Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2185 ggr
Marita-L
0

Feberpäls " Frostad "

Jag var ute och läste om detta på internet men kunde inte hitta så mycket om det..vet någon om det har ett annat namn??

En vän till mig har fått en kattunge som har en gråvit färg på vissa ställen igentligen är kattungen svart .
Är det någon som kan en massa om just detta eller har haft någon kattunge som har fötts så här??

Jag vet ju att de kan få tillbaks sin vanliga färg sedan men är det en infektion som mamman har haft eller är det för att den kattungen inte riktigt har mått bra från start???

Kan man göra något åt det innan det händer..vad är det för infektion man talar om i såfall..någon som vet??

Sökte i mina böcker här hemma men hittar inget..hm..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

Leta i trådarna och Norsk skogkatt.i fokus, där finns flera trådar med massor av info och massa bilder.

manbukten
0

Hej

Skiftning i päls behöver inte vara en sjukdom.

Bäde svarta och choklader kan se ut som smokar.

Feberpäls kan komma sig av mycket. Lite för mycket fostervatten nedsatt krompstemperatur vid svag födslovikt. men också av smärre infektioner. Har inget av detta varit aktuellt. Kan man bortse från feberpäls. Det är samlingberepp som inte finns någon enkel förklaring på.

Mona

Marita-L
0

Så nu har jag läst..men det finns ingen direkt vetskap om hur det upp kommer..många tror olika och att Frostad är en sak och Feber päls är en annan..hm.. Veterinärerna vet inte heller så mycket står det..hm..

Någon som sitter med massa kunskap på Perser i fokus tro???Glad

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Fast detta kan ju komma i alla raser..Fot i munnnen

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

Jag har sett en frostad kattunge en gång. Jag var hemma hos uppfödaren för att färgbestämma kullen… -och den är blå-vit! Sen kollade vi stamtavlorna och de kunde inte få blått i den kombinationen. Sen kröp det fram att kattungen hade varit jätte sjuk med hög feber osv när det var liten. Kattungen blev svart-vit så småningom, när jag såg den var han helt blå(grå).

/Eva

Marita-L
0

Ja det var just det..hm..Att om en hel kull föds men bara en kattunge har det och resten har sin vanliga färg då måste det väl vara bara den kattungen som har varit sjuk eller är jag ute och cyklar??

Men om hela kullen är frosted så har mamman haft något under dräktigheten.???!?

Sedan läste jag på ett annnat forum där dom tror att Rc ersättningen är orsaken..

För om dom föds var det mamman kom det efter ett tag var det en dålig start hos kattungen…hm..

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

Ja det verkar ju som så när man läser de olika uppfödarnas berättelser. En del har haft sjuka/febriga kattungar som fått frostad päls, en del har haft hela kullar som föds med detta  och borde då rimligtvis vara någon infektion på mamman och någon hade fått frostade kattungar igen när de gjort om samma kombination. Det verkar som (rätta mig om jag har fel) men att det är vanligast på norsk skogkatt, av vilken anledning har jag ingen aning om. Det är intressant men det verkar inte finnas så mycket ren fakta.

Vilka färger har föräldrarna till denna kattungen? Vet du om den varit sjuk? Hade varit intressant att se bilder på den.. Glad

Kittentotts
0

Jag har haft en liten som hade detta som liten, en svart hona. I kullen fanns även en svartsmoke, rödtabby,svartabby,sköldpadda men bara denna svarta tjejen hade detta. Hon va minst i kullen då hon föddes, vägde 49 gr, men en enveten pigg krabat i övrigt. Ingen kunde svara mig på varför just hon va sådand, men troligast va att just denna lilla hade haft nedsatt immunförsvar som liten, kankse haft en mindre infektion, men inget syntes, detta va den starkaste i kullen. Hon finns idag på vårt forum och heter Bonaly

Marita-L
0

#7 han är svart och har #vita gråa fläckar#  bakom öronen det är det ända..
Han har haft det lite jobbigt som liten för att mamman inte riktigt tog hand om honom som hon skulle..första kullen..han föddes som den enda kattungen.. Nu har han öppnat ögonen som hade det varigt under ögonlocken så dom tvättades upp i dag 17. Har tyvärr inget foto.

Mamman svart pappan bruntabby och en svart bebis =)

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Men frågan är ju om det är någon form av infektion som åsta kommer detta och vad kan det då röra sig om för infektion…och varför tar det pigmentet i pälsen ?!? Hm..

Har någon haft en kattunge som har varit sådan eller känner någon som sedan har varit i avel och fått lika avkommor??

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Läste nu att det kan vara en tillfällig störning hos kattmamman ex stress som kan utlösa just detta..?!!!

Crystal Pearl´s

Friida
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara visa en baby som jag födde upp med flaska, (mamman överkörd) de var tre i kullen två som på bilden och en röd. Dessa bebbar blev kolsvarta!!  Kanske inte är feberpäls som ni pratar om men jag tyckte det var så förvånande att de blev svarta. - och synd för färgen var som ni ser LÄCKER!

Marita-L
0

Jo precis Friida så kan dom se ut.

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

#10 ja jag har ju haft en som jag skrev innanOskyldigHon blev mamma och fick mkt fina avkommor

Marita-L
0

Okidoki såg inte det Carina Generad.

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

SkrattandeRäcka ut tunganMamman mår bra idag, hon är ju kastrat nu.Men som 6 månader ställdes hon, fick mkt fina bedömningar, men sen fick vi kritik på pälsen, tror nog detta är bra idag av vad jag kan se på bilder som satts in här på forumet på henne

Marita-L
0

Jag ställde denna frågan till en som jobbar med genetik eftersom en del hävdar att det kan ligga genetiskt också..
Jag fick detta svaret..

Tyvärr ligger Din fråga helt utanför mitt ämnesområde. Lite överraskad är jag dock över Din sammankoppling av begreppen "Feber päls" och "Frosting". Frosting är ett begrepp som vanligen används för att beteckna varianter av pälsfärger med insprängda vita hår eller med vita hårtoppar. Vad skulle det ha med feber att göra?

Så då är det två olika saker. Jag känner mig lite dum nu..hahaha

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

#17 isåfall gör jag också det Flört, men när jag har läst trådarna angående detta används båda begreppen när man beskriver dessa katter Fundersam 

Kattungar som #12 ser iallafall frostade ut Flört(fast det är kanske inte rätt begrepp då…)

Kittentotts
0

Jag har också tagit fel på dessa 2 innan, men varför känna sig dum, allt är ju till för lära sig.

Feber ränder kallades Bonalys då hon va ung, detta upptäcktes på ett klubbmästerskap av Yvonne Drougge som då va domareSkrattandeHon va vit i botten, när man blåste kunde man se tydligt hur detta va som ränder. Detta försvinner ju med tiden.

Marita-L
0

Jo men jag har en gång sett en kattunge..svart som var helt vit i botten utóm just precis topparna knapt någon mm på kattungen..vad kallas det då??

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

Ja det va ju så vår Bonaly hade, så eftersom jag då fick höra detta va feber ränder, men de blev ju tydligare då pälsen växte ut mer sen