Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1136 ggr
EmmaLinkan
2013-12-14 16:24
1

Irriterande!

Igår var jag på besök hos veterinären då jag tyckte att min lill-piga hade lite väl rinnande ögon, jag har erfarenhet sen innan att den här veterinärstationen inte är speciellt förtjusta i just perser, men de har enligt mig den bästa vården i vår kommun. Just igår fick jag en annan veterinär än jag är van vid och jag tyckte att det kändes skönt, kanske skulle jag få ett annat bemötande denna gången.

Det första hon säger är "Åh stackars lilla vän, jaa åh det kan ju verkligen inte vara lätt att leva ett helt liv och känna att man inte får någon luft" Jag tittade snett på henne och förklarade varför jag var här. Hon fortsatte gulla med henne och tyckte det var synd att hon var så himla fin.
Sen frågade hon mig om jag inte skulle skaffa mig siameser istället då de är rätt lika perser i temperamentet. Nej? Då hade jag förmodligen inte skaffat perser från första början.
"Ja, nej det är ju så synd att perser är himla trevliga katter, annars hade folk kanske förstått bättre och slutat avla på dem!"

Sen undersökte hon min tös och vi kom fram till att hon ska behandlas med zilkeye en vecka.
Under varje mening så satt hon och sa "Ja stackars liten"
Jag tycker det är så himla trist att komma till en veterinär som håller på på det här viset, det var definitivt sista gången jag åkte dit på en "lättare" koll. Helt klart. Det är enligt mig inget trevligt bemötande, gör det du ska och sen klart, vi kan åka därifrån liksom…
Tack, ville bara avreagera mig lite ;-)

EmmaLinkan
2013-12-14 16:34
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv tycker jag ju att min tjej är den finaste som finns!

SaraGutis
2013-12-14 17:11
5

Ja man kan bli trött för mindre… Suck! Och är siameser och perser lika i temperament? Det visste jag inte, jag tycker de är ganska olika jag…

SaraGutis
2013-12-14 17:12
0

Jätte söt kisse du har förresten! 😻

Solitaire
2013-12-14 19:44
8

Din söta tjej ser inte särskilt extrem ut i typen och har av fotot att döma normala öppna näsborrar. Svårt att förstå vad veterinären grundade sina uttalanden på.

Vad siames och perser beträffar kan jag intyga att de är varandras absoluta motsatser såväl i utseende som temperament.

EmmaLinkan
2013-12-14 21:53
0

Nej hon har inga problem med andningen alls, men enligt veterinären har alla perser katter svårt att få luft.

Jag kan inte svara på hur siameser är i sitt temperament, jag har aldrig ägt någon eller känt någon som gjort det, det enda jag vet är hur de ser ut och att de inte är i närheten lik perser till utseendet i alla fall :-D

Solitaire
2013-12-14 22:13
6

Emma, jag föreslår att du anlitar en annan veterinär i fortsättningen. En kompetent och professionell sådan som baserar sina uttalanden på vetenskap istället för fördomar.

EmmaLinkan
2013-12-14 22:51
1

#6 Det tänker jag definitivt göra! Kunde inte sagt det bättre själv!

[Nightcat]
2013-12-15 12:48
0

Öh en Siames och Perser är väl inte ett dugg lika i temperamentet??

MonAmiExotic
2013-12-15 15:07
0

Vad trist att höra, jag hade blivit på väldigt dåligt humör om jag mötte en veterinär som behandlade mig och lillan på det viset.

Och nu är jag ju ny i kattvärlden och allt men… skulle siameser och perser vara lika varandra i temperament?
Hon kan ju inte vara allvarlig, hahaha. 🥵