funderingar
Varför har ni valt just perser som er typ av ras?
Jag menar absolut inget illa jag är bara nyfiken. Min uppfattning är att dessa katter har svårt med andning och ögon och att luktsinnet är extremt försämrat. Min pojkväns mor har 4 stycken. varav en tycker jag ska avlivas för att hon lider så mycket av sina andningsvårigheter. De har ju ett helt bedårande utseende likaså deras personligheter, kan jag hålla med om. men efter att ha spenderat så mycket tid med dessa 4 katter har jag tyvärr ångrat mig att skaffa denna ras.
Rätta mig om jag har fel men avlar man inte på så kort nos som möjligt i denna ras.. varför gör man det i sånna fall om det medför andningssvårigheter? ;o
Medarbetare på bildredigering! :)
Jag har valt perser av två anledningar: utseende och temperament. Vackrare och snällare katter får man leta efter 🙂.
Det är tråkigt att höra att din svärmors perser lider av andningsproblem. Har den trånga näsborrar? Det brukar vara den vanligaste orsaken, och kan åtgärdas med ett relativt enkelt operativt ingrepp (som dock inte ersätts av alla försäkringsbolag).
Hur pass vanligt trånga näsborrar är hos perser är svårt att avgöra. Själv har jag stött på det kanske 2-3 gånger under rätt många år som uppfödare/utställare. Viktigt att veta är att det inte är nosens längd som är avgörande för om det ska bli problem, utan om nosen är smal och näsborrarna trånga. En kort nos i sig ger inga andningsproblem, förutsatt att den är bred och har öppna näsborrar.
Att luktsinnet skulle vara försämrat är en nyhet för mig. Var har du läst det?
#1 åh okej, jo de är ju himla härliga katter. Så sociala och trevliga <3
Det har jag inte tänkt på, det ska jag kolla upp på henne. Men tack för svaret för det visste jag inte, men det låter logiskt. Men känns ju lite onödigt att lägga ner massa pengar på en operation som kunnat undvikas dock, Stressigt för katten med. ;o
Det har jag inte läst utan det är min egna uppfattning ;o
När man köper en kattunge, kan man vara helt säker på att den inte kommer få andningsvårigheter när den sen är vuxen, finns det några garantier på det eller beror det på hur nosen utvecklar sig? ;o
Medarbetare på bildredigering! :)
Jag har två perserkatter och älskar först och främst deras beteende. Dom är som små hundar och ibland kan jag nästan glömma bort att det faktiskt är katter jag har, haha 😂
Sen det där med att dom har problem med andningen och ögonen är olika. Min ena katt har aldrig någonsin haft problem med det medans min andra katt har astma (men astma kan ju drabba vilken katt som helst så känns dumt att tycka att det är pga rasen).
Men underbara små varelser är dom allt 🙂
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
#2 100% garantier är svåra att ge, för trots allt handlar det om biologi och utveckling och i sällsynta fall kan det ske oväntade saker. I de allra flesta fall kan man dock utgå från att en kattunge som vid 12 veckors ålder inte uppvisar några konstigheter med luftvägar och andning vid veterinärbesiktning också som vuxen kommer att vara problemfri i de avseendena. Obs att vi nu bara pratar om anatomi. Självklart kan alla katter, oavsett ras, drabbas av sjukdomar som astma (som decembercelcius skriver om) men det har ju inget med anatomin att göra.
Om katten verkligen har stora problem med andningen på grund av för trånga näsborrar tycker jag absolut att det är befogat att göra en operation. Du skriver ju själv att du tycker att den borde avlivas för att den lider så. Operationen är som sagt enkel att göra, och den stress ett operativt ingrepp med sövning innebär tror jag är försumbar i jämförelse med den stress katten måste uppleva när den känner att den inte får luft.
Om det är din egen uppfattning att perser har dåligt luktsinne, kan du berätta hur du har kommit fram till det? Obs: jag är bara nyfiken. Har själv aldrig funderat över saken.
#4 Kortnosade hundar har ofta sämre luktsinne pga att de har mindre luktceller än hundar med längre nosar. Antar att det kan vara så hos katter med? Mindre nos = Mindre plats 🙂
#5 Låter logiskt. Undrar bara hur man kan avgöra det? Hundar är lättare att testa när det gäller sådant. Kan bara säga att mina perser, som alla har korta nosar, inte verkar ha särskilt dåligt luktsinne. De märker direkt om man har någon speciell parfym på sig, t ex.
hundar har en annan anatomi än katter, har tagit del av denna diskussion förr och då var det någon som hade länk till forskning i just detta där man kommit fram till att kattens luktsinne och andning inte påverkas på samma sätt som hundens. Kommer dock inte ihåg vart jag läste det eller länken. Är också väsentlig skillnad på vargens noslängd kontra mopsens mot vildkattens kontra perserns.
man kan inte jämföra djurslag på det sättet, det är som att gorillor automatiskt ska ha sämre luktsinne än andra apor för dem har plattt ansikte, el att människor med stor näsa har bättre än dem med små.
aldrig har jag märkt nån skillnad på mina perserkatter och bondkatter att dem skulle ha sämre luktsinne.
Sajtvärd på Perser iFokus
#7 Jag är väl medveten att katter inte påverkas i samma utsträckning som hundar av sin korta nos. Däremot blir nosen på en perser någon centimeter mindre även om anatomin är annorlunda på en katt, så får det inte plats lika många celler som en katt med längre nos. Hur mycket det påverkar kattens luktsinne vet jag inte. Kanske inget alls, kanske lite grann. I vilket fall tror jag inte det gör något för våra innekatter.
#8 Håller med om att det är betydelselöst för katter som inte behöver jaga för att överleva.
ja jag är ju ingen forskare, utgår bara från mina katter och jag har inte märkt något. tror inte det finns nån jätte studie av det heller.
vi får väl avla fram en streetsmart plattnos och släppa ut de på gården så får vi se 😃
Sajtvärd på Perser iFokus
Tycker du ska övertala din "svärmor" att operera katten om hon har svårt att andas, om det är pga trånga näsborrar. Djurplågeri att låta bli! Stackars katt, tänk dig själv att inte kunna andas normalt.
Kattens luktceller sitter på en veckad slemhinna högt upp i nosen, så en kort nos borde inte påverka luktsinnet nämnvärt. Så vitt jag minns av anatomilektionerna. Mina kortnosade katter känner minsann minsta lilla doft. Katten har ett luktsinne som är nästan lika bra som hundens.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag för min del hade inte en tanke på att skaffa en perser från början, har haft en katt hälften perser hälften norsk skogskatt förut samt så hr vänner till familjen haft perser, så jag hade definitivt inte någonting emot rasen. Dock så var jag fullkomligt inställt på att skaffa mig en Sphynx, vilket uppenbarligen inte hände, allt på grund av att jag bara råkade se en annons på blocket med den mest bedårande lilla luddbollen. Det ledde till en tågresa ner till Stockholm för att skriva kontrakt och hämta upp honom, och nu i början av december så har jag haft Aragon i ett år :)
Han har inte haft några problem med andning överhuvudtaget, han snarkar visserligen, men det har snarare med att göra med det faktum att han ligger på rygg med alla fyra tassar upp i luften snarare än trånga näsborrar. Vi har haft lite rinniga ögon, men med hjälp av Eye Envy produkterna så har det också blivit hjälpt. Han är visserligen bara lite över året, så han har väl inte riktigt vuxit klart än, eller vuxit i sitt ansikte helt, dom verkar växa ganska långsamt och i faser precis som britter så. Men det är helt fantastiska katter, väldigt familje kära. Aragon är visserligen lite reserverad mot främlingar och är hellre med mig än att han går fram och hälsar på någon ny, men det är helt enkelt personlighetsdrag skulle jag tro.
Det var fullkomligt omöjligt för mig att stå emot det här lila trollet när jag såg honom första gången, och har inte ångrat det en sekund :)