Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 5660 ggr
Persianlove
2013-10-27 23:18
0

Långnäst perser

Hej! Jag läste i ett inlägg att näsan kan "krypa upp" med tiden. Vad har ni för erfarenhet av detta? Som ni förstår har jag en vacker långnäst flika :)

mallabralla
2013-10-28 00:20
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

långnäst kan ju aldrig bli plattnäst, men en plattnäst katt vars nos sitter lågt som liten brukar krypa uppåt när katten utvecklas.

exempel. här som kattunge

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2013-10-28 00:21
2

samma katt som vuxen

Sajtvärd på Perser iFokus

Persianlove
2013-10-28 00:27
0

Jaha då förstår jag! Vilken fin kille :)

Persianlove
2013-10-28 00:30
0

Hur är det med ögonfärgen då, hur mycket och hur sent kan den ändras? Min flicka har beiga/ljus bruna ögon - enligt stamtavlan ska de bli oranga. Hennes mamma hade oranga men inte pappan, kan detta ändras och bli nåt som uppfödaren inte trodde?

Bellbooh
2013-10-29 00:34
1

#4 när katten är väldigt ung och inte har förutsättningarna för att bli blå eller grönögd har den oftast gröna/bruna ögon. Med tiden blir de gulare tills det blir orange. Min perserhona på ett år har nu nästan helt orange ögon men när hon var mindre så var den grön, ljusbrun och brun innan det blev den här färgen.

Persianlove
2013-10-29 16:31
0

Okey tack! Nu har hon en sån fin ljus nougatfärg, synd att hon inte behåller den. Men gult - orange blir säkert jätte fint också! Allt klär ju en skönhet :D

Headturners
2013-10-29 16:52
1

På perser är det att föredra om kattungen har mörkbrunfärg (skiftar i grön ton)som sen blir mörk koppar . Ju ljusare färgen är som liten desto större risk är det att katten får gula ögon och det ska dom inte ha. Utan djup orange, el. mörk kopparfärg enligt standarden.

Persianlove
2013-10-29 17:49
0

Standarden är inget jag är så bra på än för jag är ny i perservärlden. Men min personliga smak så är hennes ögonfärgen som hon har nu väldigt fin till hennes färg! Men kanske kommer jag tycka hon blir ännu finare sen i sina djuporanga ögon precis som hennes mamma hade!

Persianlove
2013-10-30 01:44
0

Då kanske min lilla är en Pewter perser då? Har aldrig hört om det innan men "sprang" på det på Google nu.. Hon är ns12 22 62 tror jag det står. Är 22 för tabby och 62 för orangeögd? Eller tvärtom… :)

Erna
2013-10-30 16:13
1

22 = tabby och 62 = koppar ögon (eller nåt liknande). Hur ögonfärgen blir, beror helt på vilka färger föräldrarna har. Om den ena är grönögd och den andra kopparögd, brukar avkomman få en blandad färg med grönt i mitten och en gul ring runtom. I vissa fall utvecklas färgen till helt grön eller helt koppar. Det svåraste som finns är att förutsäga ögonfärgen om föräldrarna har olika. Om det är en sällskapskatt så spelar det ju ingen roll heller. Om katten är för utställning, så ska en Pewter ha kopparfärgade utan grönt. Denna variant är inte godkänd i Sverak (FIFe) men däremot i WCF. SNRF i Uppsala är medlem i WCF.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Persianlove
2013-10-30 17:41
1

Jag förstod min uppfödare som att hon såldes som sällskap för att hon har lite för lång nos, så om jag vill ställa ut får jag väl räkna med minus på nosen :) angående avel va hon inte intressant för min uppfödare men hon va tydlig med att jag får göra som jag vill då hon inte har några defekter som hindrar - det fick jag också ett veterinärbesiktningspapper på från dagen innan köpet. Sen har jag förstått det som att långnästa ändå kan få kortnästa kullar så för den sakens skull vet man inte hur bra avelsmaterial hon kan bli, men efter att ha forskat lite i alternativen så blir det nog kastrering för min tjej då jag förstod att de kan bli stressade av att löpa (om jag inte har tid till avel än på några år). Pappan är chinchilla perser och mamman svartsköldpaddsfärgad, jättefina båda två! Min uppfödare har chinchillahonor också men denna parning va intressant då kattungarna blev tabby (så tror jag hon menade). Sen var även mamman stor för att vara perser och jag förstod storleken som något min uppfödare hoppades få se i denna kull. Min flicka vägde 126 g vid födsel och systern vägde bara 67 g, så kanske blir det en maffig dam? Ögonen är ljusbruna nu men Jag hoppas nog på kopparögon då! Jag ska försöka ta en bild snart så ni får se, men hon är bara 15 veckor än :)

Persianlove
2013-10-30 17:44
0

Erna, hon har inget grönt i ögonen alls nu vad jag kan se, men pga nosen är hon ju ändå sällskapsdam :)