Ålder för första löp?
Jag undrar ungefär när perserhonor löper för första gången?
Jag har också en fråga ang min andra perserhona som inte skall paras med hanen när hon börjar löpa. Jag vill helst inte kastrera henne med en gång då jag eventuellt kommer låna en hane av rätt färg till henne i framtiden. Hon får inte bli gravid med denna hane jag kommer att köpa då hans och hennes färger inte passar ihop. (Jag klantade mig då jag köpte mina honor, jag var okunnig ang det här med färger, föll förstås för chinchillan med hennes underbara gröna ögon :) )
När kan man börja ge henne P-Piller? Eller finns det andra lösningar?

En Perserhona kan löpa allt fr mycket tidigt till 1,5 år.
Mina honor jag har idag löpte vid 10 månader de andra generna vid 1,5år.
Om du inte vill para medd en hane du nu har så är det bästa hålla isär dem för tjejens skull, P-piller är inget bra starta med.
Det som händer om du parar din Chinchilla med en icke chinchilla hane är ju att du kan få gröna ögon, men jag vet de som gjort detta ändå, någon fara så är det ju inte förutom att du då får massa sällskapskissar.

Jag hade för 22 år sedan en huskatthona som började löpa vid drygt fem månaders ålder, något vi inte fattade då eftersom vi inte kunde något om katter på den tiden och vi fått veta att hon inte kunde bli med ungar förrän tidigast vid ett års ålder.
Jodå, den lätte gick vi på och hon blev tjockare och tjockare och tjockare…….och en dag fick vi fyra små söta kattungar till i familjen!! Vi hittade bra hem till alla, och huskatthonan blev kastrerad och vi blev en lärdom rikare. Fast det var en härlig upplevelse och vi älskade kattungarna, jag tänker fortfarande på dem ibland!
Jag har inte haft problem när jag gett mina honor pp tidigt,alltså efter 1:a riktiga löp.Jag skriver riktiga för att vissa honor har ett så kallat förlöp,det innebär att hon är extra språkig och go men står inte och trampar och "kromrullar" sig,endel har lurats av detta.
Om du har tänkt tagit en kull på din chinchilla med en annan Chilla senare kan det ju vara bra om hon har fått en kull med den hanen som du får hem,då får hon in lite vana om det är så du tänkt lämna henne senare till en chillahane.Det brukar inte alltid vara så lätt att honan "släpper" till på en främmamde miljö,helst inte när hon inte vet vad det går ut på
#1 åhh..tänkte jag när jag läste om att få gröna ögon,då skulle jag bli lycklig
Det flesta blir gulögda vid första generationens parning mellan chinchilla och "solid",har även fått nötbruna och mörk kopparfärgade ögon.Men har den "solida" dålig ögonfärg dvs. gula, har man möjlighet att få grönögda vid första generation.
Men det är sant att de flesta blir sällskapskatter pga.typ och färg. men väldigt söta.
Och registrera dessa är inga problem de är ju endåck perser.
Åhh.. ja, nu blir jag allt sugen :) Hon skulle säkert också bli lycklig av att få bebbar samtidigt som min svarta .Om de nu skulle löpa samtidigt.. Men men, jag vet inte hur uppfödaren till den jag får hem skulle ställa sig faktiskt… Det är en väldigt fin katt, med fina linjer och hon är mycket noga med att föda upp fina katter… Det skulle varabra i så fall att veta att man har rena sällskapshem till dem, garanterat, redan innan, men det är väl svårt… Inte så bra om de generna sprids vidare kanske!?
Hon är ju väldigt fin med tjock, tjock päls och stoooora gröna ögon, och kajal förstås. Tänk om bebbarna skulle ärva det, det är ju så snyggt tycker jag..Lite lång nos förstås, men det är ju vanligt bland chillor..
Jag börjar undra om de inte redan har förlöpt, så att säga.. De har varit väldigt kråmiga en period och tryckt upp rumpan mycket när man klappar dem på ryggen.. De blir ett år i slutet på september..
Att det skulle bli någon "konkurrenshot" gällande linjerna behöver uppfödaren till hanen inte vara rädd för,tyvärr är chillorna ganska dominanta vad gäller typen. Skulle ev.avkommor användas i avel så dröjer det iallafall flertalet år innan det skulle bli något att konkurrera med och då är din hane troligtvis borta ur stamtavlan och han har kanske lyckats präglat en bråkdel, och "nya" lookar är att föredra
vad vet vi om tio år
Det låter som om de kommer i löp till hösten

#3 kan då tala om jag hade en omplaceringstjej hemma som hade gröna ögon pga hennes mamma va chinchilla, de ungar hon fick efter sig fick gröna ögon, så detta beror helt på vad honan bär bakom sig.
#4 verkar som dina tjejer är pågång att komma igång in i löp
#5 Jag menar inte konkurrenshot, snarare tvärtom, att det inte skulle se fint ut om kattungarna mot förmodan skulle ställas ut, då man kan utläsa vem som är pappan. Eftersom kattungarna möjligtvis inte skulle bli så utställningsmässigt bra, så blir det lixom dålig reklam om du förstår vad jag menar…
#8 Hmm, jo, men jag förstår samtidigt, de kanske har tagit lååång tid att komma till en viss nivå i avelsarbetet, och man är nog rätt mån om att skydda sina linjer då, vad vet jag, är bara en simpel nybörjare :)
Jag vill köpa en fin colourpointhona så småningom, för det är nog det jag vill inrikta mig mot. Min svarta är colourpointbärare, och hanen som kommer till oss snart :) Det vore härligt att få colourpointbebbar, den teckningen är såååå vacker tycker jag :)

#9 Håller med dig om att de är mkt vackra!

Min exotic löpte rejält när hon var fem månader. för tidigt för att ta kull men mycket ropande och stå i position. Min perser hona fick ställa upp o bita henne i nacken några gånger och kunde inte göra så mycket annat. Det var jobbigt för alla här henna, hehe.
Oj lilla gumman, så liten :)
Det blir spännande att se när de löper. Undrar om jag märker det? Vissa löper rätt tyst eller? Går det att undgå att se när de löper?
Nej, det kommer du att märka. Jag är ju ganska ny och tänkte att jag märker nog inget. Men när Tingeling började att löpa märktes det tydligt. Hon sade BIP och sedan BIP igen. Hon rullade sig och kråmade sig mycket tydligt. Kort sagt hon uppförde sig helt annorlunda än vanligt.

Många av mina honor är oxå tidiga med sitt första löp.Runt 6-7 månader har det varit på dom flesta av dom. Flora, min norska import blev ju mamma vid 10 månader och det var inget konstigt med det. Hon har nog haft den lättaste av all med förlossningen. Bäckenet är ju oftast så mjukt i den åldern så det är inga problem då bebbarna ska ut. Hon fick ju 5 st i sin första kull och det tog max 1,5 timme och en SUPERDUKTIG mamma.Nu ett år senare har hon fått sin andra kull och hon är en lika bra mamma nu som då.
Och nu löper hon igen……..men nu får hon vänta ett tag tycker jag
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Många tycker ju att de ska få sin första kull runt året, och om de löpt tidigt och fler ggr så kan de ju få kull innan året som din englagirl. Så olika hur de är i sättet med ju.En del är mogna att vara mamma tidigt.

#15 håller fullständigt me.
Och för många o långa löp tidigt är ju inte bra och är dom inte mogen så löper dom ju oftast inte men det finns ju undantag där oxå naturligtvis.
Ha en bra dag allesammans
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~