Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1418 ggr
[Akillies]
0

Rengöring av öron och tänder?

Novisfråga igen: hur gör ni rent era katters öron? Och hur ofta? Borstar ni kattens tänder? Hur ofta tar ni bort tandsten? Tack!

[silkesnosen]
0

Jag använder en olja som är till för det..tror jag gör det iaf va tredje eller varannan vecka, beroende på hur det ser ut.  Jag borde borsta tänderna varje vecka, men det blir mer sällan. Jag har tagit bort tandsten ganska nyligen på honom alldeles själv, med en tandläkarskrapa och det är första gången det behövts på alla år.

[Akillies]
0

Jaha, vad heter oljan? Torkar du bara med en bommulstuss då? Kanske kan jag titta hur de gör första gången då och sen försöka ta bort tandsten själv på kissen.

[silkesnosen]
0

https://www.google.se/search?q=%C3%B6ronreng%C3%B6ring+katt&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=bWVfUtmpL_KQ4gTOyoC4AQ&ved=0CIgBELAE&biw=1366&bih=643#facrc=_&imgdii=_&imgrc=Xe5jRPBOWUCWpM%3A%3BhdZXIHRHJvGBQM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.petsonline.se%252Fcache%252F0%252F350%252FuserFiles%252Foronrengoring.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.petsonline.se%252Fhund%252Fvard%252Foronvard%252Foronrengoring-50-ml%252F%3B222%3B350Jag har den här, men det spela nog ingen större roll. Du kan börja med en bomullstuss, men jag använder topps, men var då försiktig så att du ej går för långt in. 

När det gäler tandskrapning så får du se hur din katts tänder fungerar och det kan hända att du behöver hjälp av en veterinär. Det viktigaste är att vänja katten vid att du borstar dess tänder. Jag använder en tandkräm av Virbac, den är klart bäst enligt mig.

Erna
1

Öronen brukar bara behöva torkas ur med bomullstuss. Är det brunkladdigt bör du gå till vet och få behandling. Tänderna brukar jag själv hålla efter, varje gång katten är badad och inlindad i handduk. Jag köper Väteperoxidlösning 3 % på apoteket (tips från veterinären). Blöt en bomullstuss med medlet och gnugga tänderna med det, särskilt vid tandköttet. Sedan knipsar jag bort de större beläggningarna med en vanlig pincett (med raka snedställda ytor) i rktning från tandköttet och neråt. Oftast får man bort allting på en gång. Till huggtänderna använder jag ett tandläkarinstrument, som ser ut som en böjd smal krok, som jag skrapar med och även skrapar ur fårorna på tänderna. När allt är klart på båda sidorna, tvättar jag rent med mera Väteperoxid, för att slippa bakterieinfektion, eftersom det ibland kan blöda lite. Beröm katten! De vänjer sig snabbt vid behandlingen och mina katter ligger alldeles stilla och bråkar inte. Äldre katter kan behöva få tänderna omskötta av veterinären. Passa på att be om det när det är dags för den årliga vaccineringen. De använder ultraljud och måste då söva ner katten. Resultatet är helt strålande, alla tänder är helt kritvita och absolut rena överallt. Katten blir som ny! Det är också bra att få tandstatus kollat ibland, så att den inte lider av FORL, (tandlossning) för då måste alla dåliga tänder dras ut. Om du bara äger en eller ett par katter, så kan det vara idé att borsta tänderna. Dom lär sig fort.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se