Revirmarkerande honor?
Min kompis hona har börjat revirmarkera, vad finns det att göra för att få henne att sluta(mer än att kastrera)? Är det vanligt att honor som börjar bli fertila (ej löpt än) börjar markera?
Det är en huskatt på snart ett år som ska kastreras.
Det är inte helt ovanligt med honor som urinmarkerar. En del står och strilar precis som hankatter. Det låter som om det är dags att kastrera henne…vet inte något annat för att få henne att sluta med detta.
/Lotta
Ja,hon ska kastreras på min övertalning. de hade annars tänkt låte henne gå okastrerad" för hon är ju innekatt och bara huskatt" men jag har redan fått dom till att kastrera sin hane.
Hur gör ni med avelshonor som börjar revirmarkera? har aldrig stött på det själv, inte ens med min hane..*peppar peppar*

Hej!
Min ena perserhona revirbajsar (!) om hon får gå utan p-piller, men med p-piller gör hon aldrig det.
Så mitt tips är att ge katten p-piller tills den blir kastrerad!
Ja,de ska förhoppningsvis kastrera henne innan året är slut. Varje månad skyller de på att de inte har några pengar=/
Jag vet en del som har lyckats med att sätta honan på p-piller i några veckor och det har hjälpt sedan en del som har låtit henne få en kull och det har blivit bra men jag vet också dom som har blivit värre så jag har inga bra råd..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
jag har haft ett par stycken honor som har markerat i samband med löp
när de har gått på p-piller så har allt gått bra..men vid löp så har de pinkat..speciellt precis utanför lådan
jag har tänkt som så…att om jag ska ha fertila djur så får jag acceptera det..
som tur är så har aldrig nån hane gjort det hhe
så jag svarar samma som de ovan
kastrera..o gör de fort
det är ingen säkerhet att hon slutar
men ju fortare hon kastreras ju bättre…kanske hehe

Kan bli så illa att ej heller kastrering hjälper, beror alldeles på varför de gör det. Är de revirmarkering går det över. Ärdet svartsjuka går det inte över. osv
Mona
Håller med #7 att det beror ju helt på varför katten markerar. En del beteenden försvinner inte för att man kastrerar. Tror många tror att allt blir bra bara man kastrerar, ibland ligger problemet djupare än så..
Men jag tycker de ska kastrera katten så fort som möjligt! Då slipper de ju också att hon löper och att hon kanske inte längtar ut lika mycket.
Min äldsta hona kissade i min säng när hon löpte, "bara" i min säng (1 ggn i tvättkorgen). Vi fick stänga till mitt rum under den tiden hon var fertil. Det blev inte bättre av p-piller, så efter att hon fått 1 kull och blivit EC, kastrerade vi henne. Hon är 10 1/2 år nu och har inte revirmarkerat en enda gång efter kastreringen. Så på henne hade ju beteendet att göra med hennes hormoner och drifter.
Har man en avelskatt eller utställningskatt, så vill man ju helst inte kastrera förrän man själv hade planerat det men jag har hört att håller man en sådan katt fertil för länge, fortsätter de sen också. Men det är nog olika…

Får nog våga svara lite jag med här
Jag har en hona som pinkat hejdlöst tills för ett tag sen.
Hon va min dotters katt en gång, men så träffade min dotter en pojkvän. Han kan inte ha katt pga allergi(säger han
)
Nu så kan jag berätta resten: Hon är en katt som vill ha lugn o ro och som vill bestämma och ha regler som ser likadan ut.
Så det började då min dotter började tävla och inte sov hemma, då pissade hon ner hennes säng. Sen kom hon ju hem, trött och behövde sovmorgon, men katten ville så hemskt gärna väcka henne. Nu fick hon inte väcka, så vi tog bort katten fr henne och ner på golvet. Ja då hoppar katten upp och kissar på henne.
Hon fortsatte så här med protester, vi försökte verkligen lösa dem på alla vis.
Så flyttade Anna, ja först till en kompis(tjej)då va katten med, gick så bra!
Men så kom en dag Anna träffade en kille, hmm, han sov hos henne, nä nä nä detta gick inte! Då skiter katten i hans fotölj varje gång de va upptagna el gick ut ihop.
Slutade med hon kom hem hit igen, pissade av protester för Anna va ju inte med. Vi kastrerade henne, kissandet avtog men inte helt. Efter ett par månader så kom hon på att gamle matte(jag) kan ju också gosas med, så nu sover hon vid mitt huvud varje natt. När Anna kommer hem drar hon sig undan av osäkerhet, vi tror detta beror på hon är rädd behöva åka med henne igen hem till den där fula killen(som hon tycker)
Kan säga hon är idag helt ren fr kissa, men vi får tänka oss för vid varje grej så inte hon blir sur, för vi är rädda att hon kan få återfall.
Inte alla katter blir ju fria fr kissa/bajsa inne för man kastrerar dem, det kan ta tid också innan de slutar, eller så kanske de aldrig gör det. Vår katt höll på så här i 2år.
tack för era olika svar, råd o synpunkter. hoppas jag aldrig får en revirmarkerande hona, det verkar inte vara en dans på rosor precis..
Finns det ngt sätt att försöka undvika att de börjar markera?
#10..jag vet inte
det enda i så fall är väl att försöka att ha det så lugnt som möjligt
inga stora förändringar
Men…å andra sidan så är det nog väldigt svårt för oss att "titta in i huvet på en katt" hehe
o förstå vad de kan reagera på
nä…kastrera fort som attan..o hoppas att det hjälper
för som du har läst från flera trådar innan…så är det ingen garanti
o att orka kämpa så länge som Carina har gjort med ovanstående katt….2 år…det är det inte många som orkar
jag hade en hona som pinkade genom alla år.(10 år)..men hon höll sig till hallmattan o småmattor o kattbäddar.
hade hon gått i sängar o soffor så hade jag inte klarat det.

Det är nackdelar då de pissar i soffor och sängar, man får liksom slänga detta efter ganska kort tid då de börjar lukta.
Varför stog vi ut 2år? det gjorde vi inte igentligen, men dottern vår va helt förstörd då vi nämnde omplacering tex, hon skrek hejdlöst från isen(tävling)mamma du fååår inte MAMMA! jag är svag för mina barn, jag låter de styra mig ibland, klarar inte ledsna barn.
Idag är jag glad, för vackrare perserkatt, mer kelen och go kisse får man leta efter. Hon är nu 5år och stannar här.
Förändringar kan vara jobbigt för våra djur, så man ska försöka undvika detta om det går. Och har man en katt som börjat så ska man kastrera som Annki säger mkt fort, detta kan annars bli svårt få stopp på