Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 2763 ggr
Polarisswitchback
23

Tillit är stort!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Blev" en liten, rädd, mager och raggig chinchillahonas människa för ganska exakt tre år sen. Jag har haft katt hela mitt liv, men då varit utan i två år efter att mist båda mina huskatter pga sjukdom med fem mån mellanrum och började känna att det var dax igen. En kollega frågade om jag kunde tänka mig att hjälpa en nästan treårig katt som skulle gå ur avel, vem kan motstå ett par uppgivna gröna ögon, sittande på en kisse så mager att jag kunde räkna ryggkotorna , inte jag iaf. Min älskade Snö var tydligen inte van att bli borstad och badad, så vi har kämpat länge med det, med snaggning som resultat. Hon vågade inte komma upp i sängen, utan låg på en kudde nedanför första halvåret. Hon smög upp ibland när jag somnat, men så fort jag vaknade sprang hon för livet. Idag sover hon oftast bredvid mitt huvud, hon leker och lever om värre än mina huskatter gjorde och det bästa av allt, sen ca två månader tycker hon det är helt ok att bli borstad. :-) det är SÅ stort att vinna en rädd liten kisses förtroende. Älskar mitt lilla hjärta och hoppas vi får många år tillsammans .

decembercelsius
0

Vilken fin historia och fin misse ❤️

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

SaraGutis
0

Håller med #1 ❤️

lindusfia
0

Påminner om min egna historia.

Bra gjort, Polarisswitchback! Och kissen också.🌺

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

[Mustangcab]
0

Underbart🌺

Polarisswitchback
0

#3 skillnaden mellan våra katter är att min Snö inte var direkt vanvårdad , hon trivdes bara inte att dela sitt liv med andra vuxna katter. Sen tror jag inte tiden och orken räckte till att hålla på med henne så mkt som skulle behövts. Att hon var så mager beror antagligen på en kombination av att hon hade haft ungar och för många att konkurrera om maten med. Idag är hon en tillgiven, kaxig liten diva med mkt humör. ;) Hon äter som en häst och har kommit upp i en matchvikt på lite drygt 2,5 kg. Det skulle vara väldigt intressant att få veta något om vad det blev av hennes ungar, kanske någon här vet något? Hennes fulla namn är S*Bergudden's Mysterious Maggie.

mallabralla
0

http://stambok.sverak.se/Stambok/Avkommor/203958

här kan du se alla hennes avkommor. du kan klicka på dem och läsa om dem och se om dem eventuellt gått vidare i avel ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

Polarisswitchback
0

Tack, det var intressant. Inga har gått vidare till avel, men det mest intressanta och förbryllande är att hon haft en kull till som inte är registrerad, vad är vitsen med att göra så? Sista registrerade är födda i mitten av januari 2010, men hon hade en kull på sommaren 2010 också och den finns inte med.

mallabralla
0

kanske den registrerades i ett annat förbund?

eller så var hon stoppad, att hon inte fick ta mer kullar eller något så hon tog en utan stamtavla. man vet aldrig. man får ju bara ta 3 kullar under 2 årig period, här tycks det som att hon då haft 3 kullar på 1 år!

Sajtvärd på Perser iFokus

[silkesnosen]
2

Hej! Jag har katt från S* Berguddens själv och hon är mycket seriös. Jag forskade lite och såg att den här blev såld till en annan uppfödare, så har varit i ett annat katteri. Jag skulle kontakta kattens uppfödare och upplysa om hur katten har haft det, då hon är mkt mån om var katterna hamnar.

Polarisswitchback
0

Ingen skugga över Bergudden's , det är inte där hon fått sina ungar, och jag vill inte hänga de som hade henne , men visst hade hon fått sina kullar väldigt tätt? Antar det var därför hon var så mager och raggig. Jag kan gärna kontakta dem och berätta var hon finns idag och hur hon har det om du tror att de skulle vara intresserade. Jag vet inte om det katteriet är aktivt längre, men jag tror inte det.

[silkesnosen]
0

# 10 Nej, jag såg att katten har varit i ett annat katteri. Jag menar på att det vore bra att skicka ett mail, så kanske de kan undvika att sälja fler katter till de här uppfödaren. 

Du kan maila på stamnamnet, så finner du hemsidan och under kontakt, så kan du maila dem.

Polarisswitchback
3

Jag har varit i kontakt med Bergudden's, hon blev jätteglad över att få reda på var Snö tagit vägen. Hon visste om att det var problem med det katteriet och hade hämtat tillbaka en syster till min som också var i riktigt dåligt skick, och dessutom hade tre kattungar vid tillfället. Tyvärr fick hon inte reda på problemet förrän nästan ett år efter att Snö kom till mig och var inte glad över att mitt lilla hjärta bara hade " försvunnit" utan att hon fick chansen att få tillbaka henne. Vi kommer fortsätta ha kontakt, och vid tillfälle ska jag åka dit så hon får träffa Snö, hon är tydligen väldigt lik sin mamma i temperamentet. :-)