Perser + Exotic
Hej!
Funderar på en sak om perser/exotic avel…
Om man parar en perser med en exotic, klassas ungarna som exotic eller huskatt? (För jag gissar att det inte blir perser, för långhårsanlaget är väl recessivt?
Bara lite nyfiken?
Är enda skillnaden mellan perser och exotic pälsen?
perser och exotic är syskonraser och får paras med varandra, dem långhåriga ungarna i kullen registreras som perser och dem korthåriga som exotic 😉
ja, det är bara pälslängden som skiljer.
om man parar två exotic kan man få både exotic och perser kattungar, parar man en exotic och en perser kan man få både perser och exotic ungar, parar man två perser med varandra får man bara perser kattungar.
hoppas du fått svar på din fråga!
Sajtvärd på Perser iFokus
Så enkelt sagt kan man säga att om man t.ex. som mig tycker persern är trevlig men inte gillar pälsvård så skulle exotic kunna passa… (ska iof inte ha en till katt just nu ändå) 😉

Parar man en PER
med en EXO så reggas väl EXO som EXO var?
Stolt ägare till tre La permer
Monica, jag svarade på frågan väldigt förenklat, det beror ju även på vilket förbund men reggar i. Enkelt förklarat reggas korthår som exo och långhår som per. även korthår med korthåriga föräldrar kan reggas som exo var.
det stämmer bra! om du älskar perserns temperament och utseende men känner att pälsvården blir övermäktig kan en exot vara något för dig.
Sajtvärd på Perser iFokus
Det som kan vara bra att känna till är att exoten fäller päls på ett helt annat sätt än persern. En perser fäller tussar men exoten fäller korta hårstrån i mängder som lägger sig överallt. Exoten kräver också bad!
Bad är inget som skrämmer mig, badar mina husisar ibland men skulle gärna vilja ha en raskatt också om några år så att säga… Bortar de även en gång i veckan, mest för att de gillar det… 😊
Det är daglig kamning/borstning jag däremot tycker är lite för jobbigt…
Och justja, nu kom jag att tänka på en annan sak…
Om katten vill ut så är det väl inget problem? Menar en katt som är vaccinerad, id-märkt och har en bekväm sele på sig… Och matte på släp 😉
Är alla färger tillåtna på exotic? Gillade den på tredje bilden http://katter.ifokus.se/articles/4d712ee3b9cb46221d045101-perser-exotic?discussions-1 och även persern på bild fem