Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2439 ggr
evawennman
0

Nu vill Gizmo para sig!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gizmo föddes 14 november 2011 under namnet Pipen! Nu är Pipen lite äldre, snarft åtta månader, och har blivit könsmogen! Han heter numera Gizmo och bor i Rimbo hos in nya ägare Josefin. Josefin vill gärna ha kattungar och å hennes vägnar skriver jag här. Hon är helt ny på uppfödning så har din hona och du lite erfarenhet skulle det inte skada.

Har du en hona som vill göra Gizmo lycklig?

Maila snusan666@hotmail.com för mer information!

Gizmo är reg. enligt alla regler, vaccinerad och avmaskad. Han är en maffig katt som förmodligen kommer bli ännu större. Ett riktigt pälsmonster! Trevlig, social och i allmämnhet et

EMS-kod: PER ns 22 62

På kortet är han en vecka gammal. Nya bilder kommer inom kort.

Fridaybrew
1

Lite tidigt fortfarande tycker jag.

Det vore bra om katten ställs ut ett par gånger så den blir bedömd så man ser vad som är dess starka respektive svaga sidor. Detta är ju viktigt när man ska välja hane åt sin hona. för det är ju inte alla som passar med alla.

/Fridaybrew

evawennman
2

Här kommer en helt nytagen bild från idag!

evawennman
4

Gizmo är lite för "långnäst" för att ställas ut! Men som sällskapskatt är han hur mysig som helst! Kanske lite tidigt, men han är könsmogen nu i alla fall. Här kommer flert helt nytagna bilder!!

MonicaLagerquist
5

Varför vill man använda en icke rastypisk katt i avel?

Stolt ägare till tre La permer

evawennman
2

profilbild

evawennman
1

Min personliga åsikt är att nosen är för lång. Man skulle säkert kunna ställa ut honom ändå. Vissa gillar ju mer den "traditionella typen". Han har rund fin panna, fin päls etc.

Headturners
3

#4 En långnäst perser kan få kortnästa och en kortnäst kan få långnästa, det kan vara andra kvaliteter som gör att det är en bra avelskatt.

annzoo
9

En viktig aspekt är katten hälsotestad enligt hälsoprogrammet?

Headturners
2

#8 Annzoo så bra att du påpekar det, en klapp på axlen får du Flört

Firinella
3

# 4 Min lite långnästa hona har bara fått kortnästa ungar på sina tre kullar innan hon tyvärr gick bort. Man får ta en kull och testa är min åsikt.

Fin kisse tycker jag trots sin lite långa näsa…

Solitaire
3

Håller helt med #7 och #10. Visst är det viktigt med rastypiskhet, men det är lika viktigt att avla på sunda och friska katter. Den här hanen kan passa utmärkt med en kortnosig hona, om man vill få in en god benstruktur och bra pälskvalitet till exempel.

mallabralla
3

jag håller med föregående kommentarer, nosen är trots allt inte det viktigaste på en perser, det är ju en del av många komponenter. precis som man ibland använder en katt med stora öron för man ser att katten har många andra kvaliteter man vill åt.

Sajtvärd på Perser iFokus

Amorstroll
6

Du är rolig du Eva Glad!

Vad stor och kraftig han blivit…. jag minns hur liten han var när han föddes! Massor av päls verkar han också ha fått Flört

Det är inte lätt att veta hur utfallet blir i en oprövad kombination. Båda föräldrarna är ju supertypade s k "rastypiska" som någon nämnde….

Båda killarna blev ju långnästa medan kullsystern blev mer lik föräldrarna d v s kortnästa.

Ägarna är ju inga uppfödare/utställare och han är ju såld som ren sällskapskatt. Jag rekommenderar nog att de snarst kastrerar honom för att stämma i bäcken med tanke på hur tidiga mina linjer är.

Min vackra svarta exothane EC S*Amors Troll Eddie Murphy DSM blev ju pappa innan 8 månaders ålder Skäms

Här kommer ett foto på pappan till Gizmo som väldigt ung kille.

Kram

Lisa

evawennman
1

Ja vi får hålla tummarna att han hitta någon hona som kan tänka sig en "långnäsa" :) Han har världens finaste päls, benstomme etc etc… Jag tvivlar inte på att det skulle bli superfina kattungar!

[Akillies]
3

Jag tycker han är jätte vacker! Jag själv föredrar den chinchillaperser eller den klassiska persen mer med sina lite längre nosar.