Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2955 ggr
Jina
11

Snälla, avla inte på pkd-positiva katter

Igår var jag in med min tös som magrat av. Minskat från 3,3 kg i bra hull till 2,9. Njurarna är verkligen fulla av cystor, upp till en centimeter stora. Jag visste att hon har pkd-1 men det var ändå en chock att se all denna sjuka vävnad.

Vill bara uppmana alla att tänka på katterna och inte låta drabbade katter föröka sig.

KattaLotta
15

Jag kan börja med att berätta att jag testade min första katt redan år 1996. Jag tillhörde de första som gjorde det och första resultate var förödande, jag hade flera drabbade katter och mitt avelsmaterial minimerades snabbt, men jag gjorde detta i förhoppning om att vi snabbt skulle bli av med denna otrevliga sjukdom på våra älskade ulltussar. Döm om min förvåning när jag fick slängt efter mig att jag var hysterisk, löjlig, ja jag blev nästintill idiotförklarad för att jag så rigoröst kollade mina katter. MEN, så hade jag inte många bakslag heller utan när så DNA-testet äntligen kom insåg jag att jag gjort rätt, jag hade ett fritt katteri :-)

Jag kan inte förstå hur NÅGON idag kan , med öppet sinna, avla på katter som dom vet är drabbade av PKD ???? Det kostar knappt 300.- att DNA-testa ett djur och då vet man……………….

Med den öppenhet som finns mellan våra gränser idag finns inte ursäkten  - "det är så viktiga linjer" - längre, INGA linjer är så viktiga att vi medvetet sitter och avlar fram katter som är/blir sjuka !!!!!

Jag skulle önska att alla kattförbund tog det som en regel att ALLA katter SKA vara dna-testade innan parning, eller efter testade föräldrar/far-morföräldrar.

Så till sist Jina vill jag säja till dig, jag är sååå ledsen över att din katt är så dålig, tyvärr så visar dom ju inte att dom mår som dom gör förrän det är riktigt illa, jag har varit i din situation ett antal gånger, därför gjorde jag som jag gjorde och jag är STOLT över att tillhöra dom som INTE medvetet låter en katt bli så sjuk.

Fråga ALLTID om katten är testad både för PKD och HCM det är en billig försäkring om att din katt kanske får leva ett längre och friskare liv.

Hälsar

Lotta P

S*Sidentassen perser

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com

mallabralla
8

det är ytterst beklagligt, trots precisa DNA tester som så enkelt kan utföras hemifrån, att vissa bortser från detta och inte värdesätter friskt avelsmaterial högre. Tack och lov är det väldigt få uppfödare som avlar på positiva katter, men att det finns, det är oförsvarbart.

Till alla som skall köpa perser eller exotic, välj en uppfödare som dna testar sina katter för PKD, det finns inga ursäkter att som uppfödare låta bli, hur fina linjerna än är. vår ras har så pass bred avelsbas att det argumentet inte håller i dagsläget!

Sajtvärd på Perser iFokus

Headturners
7

Viktigt också är att säga är att PKD är inte en perser och exotic sjukdom, utan alla däggdjur kan drabbas. Man har ju börjat se idag att fler andra raskatter testas.

mallabralla
2

bra att du poängterar det! alla uppfödare bör vara uppmärksamma på detta, oavsätt ras!

dramaQ
2

Åhhh vad tråkigt, trodde inte det var någon som ens funderade på att sälja positiva djur nu när det finns lättillgängliga och SÄKRA DNA test.
Hur gammal är hon?

/D

Jina
0

Hon är sju år gammal och arvet är från en exot några generationer bak. Luna är en devon rex dock och när hon föddes var linjens pkd okänd. Ingen skugga faller på hennes uppfödare.

Jina
0

Hon är sju år gammal och arvet är från en exot några generationer bak. Luna är en devon rex dock och när hon föddes var linjens pkd okänd. Ingen skugga faller på hennes uppfödare.

dramaQ
0

Mig veterligen finns det i princip ingen som har några positiva djur idag bland Perser eller Exotic.
Inte tror du väl att PKD var/är en sjukdom som dök upp på bara Perser/Exotic?
Varför inte posta tråden där problemen hör hemma? 

/D

mallabralla
7

jag kan nog anse att problemen hör hemma på ala rasforum, så som headturners skriver, det är en sjukdom som finns inom alla raser. Tyvärr har jag vetskap om en handfull uppfödare som fortfarande avlar utan hänsyn till PKD, dem är ytterst få men dem finns. dessutom kan det ses som en allmän vädjan till okunniga och alla dessa byb oavsätt raser att kolla sina djur om dem nu mot förmodan skall avla på den

KattaLotta
3

# 9 Ja det var just därför som jag skrev

" Jag skulle önska att alla kattförbund tog det som en regel att ALLA katter SKA vara dna-testade innan parning, eller efter testade föräldrar/far-morföräldrar"

i mitt svar till Jina🙂

Visst är det så att i Norge måste KAT1 uppfödarna ha intyg innan dom registrerar avkommor ?

www.sidentassen .com

Snobbehills
7

I Norge är det lite hårdare regler. Lånade ut en hane och var tvungen att ha intyg om pkd och hälsoundersökning utfärdat av vet. innan ungarna kunde registreras, så det var bara att testa om eftersom det han hade inte var giltigt.

Jina
5

Jag är inte förvånad över att vissa blir snarstuckna, men fakta är att pkd1 är vanligast i kategori 1 och även i detta fall kan det härledas bakåt. Det finns även uppfödare som ej bryr sig om sjukdomen utan avlar ändå och resonerar "de positiva kan säljas till sällskap". Jag vill be dessa tänka till.

Headturners
4

#12 En undran har denna Exot flera generationer tillbaka testats positiv för PKD då? eftersom du säger att det kommer ifrån den.

Idag är PKD 1 verkligen inte vanligast hos kat 1. då vi mer eller mindre avlat bort det, så där har du fel. Nu har ju andra raser som exp. britter börjat testats flitigt.

OT: Känns otroligt skönt att statistik från försäkringsbolagen och uttalande från veterinärer säger att Perser & Exoter ligger långt ifrån toppen av de sjukaste raskatterna idag.

KattaLotta
2

Ja Jina, jag vet också om att det finns KAT 1 uppfödare som inte bryr sig om att katterna har PKD och det är rent förfärligt, MEN som #13 skriver så borde nog många fler uppfödare i andra kategorier också se till att testa sin avelsdjur.

Jag förstår inte varför det ska vara så ini-17 svårt att göra det , det måste ju vara skönt att veta - det tycker iallafall jag - så jag tryggt kan luta mig mot det testresultat jag har.

www.sidentassen .com

mallabralla
0

i tyskland skall var 3e generation testas och så förs det in i tamtavlan testresultatet.

dramaQ
4

#15 Är det nationella tillägg till FiFe "Breeding & Registration" rules? Där står endast att läsa rekommenderade tester både per DNA och hälsoundersökningar? 
För mig är det helt oförståeligt att det fortfarande finns uppfödare som överhuvudtaget har några PKD djur i sina avelsprogram.

Ha nu en trevlig Jul alla här på PIF!

/D

mallabralla
2

vet ej om det gäller fife i tyskland men åtminstone WCF och TICA.

i tyskland, liksom många andra länder har dem ju även tvång på att avelskatter skall ställas ut för att få avlas på. något jag kan tycka är både på gott och ont då en otypisk hona ibland kan vara den bästa avelshonan man har.

Polarisswitchback
0

Jag miste min huskatt i vad vet sa var PKD när han var knappa 6 år, så det finns även utanför raskattssfären. Nu var hans mamma skogis så det kan ha kommit därifrån, men inget jag kan säga säkert, men hon levde till hög ålder så jag tvivlar på det.

Paddiz
5

En katt med PKD kan leva i många år. Min dotters katt Tova hade PKD och när hon var ett hade hon 1 cysta på ena njuren och den var ca 5 mm och på andra hade hon 2 och de var 3 och 4 mm. När hon var 10 år blev hon sjuk och vi berättade för veterinären att hon var PKD-sjuk  - men orsaken till hennes sjukdom berodde inte på njurarna.

Vi fick göra ett ultraljud och valde då att åka till den klinik med den veterinär som PKD-ultraljudade henne vid 1 års ålder. Det nya resultatet blev att hon på ena njuren fortfarande hade 1 cysta och den var nu 10 mm och på den andra hade hon 4 och de var mellan 3 och 5 mm. Veterinären konstaterade att de inte blivit så stora med tanke på antal år som gått. Efter ytterligare undersökningar visade det sig att hon hade en infektion i lungorna. Tova blev 12 år och orsaken att vi fick ta bort henne berodde på att hon fick återkommande infektioner i lungorna och till sist var hon så dålig så veterinärerna tyckte det var bäst att låta henne somna in.

När vi fick reda på att Tova hade PKD blev hon kastrerad. Finns ingen anledning att para på PKD-katter.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Erna
1

Jag vill påpeka att definitionen att "ha" PKD1 inte är detsamma som att testa positivt på gentesten. 

Testet visar endast att anlaget finns och ev kan utvecklas, men inte alltid. Dessa katter har alltid en gen fri och en gen pos, eftersom inga katter med dubbla pos anlag överlever fosterstadiet enl Lyons forskning på Davis University, California.

Förutom PKD1 så finns det många andra njursjukdomar som även kan bli dödliga. Sällan tas dessa upp till diskussion. Varför? Vanligast är att PKD1 bryter ut på äldre katter.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Silvestris
3

Denna exotic användes vid en utparning innan vi hade tillgång till DNA-tester. Hanen var såvitt jag har försått ultraljudad ua. Hur det ser ut bakom den aktuella hanen vet jag inte. Dock gjorde man ju vad man kunde göra då för att minska risken för PKD1. Tyvärr så visade det sig att denna hane nedärvde PKD1 och det fick väldigt stort genomslag. Många drabbade barn och barnbarn. Men att det sitter uppfödare och avlar på positiva katter är inget annat än sorgligt.

mallabralla
8

för mig finns det ingen anledning att chansa, bär katten på genen så skall den inte användas i avel, finns inget positivt med det.

Solitaire
7

#22 Instämmer helt. Avelsbasen för perser/exo är stor, och det finns därför ingen som helst anledning att avla på katter med anlag för PKD.

KattaLotta
7

Jag förstår inte att man sedan DNA-testet kom har börjat prata om att katterna "bär på" genen och inte har sjukdomen? BÄR katten på genen så finns ju alltid möjligheten att den ger sjukdomen vidare till nästa generation och det är väl ändå judst dett vi vill undvika ? Det är ju dessa katter som tidigare slank igenom vid ultraljuden, som hade så små cystor så att dom inte syntes på scanningen, som vi nu hittar, vilket jag är superglad över. Nu behöver vi inte vara oroliga längre att det är ett feltest. Oavsett om katten inte uppvisar att den har sjukdomen så finns den ju där och jag skulle aldrig ens tänka tanken att avla på en positiv katt. Du Erna säjer att katterna inte blir sjuka förrän dom blir äldre - fel, fel, fel, många och jag menar väldigt många unga katter har fått somna in därför att dom inte har haft så pass mycket frisk yta på sina njurar (mer än 25%) så att dom kunnat fungera. En katt ska inte behöva sluta sina dagar när den är i sina bästa år och en kattägare ska inte behöva förlora sina älskade ulltussar efter bara något år om vi kan förhindra detta. Visst det finns andra njursjukdomar och inte bara det utan massor med andra sjukdomar att komcentrera sig på, men när det finns ett enkelt test ska vi väl använda oss av detta på rätt sätt, det är väl dörför vi vill att det ska forskas så vi kan få insikt om vilka katter som vi kan avla på som INTE för med sig en massa "fel och brister" till kommande generationer. Vill till slut också instämma i den Solitär skriver, med den avelsbas som nu finns att tillgå när det gäller KAT 1 kan man inte säja att några linjer är unika och inte finns………som ursäkt……

www.sidentassen .com

Erna
0

# 24

Om du läser mitt inlägg noga, så skrev jag "vanligast", vilket inte utesluter yngre katter.

Det finns inga absoluta sanningar, när det gäller djuravel, utan det finns alltid undantag och avvikelser.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Silvestris
7

Idag är jag tämligen säker på att den som avlar på PKD1-positiva katter kan fällas för brott mot djurskyddslagstiftningen. Man får inte avla på djur som nedärver sjukdomar, punkt. Idag finns ett bra testverktyg och det finns inga ursäkter för att inte använda sig av det och bli väck med eländet.

mallabralla
4

Anser nog ändå som så att det är rätt svart el vitt vad gäller sjukdom och avel. Bär katten på en sjukdoms gen så skall den inte användas i avel, finns ingen anledning att spela rysk roulette med sina katter.

vare sig det gäller PKD, diabetes, astma eller annan ärftlig sjukdom, framför allt inte när det finns så precisa tester, jag kan köpa att man kan diskutera gränsfall där tester inte är helt tillförlitliga. Men PKD test är helt tillförlitliga så finns absolut inget försvar till att avla på positiva katter.