Innekatter eller utekatter?
Ni som har perser - är dom helt och hållet innekatter eller släpper ni ut dom fritt? Skulle vara kul att höra hur ni gör. Har nog aldrig sett en perser gå fritt ute nu när jag tänker efter 🤔
Mina är innekatter men får utevistelse i form av koppel 😃Skulle aldrig under några omständigheter släppa ut dom fritt.
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Mina är inne med tillgång till ballkong. har ju en hel klunga så blir mycket spring ute om dem ska rastas i koppel.
hade två jag gick i koppel med förr, den ena bara skrek och ville bli uppburen och den andra älskade det.
skulle aldrig släppa ut dem löst, det är inte en säker miljö att ha katter löst så vida man inte bor på landet.
hade jag haft en el två persrar el exoter och bott på bondgård så hade dem haft fri tillgång till utevistelse, men blir svårt att hålla koll på 8 katter ;)
jag vet dock flera som har sina persrar som utekatter, rekommenderar starkt att raka ned katten om man ska ha dem ute så för deras pälsar är ingen rolig syn.
Sajtvärd på Perser iFokus
Mina är innekatter men de flesta har tillgång till rastgård som de kan vara i dagtid från april till oktober/november. De kan då gå ut och in när det passar dem.
Det händer att vi tar ut någon i koppel någon gång i trädgården men alla gillar det inte.
Jag släpper inte heller ut mina "vind för våg". De får gå ut i rastgården som jag har men då under uppsikt och bara under fina dagar,de blir som kossor på grönbete..Och WOW.. vilken fart de kan springa i när jag vill att de ska gå in,för då blir dom jättebusiga..😃
Pojkarna har tillgång till rastgård dygnet runt. Jag har haft några som även har gått fint i sele.
Har rastgård med tillgång dygnet runt förutom på kallaste vintern.
Inne och i rastgård, hos oss finns inga andra alternativ !
Jag förstår inte varför man skaffar sig en katt för att sedan öppna dörren och låta den springa ute - är inte katten införskaffad för att vara ett sällskap i familjen ??
VARFÖR då "skicka" ut den ???
Vad är det för sällskap???
Varför skaffar man den då??
Jag får ibland förfrågan om "när kan vi börja släppa ut den" ? Då svarar jag ALDRIG !!! Ska någon köpa katt från mig så vill jag veta att den kommer leva ett tryggt liv, inomhus och under uppsikt om den någon gång får följa med ut, annars blir det inget köp.
Mina katter är mina bebisar, dom släpper man inte vind för våg, punkt.
Hälsar Lotta P
Lotta P // S*Sidentassen perser
www.sidentassen .com
Jag läse något bra en gång om att man inte behöver kalla dem för ute- eller innekatter utan att de kan vara mittemellankatter. Vilket det låter som att många här har.
Min Gizmo var en mittemellankatt:-) Det betyder att han var alltid inne när jag inte var hemma, och när jag var hemma hade jag honom under uppsikt på altanen där han älskade att sitta, men han fick inte gå ute själv utan då brukade jag följa med honom, alternativt att han följde med mig på en liten runda och var därefter nöjd.
I början hade vi sele, men han var lugn till personligheten och blev inte rädd för bilar, hundar eller människor. Därför gick vi med tiden promenader utan sele. Jag skulle däremot inte ha släppt honom utan uppsikt eller sällskap. Alltså både ute- och innekatt, eller mittemellankatt
:-)
Min lilla dam har tillgång till innätad balkong via kattlucka, och hon är nöjd så. Hon har varit ute i sele men det är så katt-tätt här och hon blir rädd när andra katter kommer och vill att jag ska bära henne så vi har lagt ner det.
Jag skulle aldrig våga eller vilja släppa ut henne obevakad även om vi bodde på landet. I Animal Planets kortfilmer om olika raser så beskrivs persern som "not very streetsmart" och det tycker jag passar bra in på min älskling =) Hon är inte så bra på att bedöma faror, och hennes bästa problemlösar-strategi är att ge upp och jama tills någon människa kommer och hjälper henne =)
Perser katter är snällaste av alla katt raser, tycker jag.
Man ska ALLTID ha koll på perser, som är ute. Det finns många elaka utekatter (de flesta är korthåriga ), som kan skada perser.
Bondkatterna slåss ofta med varandra ute, men perser är ganska intelligenta och det är vi, människor, är ansvariga för att sådana otroligt fina varelser blir i säkerhet.
Mina perser har tillgång till kattgård året runt, och det är bara bra för deras hälsa och välbefinnande.
#8 Hm intelligent vet jag inte, men avlad för ett lugnare hemmaliv. Jag skulle inte hävda att min är det smartaste och "bondkatter" har ett helt annat medvetande kring faror, är ju min erfarenhet.
Jag tog ut min i sele när han var yngre, men han är så rädd för allt så det blev sällan mer än konstant hjärtklappning. Däremot skulle han säkerligen uppskatta att sitta och kika på en balkong, men det har vi tyvärr inte.
Mina katter är innekatter. Har en stor balkong som är innätad som de älskar. Tar med dem ut ibland. De skulle aldrig få gå ut själva. Jag bor mitt i centrum i Göteborg så det skulle aldrig gå. På sommaren är de ute på sommarstället. Men inte heller där är de ensamma ute. Jag är hela tiden med dem.
Vi har flyttat till en hästgård på landet och de 3 Perser vi har kvar får gå ut om de vill.En av dom är tillomed nere i stallet och busar. :) De har superfina tjocka tovfria pälsar. :) imorgon ska 2 kastreras så sen slipper de vara instängda vid löp oxå.

Jag har två som springer ute, en blandis skogisbonnis på 7 kg och en exotic kille på 7 kg. Mina (5) vitfläcksperser får vara inomhus och i en "rastgård". När vi är ute i trädgården så brukar Hatti-Fnatti vara med och det älskar hon.
Jag skulle aldrig rekommendera att någon katt ska vara utekatt på egen hand, speciellt inte i gryning och skymning. Särskilt inte i tättbebyggt område! Härom morgonen, då vi var på väg till en utställning, höll vi på att köra över en bondkatt som stack över vägen framför bilen. Vi höll nästan på att åka av vägen för att undvika krock. Tidigare har vi stannat och plockat upp överkörda döda katter, gått och frågat i grannskapet om det är deras och nästan alltid fått napp. Då har de fått en föreläsning om att inte släppa ut katterna på nätterna. Man låter ju inte ens egna barn ränna ute på vägarna? På landet är det inte tryggare, då det dessutom finns rovdjur och andra katter som slåss. LYCKLIG KATT ÄR INNEKATT- oavsett ras. Jag hörde talas om några som nyss flyttat ut på landet som släppte ut sin nyss inköpta Bengal, eftersom den jamade. Sedan såg de inte till katten mera. Många tusenlappar borta och gråt och saknad i familjen. Hundar får ju inte springa lösa i Sverige, så varför katter????
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Så bra skrivet #13……
Jag håller fullständigt med dig… och skriver igen…
VARFÖR i hela världen öppna dörren och släppa dom , är dom inte införskaffade av en anledning - att vara ett sällskap ? 😡
Hälsar Lotta P
Lotta P // S*Sidentassen perser
www.sidentassen .com
Min exotictjej är ute på sommaren och inne på vintern. På sommaren får hon vara ute så ofta hon vill men på kvällen hämtar vi in henne, så hon får sova inne. På vintern får hon gärna gå ut om hon vill, men hon vägrar.
Visst är det så att det innebär en risk att ha sin katt ute fritt, men då gäller det ju att man aldrig heller har låtit sin katt vara ute… Min katt älskar att vara ute, trots att det oftast bara gäller att ligga på altanen och ta det lugnt. På vintern är hon deppig och "går i ide" för att på sommaren bli världens lyckligaste katt. Jag skulle aldrig stänga in henne idag; det är en risk jag får ta men det är det värt om min katt får älska livet åtminstone halva delen av året.
Mvh Ida
www.krusfoto.se