Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2011 ggr
dramaQ
3

Tidig kastrering

Finns det någon här på PIF som har erfarenhet av tidig kastrering? Har funderat på det några månader nu gällande sällskapskatter.
 Speciellt när det finns vad jag skulle kalla BYB som gör allt för att försöka "stjäla" linjer.
OT Den vanligaste metoden verkar vara att låna ut hane till någon som vill prova att ta en kull, med kattunge som ersättning för parningen.

Som sagt erfarenheter av tidig kastrering för och nackdelar?

En intressant artikel i ämnet: Kastration av katt

/D

KattaLotta
2

Jag har vid flera tillfällen kastrerat tidigt….i mina ögon sett tidigt alltså, vid ca 4 månaders ålder och det har gåt fantastiskt bra. Detta då hankatt, honkatt har jag inte varit med om något sådant på.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com

mallabralla
2

Intressant tråd! Jag är själv för tidig kastrering av just den anledningen att en katt såld till sällskap endast skall vara till sällskap oavsett vilken orsaken är. Man skulle önska att man kunde lita på alla men det går tyvärr inte så för att skydda både mina linjer och katterna mot BYB och annan okunnighet ser jag tidig kastration som något positivt.

Vilken veterinär har du gjort kastrationerna hos? intressant att någon utövar det och få höra hur det fungerar. Du skrev du bara gjort hanar, skulle du kunna göra det på honor också eller känner du att det är för stor risk för katten? Vi skulle sälja några kattungar och skrev ut i annonsen att dem kommer vara kastrerade innan flytt, varenda köpare frågade om det var nåt fel på katten eftersom vi valde att kastrera den, blir du bemött av samma frågor när du säljer? Hur reagerar köparen när du säger att katten skall kastreras innan?

Sajtvärd på Perser iFokus

MonicaLagerquist
0

Jag har låtit kastrera både honor och hanar tidigt.Ena honan kastrerades och opererade bort ett bråck vid 13 veckors ålder. Det gick hur bra som helst. Sen har jag även kastrerat vid 14 veckors ålder.Jag upplever att katterna återhämtar sig väldigt snabbt.

Stolt ägare till tre La permer

Solitaire
2

Den här diskussionen har förts i flera olika trådar, senast på Katter i fokus. Jag ser inga problem rent medicinskt/kirurgiskt med att kastrera tidigt, men det finns andra aspekter att fundera över. Det kan också vara värt att notera att Veterinärförbundets rekommendationer alltjämt är från 6 månaders ålder.

Silvestris
1

Jag tillämpar tidig kastrering sedan 2005. Än så länge har det bara kastrerats hanar eftersom jag har behållit de få honkatter som fötts hos mig för avel, men jag har ingenting principiellt emot att kastrera honor tidigt.

Kattungarna återhämtar sig väldigt snabbt och har ingenting negativt att säga om tidig kastrering alls. Förutom att det blir lite ökade uppfödningsutgifter.

MonicaLagerquist
1

#4 Jag kastrerar bara de katter som av hälsoskäl inte ska gå i avel.

Stolt ägare till tre La permer

dramaQ
1

#4 Vilka andra aspekter funderar du på?

#1 Det är väl den möjligheten jag börjar se, i och med att vi inte kommer kunna ställa våra avkommor förrän de är 4 månader från nästa år så kan man ju ha dem kvar några veckor ytterligare o kastrera dem innan leverans (de som inte ska gå i avel).

/D

Solitaire
0

#7 Jag väljer att inte gå in i den diskussionen för tillfället.

Headturners
5

Jag känner att varför har man såååå bråttom att sälja sina kattungar på dagen de fyller 3 månader????? Jag väntar hellre tills katten bytt tänder. Det är ju en trygghet både för mig som uppfödare och för köparen. Mina små är fortfarande präglade på sina mammor vid 12 v. ålder och flytten medför ju en massa stress. Om man nu väntar tills de är 5-6 månader så kan man ju också kastrera, tidigare än så vill jag inte.

lindusfia
0

Varför är rekomendationerna att man skall kastrera vid 6 månaders ålder om det går lika bra vid 4 månaders ålder? Är det någon som vet?

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Silvestris
0

Veterinärförbundets förklaring bakom sin rekommendation går att läsa här.

Man sänkte från "vid könsmognad" till 6 månaders ålder för att minska antalet oönskade kullar som föds. Den enda egentliga anledning man anger för att inte rekommendera tidig kastrering av raskatter är att man är rädd för att avelsbaserna ska bli för smala. En katt som kastreras vid 6 månaders ålder går ju dock lika lite i avel som en katt som kastrerats vid 4 månaders ålder.

Så några särskilt starka argument lägger de inte fram.

lindusfia
0

Ok. Så då är det inte så att det är något rent fysiskt som händer i kattens kropp kring 6 månader eller kring könsmognaden som gör att man skall kastrera då och inte tidigare? Jag har en liten här hemma som skall kastreras. Jag har bara haft en kattunge tidigare som kastrerades efter att hon löpt första gången. Och det var när hon var ca 6 månader. Det var så tydligt på henne att hon löpte så när det verkade vara över så boka jag tid hos vet och fick det fixat. Det som oroat mig det är att den nya lilla kanske det inte syns lika tydligt på men då behöver jag ju inte tänka på det mer. 🙂

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Silvestris
0

Nej, det ingenting särskilt som händer vid 6 månaders ålder som gör att det är mer lämpligt att kastrera då. Inte som jag har kunnat läsa mig till iaf och Veterinärförbundet anger inte heller något sådant. Inte heller Dr. Susan Little anser att det finns någon egentlig medicinsk anledning till att rekommendera kastrering vid just 6 månaders ålder. Det är helt enkelt en anpassning för att lyckas kastrera så många katter som möjligt före könsmognad så man slipper de problem könsmognad kan innebära.

Solitaire
5

Kan meddela att en ny kastrationsnorm är under utarbetande av Veterinärförbundets normgrupp. Den kommer att ersätta den tidigare rekommendationen om 6 mån. Det verkar som om man inte kommer att ange en exakt åldersrekommendation utan istället hänvisa till det enskilda djurets status. Inte klart när den nya rekommendationen kommer att börja gälla.

mallabralla
1

låter jätte spännande!

Sajtvärd på Perser iFokus

[Mustangcab]
3

Nu står det snart fritt för veternärer att självständigt besluta om när kastering kan ske.
**"Nya frågeställningar och förslag till normer
**En ny kastrationsnorm är som tidigare beskrivits under utarbetande. Den kommer att ersätta de tidigare antagna normerna Norm angående kirurgisk kastration av friska hundar och Norm om rekommenderad kastrationsålder för katt. Normgruppen anser att den nu rekommenderade lägsta kastrationsåldern för katt inte är baserad på vetenskapliga fakta och att den därmed bör revideras. Ett flertal studier har uppvisat säkra resultat vid rutinmässig kastration av yngre katter. Normgruppen kommer antagligen inte att ange en exakt åldersrekommendation då det är det individuella djurets status som främst är intressant. Normgruppen är enig om vikten av att belysa och diskutera både medicinska och beteendemässiga för- respektive nackdelar av en kastration."

http://svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normgruppen-informerar/september-2013/

Från Sverige veterinärförbund