom när han jagar Conchi, Och Conchi är aktiv…
Jag har aldrig använt RC sterilisered så jag vet inte hur stor fett halt den har jämfört med Persian. Ska bli spännande och se vad dom andra säger.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har lärt mig att det är bättre med blötmat än light. Den katt som är tjockare blir smalare av blötmat och den som är tunnare blir tjockare. Jag ger mina katter Mjau tetra och Mjau burkmat. De gillar bäst Mjau tetra med kycklinglever och bland burkarn Mjau kalkon.
Diana vad står det att fett halten är?
http://www.royalcanin.se/upload/PDF%20produkter/JMF_FELINE%20HEALTH_0704.pdf
där står det i tabellen, hittar inte det =S…
Mina missar äter inte blöt mat…dem får diarré …
Men jag tänkte som sagt om det gör någon skillnad..vad ska man tänka på ? om de rör sig mkt..eller inte…
jag tror det är 12..om man jämför med persian, har den 22%… TROR jag…ni kan gärna kolla tabellen..
Okej ja då kan du nog bara titta på just din katt och se om hon är tjock eller lagom.varför skulle du vilja byta?
var det veterinären som kastrerade som sa att du skulle ge RC sterilezed
jag vet när nån kattungeköpare (flera stycken) kastrerade sina katter så hade veterinärerna sagt till de att …från o med nu så ska katten inte längre äta kitten eller persian eller vad det nu var som de åt..utan de skulle äta nån sorts lightmat
som tur var så ringde de till mig istället…
för ..först o främst så är det inte bra att man byter rakt av..precis som du nämner Diana så kan magen reagera
o så får man titta på katten/katterna…är de bra i hull så finns det ingen anledning att byta.
skulle katten/katterna börja bli åt det "feta" hållet så kan man se sig om efter nåt annat
så gör jag i alla fall..o så rekomenderar jag mina köpare
men var o en gör som den vill
som Marita fråga….varför vill du byta tillbaka…är det nåt som du inte är nöjd med???
Har inte hört det från veterinären…såg bara dem sålde det för kastrerade katter så trodde det är för dem….
Katterna klarar av äta all foder från RC utan att då diarré som tur är…vi ger dem olika…oral care,för päls och vanlig…för att omväxla smaken..dem gillar mest oral care…
Jag har haft nu sterilised och undra om jag ska byta till persian ist..gav dem en liten gratis persian prov och dem gillade den också. Dem är inte tjocka vad jag tror…har inte vägt dem..men dem ser normala ut..
så ni rekomenderar köra vanlig persian foder ist för sterilised?
vi ska strax köpa en ny 10 kgs påse…
Jag vet att jag skrev att jag ger mina katter Mjau blötmat men de får även RC persian och RC Sensible. Blötmat får de två ggr/dag. Jag tycker som de andra att det inte behövs light mat. Här finns tre st kasrater och ingen av dem äter light. Och ingen av dem är tjock.
Om dina katter klarar av all RC..så finns det ju ingen anledning att bara köra en sort
mina favoriserar nog oxå oral
så du kan ju byta som du vill då

Jag har två katter, en knubbig kastrat som borde gå ner i vikt och en persertjej som borde gå upp i vikt. Vad gör man då? Mina katter har ju alltid sin mat framme och knubbisen äter säkert 20 gånger om dagen, några tuggor bara visserligen. Den andra är inte alls matglad. Kan ju inte ha dem skilda åt heller…. jag tror att det enda som funkar är att knubbisen får bli knubbigare… Eller någon som har något bra tips? Har provat med "aptitmedel" i maten till persern men NEJ NEJ!!!!! Försöker du förgifta mig matte!!
#11…det är ju det problemet man ofta hamnar i
o så länge din knubbis inte är superfet…eller så knubbig så att du befarar att hälsan blir lidande…så låt den vara knubbig
jag brukar säga…ta inga problem innan de kommer.
de kanske aldrig kommer
o en knubbig katt är inga problem, är bara gosig tycker jag 
o försöker man ge olika mat så kan man ge sig sjutton på att de alltid äter de som den andre ska ha

Ja jag tycker också det är gosigt
när han ligger i knät med sin tjocka mage i vädret och vill bli klappad
Okej tack! ja men då ger jag dem persian, märker jag dem blir tjocka byter jag!
tycker jag låter bra det