Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2059 ggr
decembercelsius
2013-10-30 14:28
0

Inhalator

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Lulu fått sin inhalator för astman, lilla plutten ❤️

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Solitaire
2013-10-30 14:45
0

Hur fungerar det med inhalatorn? Märker du någon förbättring hos henne?

decembercelsius
2013-10-30 14:48
0

Just nu övar vi bara med masken för att hon ska vänja sig vid den. För tillfället äter hon kortison men det ska vi sluta med nästan vecka och då ska inhalatorn börja användas. 🙂

KattaLotta
2013-10-30 19:40
0

Jag har en kompis vars perserkatt använt inhalator de senaste 6 åren och det fungerar superbra.

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com

dramaQ
2013-11-01 19:10
0

Får en katt med inhalator någon livskvalitet eller gör man så här av helt egoistiska orsaker?

Jag har inte under mina snart 30 år varit ute för något liknande, men skulle troligen göra ett annat val än TS.

/D

Silvestris
2013-11-01 20:23
8

Det är ju bara ett sätt för katten att få i sig medicin, klart den kan leva ett gott liv. Om behandlingen funkar och kattens astma går att hålla i schack finns ingen anledning att tro att den inte skulle leva ett gott liv. Bara katten vänjer sig vid inhalatorn så att medicineringen inte blir ett stressmoment brukar det gå alldeles utmärkt att ge astmakatter ett gott liv.

Om astman behandlas väl mår inte djuret dåligt.

KattaLotta
2013-11-02 09:42
5

BRA skrivet Silvestris. Jag instämmer helt och hållet.

jag undrar vad du DramaQ avser när du skriver att det skulle vara egoistiskt?? man ger väl alltid medicin i någon form till både djur ohc människor om det finns något som kan lindra/läka ? skulle det vara egoistiskt.

Jag tycker att det är helt klart att det ger katten livskvalité när det gått så många år som 6 utan att katten försämrats, den mår precis lika bra som de andra katterna i hushållet.

Tycker du att man ska avliva en katt som behöver ett läkemedel av något slag för att kunna leva ett normalt liv ? Då tycker jag att du är helt fel ute….😕

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com

decembercelsius
2013-11-02 10:45
4

#4 Vadå egoistiskt? Är väl mer egoistiskt att skita i att behandla henne? 🤔

rosensilver
2013-11-02 17:44
2

#4 🤢Suck👻……….saknar ord.

30 år med katt 😮

mallabralla
2013-11-02 19:24
5

Kanske dramaQ menar det som en fråga om katten kommer lida under livet då den behöver inhalator. typ som om en katt har epliepsi, hur pass god är då livskvaliteten? håller man kvar katten för sin egen skull eller skulle den må bättre av att få somna in? Tolkade det inte som att hen menade att bara för katten är sjuk skall den avlivas, eftersom hen inte har erfarenhet av astma vet kanske inte hen att astma katter med hjälp av inhalator lever ett normalt och fullgott liv. hade så inte varit fallet (med andra ord att katten hade lidit av att den inte får luft ordentligt och anfall på anfall och inhalatorn bara är ett sätt att hålla liv i katten) då kan jag hålla med om att det mest humana är att låta den somna, men jag vet att katter med astma kan leva normala liv så jag hade inte valt att ta bort om det vore min katt 😉

dock förstår jag att man kan bli upprörd av dramaq s inlägg, men jag tolkade det som okunskap och en ren fråga.

Sajtvärd på Perser iFokus

dramaQ
2013-11-03 18:49
0

#5 #6 #7 #8 #9 Jag har stor erfarenhet av Astma, bara inte på katt. Då vi människor själva kan säga till eller visa när vi får dåligt med luft (eller som Astma egentligen är har svårt att få ut luft ur lungorna), men inte katter tycker jag inte behandling av Astma på djur är ok. 
Även med medicinering kommer de få "anfall", det få i alla fall JAG och det är ingen trevlig upplevelse.
Vi människor som har astma har ju blivit informerade om att vi sannolikt kommer sluta våra liv med syrgas och lungödem. Hur kan det då inte vara egoistiskt att låta sina kära katter gå samma hemska död till mötes.

/D

decembercelsius
2013-11-03 19:21
2

#10 För det första finns det olika grader av astma. Min katt har väldigt lindrig astma men med behandling kommer den knappt att märkas av. Varför skulle jag låta något sådant enkelt få avsluta hennes liv? Om en människa har astma så struntar man ju inte i att ge behandling så varför har inte ett djur rätt i att få behandling? Sånna som dig gör mig väldigt upprörd.

dramaQ
2013-11-03 19:30
0

#11 Att lägga ut bilder på katter som använder inhalator upprör mig som du kanske förstått. Lycka till med behandlingen. /D

decembercelsius
2013-11-03 19:32
0

#11 Då behöver du inte kommentera här.

dramaQ
2013-11-03 19:41
0

Nej det behöver jag inte……men väljer att göra det ändå! /D

[silkesnosen]
2013-11-03 19:41
3

#13 Nu tror ju inte jag att hon menar illa och jag känner ju att man i varje enskilt fall måste ta ställning om det är värdigt för djuret. Jag vet att jag inte kommer att utsätta min kisse för vissa saker och varje ägare måste ju rannsaka sig själv.

decembercelsius
2013-11-03 19:44
0

#15 Ja men nu är det så att jag är ägare till min katt och då behöver jag inte omge mig med andras negativa tankar.

Silvestris
2013-11-03 19:59
2

Jag lever med astma själv och har inte haft ett enda astmaanfall sedan jag kom till läkare och fick behandling för 10 år sedan. Bra uppföljning och upptrappning av medicin under riskperioder (tex. vid en luftvägsinfektion) gör faktiskt att man kan slippa anfall.

När det gäller andra djur är det visserligen så att ägaren måste lära sig att läsa sin katt för att förekomma anfall, men detsamma gäller ju föräldrar till små barn med astma. Man måste lära sig när risk för anfall ökar samt läsa av och behandla därefter.

Och nej, jag har då inte fått höra av någon läkare att jag sannolikt kommer sluta mina dagar med syrgas och lungödem… Jisses Amalia sicken skräckpropaganda. Sköter jag min astma är sannolikheten att jag dör av någonting annat oändligt mycket större.

dramaQ
2013-11-03 20:04
1

#16 Nej du kan välja att inte lyssna på andra, trots det har du Lyckats svara på min fråga i #4. /D

decembercelsius
2013-11-03 20:06
0

#18 Jag förstår inte vad du vill få ut av det här faktiskt.

dramaQ
2013-11-03 20:20
2

#19 Behandling kan säkert vara ett allternativ, även om jag hade gjort ett annorlunda val. Nu föder jag upp katter och kanske har vinklat mina synpunter utefter ett eventuellt ärftligt perspektiv. Har man bara katten som sällskap kan man kanske göra andra. /D

mallabralla
2013-11-03 21:36
1

astma på katt kan så vitt jag vet växa bort, att det kan vara tillfällig bronkit, jag hade behandlat så vida inte katten hade svåra attacker regelbundet.

Sajtvärd på Perser iFokus