Perser iFokus

Perser

Etikett06-till-salu
Läst 3235 ggr
lindusfia
0

Köpa ny katt(unge).

Min katt Blossom dog ju i början av juli. Jag skrev om det i ett annat inlägg för ett tag sedan. Jag har nu bestämt mig för att köpa en ny katt då min lillkattjej saknar sin lekkompis.

I familjen finns alltså jag, en perserkatt som heter Tova som är väldigt lugn och ligger mest i soffan och sover hela dagarna. Men kan få små utbrott av kattfnatt ibland. Jag vet inte hur gammal Tova är då hon är en hittekatt. Sedan finns det lilltjejen Vera som snart är två år. Hon är en exotic. Hon är snäll men lite busig och mycket full av energi. Och sedan är dett herrn i huset, Amasonpapegojan Joppe som är 13 år. Han gillar andra djur och kommer bra överens med katterna.

Det jag söker är en perser eller exotic. Helst en kattunge men inte nödvändigt. Är den busig och lekig är det bara bra. Det skall vara en hona.

Jag har ju problemet med att jag lider av väldig åksjuka så jag har svårt att ta mig för långt bort. Jag bor i centrala Göteborg.

Tack för tips. Letar annonser varje dag på nätet.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Firinella
2

Roligt att du letar katt men en stilla undran bara. Du skriver att du har två honor så min undran är om det inte hade varit bättre om du skaffade en hane? Min erfarenhet säger mig att det är lättare med en hane när man bara har honor. Dels brukar det inte bli några konflikter och dessutom är det ju billigare att kastrera. Detta bara lite mina tanka men du gör naturligtvis som du vill. /Laila

lindusfia
2

Du kanske har helt rätt. Min kunskap om detta är inte stor.

Det jag vet är att Tova har reagerat negativt mot alla hankatter hon träffat. I det området som jag bor i fanns det en kvinna som hade en hankatt (jag skriver hade för jag har inte sett den på så länge så jag tror den är död) som hon inte tog hand om ordentligt. Så flera som bor här hjälptes åt att mata denna katten. Den har varit hos mig redan innan jag skaffade katt. Men de gånger som Tova träffade honom så fräste hon och blev jättearg. Likadant med andra hankatter som hon träffat när hon varit ute. Nu kan det ju vara så att alla de har varit okastrerade hankatter. Kanske skulle hon reagera helt annorlunda på en kastrerad hankatt.

När det gäller min lilla kattrio som jag har haft här hemma har det aldrig varit något bråk. Först skaffa jag mig Tova. Sedan kom Blossom. Tova och Blossom bråkade aldrig m ed varandra en enda gång. Sedan kom lilla Vera. I början när hon var jätteliten så hände det att Tova och Blossom fräste till mot Vera några enstaka gånger. Jag vet inte varför. Om det var för att hon gjorde något bus som de stora damerna inte tyckte om.

Sedan har vi ju gojan. Han har inte träffat så många katter förutom mina egna. Det är nog bara den där katten som jag matade och den skulle han alltid brösta sig för. Hade han haft armar och händer skulle han nog slagit sig för bröstet som en gorilla. Däremot hundar har han träffat flera stycken. Tre av mina nära vänner har tikar och två stycken av hanhundar. Där har det också varit så att tikarna har han varit intresserad av men inte på något negativt sätt. Hanhundarna har han varit lite arg mot.

Men som sagt var en kastrerad hankatt kanske skulle funka. Men då måste det nog nästan bli en kattunge. Som jag får kastrerad så fort han är tillräckligt gammal. I och för sig så hade jag tänkt kastrera ev honkatt som skulle flytta in också.

Alla min katter är innekatter. Jag tar ut dem ibland bara för lite omväxling. Men de får inte gå lösa. De har en stor balkong att vara på. På sommaren åker vi till sommarstugan. Då är de ute lite mer men fortfarande under bevakning. Aldrig lösa helt ensamma.

mallabralla
2

den 28-29  september anordnar VK kattutställning i västra frölunda. om du hittar en kattunge som du skulle vilja ha kanske uppfödaren kommer på utställningen och kan ta med sig kattungen dit till dig?

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
0

vet tex att Trubbnosens har en underbar liten blå bebis som hon hade med på show förra helgen.

http://trubbnosen.se/

lindusfia
0

#3skrivet av mallabralla

Ta för tipset.

KattaLotta
0

Jag har skickat ett meddelande till dig 🐱

Hälsar Lotta

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com

Firinella
1

Det är en himla skillnad på katter som är ute och att ta in en hankattunge. Han kommer att foga sig dels för han är liten o för att han är en hane dvs ska vara lägst i rang. Att ta in vuxna katter är alltid ett spel dvs man vet aldrig hur det går även om det i de flesta fall brukar gå bra. Hoppas du hittar din nya familjemedlem o att allt går bra. /Laila

Cirkusprinsessan
1

Hej! Gud så tråkigt att Blossom gått bort..det är jag Carina i Karlskrona som skriver här och som hade Blossoms syster Beverly Hills..som oxå dog i juli!! Den nionde juli, endast 10 år gammal. Saknden är stor. Jag söker oxå en ny liten hona…

lindusfia
0

Hej Carina! Jättetråkigt att höra om Bev. Blossom gick bort den fjärde juli. Lycka till med sökandet.

Coolgrim
0

www.coolgrimsperser.n.nu har kattpojke till salu!

Tina

KattaLotta
1

Ja det var synd att du skulle bort i helgen 👋 annars hade vi ju fixat det riktigt bra :-)

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com

lindusfia
2

Tack snälla KattaLotta. Det var ett snällt och generöst erbjudande du gav mig.

mallis
0

**´Hej!  

Vi har några kattungar till Salu, två hanar som är leveransklara, en blå och en brunmaskad colourpoint. Vi har även två svarta perser en hona samt en hane som blir leveransklara i slutet på denna månad**

**https://www.facebook.com/malou.grossman
**

Mvh Malou

lindusfia
6

Jag har hittat min nya kattunge. Den kommer  flytta in om några veckor. Eftersom den inte är min ägo ännu så vill jag inte lägga ut någon bild. Men den är söt och den är röd. Tack för er som hört av er. Och åter igen särskilt tack till KattaLotta. 🌺

Firinella
0

Lycka till med din nya familjemedlem /Laila

lindusfia
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är nu lilla Scilla.

Cirkusprinsessan
3

Så fin..jag har också hittat en ny flicka som heter Stella, en liten svartsköldpadda..Hoppas våra nya flickor får ett längre liv än våra chinchillasystrar, Blossom och Beverly..Lycka till//Carina Rhodin i Karlskrona.

musicalboxgrrrl
1

Åh så fin! Fler bilder önskas!

MonAmiExotic
1

Jag vill också se fler bilder! ❤️

SaraGutis
0

Jag med! :)

19Mikaela93
0

Jättesöt tjej!!!! ❤️

///Mickan

lindusfia
3

#17 Cirkusprinsessan

Vad roligt att höra att du också hittat ny tjej. Lycka till med henne.

Här går det ganska bra. Mina två stora tjejer Tova och Vera är lite vresiga och fräser och morrar mot lilla Scilla. Men Scilla är bra på att fräsa tillbaka. Men allt detta går nog snart över snart. Just nu hänger hon mest med mig eller Joppe, min amason papegoja. Han är fantastisk och har ett stort tålamod.

När Vera var liten gick saker och ting lite smidigare. Men jag tror det berodde på Blossom. Blossom var en sådan speciell katt. Kanske beror det på hur hon levde tidigare med de andra katterna i Urshult tex Bev. Blossom var lite som en klok gammal gumma som liksom tog sig an Vera från första dagen. 🌺 Hon är saknad och kommer alltid ha en plats i mitt hjärta.

Jag skall se om jag ta en bättre bild på lilla Scilla så ni får se hur hon ser ut framifrån. Men att ta bilder på katter är väldigt svårt. Som ni alla säkert vet. 😉

mallabralla
0

underbar!!!

stämmer in i kören, mer bilder!!!

Djurälskaren87
0

mr bilder såhär tre månader senare;)

lindusfia
4

Här är en bild. Den är från i höstas då hon var med på jobbet. Det har gått en tid så nu är hon ännu större än på bilden.

Cirkusprinsessan
1

Hej Lindusfia, så söt Scilla är!! Då får väl jag visa min lilla Stella då..

Busigare katt får man leta efter..leker och springer tills hon utmattad lägger sej o flåsar. Vilar en minut och sen full fart igen..Över 5 månader är hon nu och jag bara undrar när hon ska lugna ner sej..hehe.