Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2491 ggr
Persianlove
0

Det låter när hon andas :(

Är orolig för att min hona ska ha problem med andningen. Det låter ibland när hon ligger och vilar, då hör jag andningsljud när hon andas in och ut. Men lika ofta är det helt tyst när hon sover eller vilar, därför hoppas jag att hon inte har trånga andningsvägar, för då borde det väl låta hela tiden? Jag har aldrig hört det när hon leker mm. Kan detta vara ett tecken på att hon kan få problem när hon blir äldre? Hon är fortfarande kattunge…

decembercelsius
0

Mina katter låter lite med och det kan mycket väl bero på trånga luftvägar. Den ena av mina katter har astma eftersom hon får hostattacker emellanåt. 

Tror inte du behöver vara orolig 🙂 Om hon verkar besvärad, får svårt att få luft, hostar eller andas väldigt fort ska du däremot åka in till veterinären!

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

mallabralla
4

vi människor låter inte heller lika dant dygnet runt när vi andas😉 Om din katt haft svårt att andas hade du märkt det genom flämtningar och långa andetag. Att det låter ibland kan bero på många faktorer, snor i näsan, liggposition som påverkar andningsflödet, skräp i nosen, djup sömn, snarkningar, spinnande etc. Var inte orolig, dessutom kan katter liksom vi bli förkylda eller få torra slemhinnor i nosen vid denna årstid.

Skulle din katt ha sådana besvär att hon kippar efter luft eller får attacker bör du åka in för att undersöka för tex astma.

Sajtvärd på Perser iFokus

Persianlove
3

Tack, känns lugnande. Hon verkar ju inte märka det själv så det är nog inte allvarligt, hade nog märkts på henne om hon tyckte det va jobbigt som ni säger och det märks ingenting, bara låter lite ibland :)