Tumör i tungan
Hej!
Älsklingen gjorde ett hjärtultraljud förra veckan, det låg på samma nivå som i februari i år, dvs en tvåa på en skala 1-6. Däremot hade han högt blodtryck, pendlade mellan 190-210, så vi var dit idag igen för att kolla en extra gång och idag låg han på 200 så nu måste han äta medicin. Han fyller 11 år i april.
Jag bad veterinären att titta på hans tunga då jag den senaste tiden upplevt att han slickar sig mest åt höger. Jag har även sett när han gäspar att tungan på högra sidan är lite vågig, flikig och att det är en liten svullnad. Veterinären sa att det kunde vara ett sår eller en tumör. Då han inte har ett friskt hjärta vill man inte söva honom och sen sa hon att man gör inget åt en tumör på tungan. Har googlat lite på tumör på tungan och det verkar som man kan operera bort det. Nu hoppas vi så klart att det bara är ett ofarligt sår, vi ska tillbaka om två veckor och kolla tungan och blodtrycket, hoppas verkligen att det ser bättre ut då.
Känner att jag orkar inte med några fler hemskheter nu!
Vad har ni för erfarenheter av högt blodtryck och sår på tungor? Kan en katt leva länge på blodtrycksmedicin?
Blir så ledsen och orolig…
Hälsningar
Caroline