Att låna ut hanar
En diskussion som ofta kommer upp är denna angående utlåning av hanar, nu har den dykt upp på Facebook igen, uppfödare som tycker att andra sitter och håller på sina hanar och att man inte förstår varför.
för mig handlar detm att man är rädd att få in smittor i katteriet, finns ju en hel del och lånar man ut till höger och vänster är det rätt stor risk man får in något i katteriet, sedan är inte katter flockdjur och kan bli dåliga av andra katters bakteriefloror vid utlåning. Jag lånar ut hanar till vänner och dem jag litar på, men jag tänker inte sätta ut mina hanar till allmän nyttjan, det har inget med linjerna att göra utan att jag vill skydda mina katter från eventuella smittor. Sedan anser inte jag att några uppfödare skall sitta och tillhandahålla hanar för alla andra, man har köpt in hanar för sin avel, jag ser ingen skyldighet att jag ska låna ut till dem som valt att inte göra det, den genetiska mångfalden blir större om man tar in en egen hane än om alla skall dela på ett fåtal hanar. Har aldrig förstått resonemanget att det är snålt att inte dela med sig, varför köper man inte in egen hane? Sedan kan man ju samarbeta med uppfödare och låna varandras hanar, men som sagt, jag förstår inte varför mina hanar skall vara tillgängliga för alla som valt att inte skaffa egen hane, Hur resonerar ni?
Sajtvärd på Perser iFokus
En parning kommer man väl överens om tillsammans, känns det fel någonstans så blir det inte av. Jag förväntar mig inte att min hona ska få leka med vem jag än pekar på, men man kan ju visa sitt intresse och har man samma önskan och mål och tror att det kan bli bra så kör man. Men det ska ju säga klick. :)
Självklart skall inte din/dina hane/hanar vara tillgänglig för alla Mallabralla, det är du som bestämmer och ingen annan (om man inte har kontrakt).
Min ålderdomliga syn är egentligen att för att uppnå en genetisk balans i en flock med djur skall man ha lika många honor som hanar och hanarna skall få para lika många gånger som honorna får kullar.
Då man oftast bara har en hane eller kanske två, blir det mer självklart att man inte kan låna ut till någon som bara vill låna och inte själv bidrar med genetisk mångfald genom att hålla en hane som jag kan låna tillbaka.
Jag lånar gärna ut mina hanar till uppfödare jag litar på, och där jag vet att samma situation råder för mig.
/D
precis, man skapar ett samarbete, men skulle aldrig som jag hört många klaga på att man inte gör, annonsera ut hanarna för utlåning till dem som vill. Även om jag respekterar dem som gör det och tror säkert att dem vidtar försiktighetsåtgärder. det är jag ifrågasätter är dem som anser att man är snål el håller på sina linjer bara för man inte "hyr" ut sina hanar, och att man inte har den förståelsen för varför dem flesta faktiskt väljer att inte låna ut.
jag har hellre ett gäng uppfödare jag byter hanar med och samarbetar, eller om jag känner någon som verkligen är i behov av hjälp då dennes hane ej parar etc
Sajtvärd på Perser iFokus
Här kommer mitt enkla svar:
1. Smittorisk
2. Dyra importer ( om jag köper en katt för 40-50 tusen tänker jag inte ge bort de linjerna nästan gratis.
3. Matadoravel (kan inte vara bra för någon hane att fara runt å para)