Söker tips och info om perserköp
jag har nu bestämt mig för att köpa mig min första perser. Jag har läst om pälsvården och det ser jag bara som ett nöje
. önskar nu få lite svar på frågorna nedan och även tips om ni har några.
Min mamma säger att persern är en ensam katt stämmer detta?
Kattungen på min sida är katten jag tänkt att köpa men vad är det för täckning på henne?
om henne jag ska köpa katten av inte har någon stamtavla ska jag då avstå från katten?
Villket shampo är det bästa för min katt (katten på min sida) ?
Vad bör man tänka på extra mycket på?
Tack så mycket på förhand
sofie
Om du köper en katt utan stamtavla är det en vanlig huskatt.Hur mycket raskatt det än är.Jag skulle avstå köpet.
Och persern är som alla andra katter,olika personligheter,men de flesta uppskattar sällskap.
En seriös uppfödare hjälper dej och visar hur du sköter pälsen.
Jag själv duschar en katt och visar novisa köpare hur man går till väga.
Hej Sofie !
Välkommen hit
jag skall försöka svara så gott jag kan på dina frågor.
Perser är inte en ensam katt utan vill gärna ha sällskap i de flesta fall.
just schampo så finns det en uppsjö och om man går in på en djuraffär så kan man hitta ett bra där men du kan också beställa ett från Tassalogen så om du ringer dit så är dom experter..ger dig länken dit.
http://www.tassalogen.com/shop/index.php
Det som är viktigt att tänka på när det gäller dessa schampon det är att nästan alla ska spädas med vatten så läs noga innan.
Mitt råd är att inte köpa av någon som inte kan ta fram en stamtavla för den kostar inte mer än max 200 kronor för en uppfödare att få så om du inte har den så finns det inga garantier på att katten du köper är en äkta perser fast du både får se föräldrarna och deras stamtavla. Sedan klassas den som huskatt och det är ju lite tråkigt.
Sedan har du inte samma garantier heller från uppfödaren som tex ett dolt fel för då kräver dom nummret på katten. Du kan heller aldrig bevisa att den katten kommer från just de föräldrarna.
Jag tycker att om du har bestämt dig för en perser som är helt underbara så spara lite till då eller vänd dig till en uppfödare som är seriös där du har en stamtavla och som doldafelförsäkring på kattungen och där den är vaccininerad och besiktad av en veterinär.
Hoppas allt blir bra och att du får din dröm perser.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

har nu pratat med min säljare och stamtavla fanns.
aven avmaskad två gånget och sådant som hör till en ras katt.
tycker att min katt är ovanlig i täckningen är det så eller är hon ganska vanlig.
Ja och det är som #1 säger en seriös uppfödare visar dig allt och du har ett långtids stöd där i från där du kan vända dig för svar på dina frågor.

TACK Marita!!
måste säga att det känns skönt att veta att man har ett ställe där man kan få svar snabbt och prata med andra som har mer erfarenhet. Uppskattar att jag hittade denna sajten. toppen bra!
Är hon en blå tabby ?? Det är en vanlig färg 
Jag tycker mig känna igen katten 
men visst är hon väl en vitfläck hehe
visserligen kanske en låggradit vit men?? hehe
i mina ögon ser hon ut som en blå"tabby" o vit hehe
hur "vanliga" som helst…men icke desto mindre gooooa
o så har katten som du har på din sida
lite näsa..har hon oxå
så ska du ha katten till sällskap så är allt helt OK

Ljuvligt söt tjej iallafall, resten har du fått svar på ovan ser jag så gott det går. Lycka Till med din nya kisse!
Jättesöt liten en .. i mina ögon ser hon ut att vara något med silver :) Blåsilvertabby/spotted/tigré??? men det vet väl uppfödaren? Precis som Annki skriver så ser hon ut att ha lite längre nos men skall du inte ställa ut henne så har ju det ingen betydelse. En seriös uppfödare (enligt mig ialla fall) skall upplysa dig om hur du på bästa sätt vårdar din katt.
Lycka Till
Catharina

Man kan ställa ut långnosar med
Min långnos är champion, så ifall man vill prova ställa går detta helt utmärkt också.
Vad kul att du är intresserad av att köpa perser, härligare katter kan du inte hitta! Sen är ju frågan om du ska ha katten till sällskap eller utställning/avel.
Om du ska ha en katt till utställning/avel, så tycker jag inte du ska välja katten du visar på sidan. Otroligt söt men ingen showcat (enligt min mening iallafall).
Som de andra skrivit i sina inlägg, köp inte katt utan stamtavla. Köper du av en privatperson, så har personen inga skyldigheter gentemot dig om det skulle hända katten något. Kolla att katten har:
Stamtavla, veterinärintyg (högst 7 d gammalt vid leverans), vaccinerad (minst 1ggn i IDP, 2 ggr i SVERAK) är inte kattungen försäkrad, så försäkra den själv, köp inte en katt som ser sjuk ut/misskött ut eller verkar skygg/rädd/aggressiv.
Berätta gärna om du vill ha hona/hane, vilken färg, prisklass osv, så kan vi säkert hjälpa och tipsa dig!
/Eva
Ja självklart den är ju vit fläck missade det där..hahahahaja och det kanske är silver i med..

ja jag tycke att hon hade lite längre nos än vanligt men visst är hon bedorande.
Huvudsakligen ska hon vava sällskaps katt men har i framtiden plander på eventuellt para henne men är det några problem eftersom hon har längre nos?
hon har jhu stamtavla å så är hon vetrinärs besiktigad och avmaskad chipad så det verkar som min säljare är seriös.
Såg annonsen på blocket och hon kostar 3.500,att hon är så billig beror det på att hon har lång nos?
det står i annonsen att hon är blåsköldpaddssilvertabby kan det stämma.
uppfödaren heter Millchristas Perser hon som har den heter camilla och hon bor utanför borås känner ni henne?
hon verkar vara seriös och jag gillar henne måste jag säga när jag pratade med henne på telefon.
åter igen tack alla som hjälper mig att förstå mer om dessa underbara katter! 
hahaha ja där ser man blåsilverskölpadda vad kul. Den färgen är inte ovanlig men väldigt vacker
Ja Camilla vet jag vem hon är.

tycker hon va jätte go i telefonen och är glad över att jag hittade henne och hennes kattungar. 
#13 Vad skoj att du har valt att köpa en perser, trevligare kattras får man leta efter
Att hon ligger lite lägre i pris beror nog på att hon säljs som sällskap för att hon har lite "nos". Är det ok med uppfödaren att du ska avla på henne? det måste du kolla…Vad det gäller att avla på en hona med lite mer nos ser inte jag som några som helst problem, men du kan välja en hane som är typad dvs har en kortare nos.
Vad det gäller den här honan kan hon när hon växer bli mer typad, jag har sett flera fall där en "långnäsa" blivit väldigt bra som vuxen men det är naturligtvis ingen garanti för det. Jag tycker hon ser mycket söt ut och för mig låter det som du valt med hjärtat och det tycker jag är det bästa när mina kattungelöpare gör. Vem vet, du kan ju alltid pröva att ställa ut henne och se vad hon får för bedömning.
Hoppas att du kommer att trivas med din nya livskamrat.
/Lotta
/Lotta