Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1116 ggr
ARasmussen
2013-11-12 19:37
0

perser avel?

Hejsan! Jag har en fråga angående huruvida man 'får' para en colourpoint redtabby hane, med en silvertabby hona? Är detta en godkänd kombination? Vilse i avelsdjungeln… Tacksam för svar :)

Erna
2013-11-13 12:43
4

Inom samma ras (PER+EXO) får man para vilka färger man vill, men det är vissa kombinationer som man avråder från. Ex: chinchilla och vitfläck är inte att rekommendera, då man inte kan färgbestämma avkommorna om fläckarna hamnar på t ex magen.

Läs Sveraks rekommendationer ang parning, om du är medlem där. Annars kan säkert sekr i andra förbund (WCF eller CFA) svara dig.

En CP parad med en silver tabby, ger inga CP-ungar, däremot avkommor med anlaget för CP. Såvida inte honan bär på anlaget.

Jag antar att du äger båda katterna och vill göra parningen av olika anledningar, kanske för att det är enklast. 

Annars skulle jag hellre rekommendera att para silver tabbyn med en solid eller mönstrad.

Den parning du frågar om anser jag är ett utvecklingsarbete för att man är ute efter vissa egenskaper. Sånt är mer för erfarna uppfödare som har fleråriga planer.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se