Avmaskning mm...
Hej kattungen jag köpte för ca 1 månad sen var inte avmaskad och nu har den träffat alla mina katter och nu ska jag ta och avmaska allihop.
Fick höra av en bekant att jag ska kasta kattsanden i lådorna och skura dom, och nu undrar jag: När ska jag skura dom??? Och vad ska jag använda för medel??? Går det bra med såpa som jag brukar använda???
Tacksam för svar!!!
///Mickan

Varför ska du öht avmaska? Har kattungen mask? Jag och många andra uppfödare testar våra katter och kattungar och har de inte mask så avmaskar vi inte Katter som inte tar möss,råttor och andra levande bytes djur har i allmänhet inte mask.
Stolt ägare till tre La permer
Fick höra att det var "viktigt" att jag skulle göra det… Hur testar man, jag har inte märkt någonting på katterna iaf???
///Mickan

Börja med att kolla med uppfödaren om kattungen är testad. Jag skulle inte göra något om katten inte visar tecken på att ha mask. Om du vill testa så köp en Kolla masken katt på apoteket. Man tar då lite kattbajs och skickar in till känner. All info finns med i litet man köper.
Hej Mickan, Jag avmaskar inte mina innekatter, det är ytterst ovanligt att de får mask. Mvh Sara
Anledningen till att kattungen inte var avmaskad var för att dom blev så tagna av vaccineringarna, hon ska att jag kunde avmaska sen… Så jag tror inte att hon har testat honom…
Jag brukar inte heller avmaska mina katter :)
Men jag tror att jag tar och avmaskar honom ändå för säkerhetens skull med Milbemax vet. för små katter och kattungar då räcker det med en tablett då det var en engångsdos… Då är det iaf gjort men då skippar jag dom andra katterna.
Tack så mycket för tipset ska köpa det istället!!! 🙂
///Mickan
Jag diskar mina lådor varje vecka med Yes diskmedel, undvik att ta med citron för katterna gillar inte det.
Diskmedel - Såpa summa sumarum 🙂
Min bror jobbar på Cerderroth's här i Falun och han säger att diskmedel och såpa är stort sett samma sak, jag har haft katt i hela mitt liv och jag har alltid skurat kattlådorna med såpa varannan vecka.
Jag har till och med badat katterna i såpa med bra resultat 🙂
///Mickan
Nu har jag gett Simba Banminth, och den 19:e ska jag avmaska honom igen 🙂 Lillkillen vägde 1,8kg, han börjar bli en stor kille!!!
///Mickan
fick höra av min vet man skall avm sina kattungar för dom kan få mask av sin mamma vi di. vid 8 el 9 vec sen vänta 3 till 4 vec med andra avm.
ha en bra dag. kram

#11 ja om man har utelevande honkatter så är det så.Men jag tror och hoppas att de flesta uppfödare har lite mer koll än så på sina honor.
Innelevande katter som inte tar bytesdjur och har levt så i flera generationer har inte mask.
Alla avmaskningsmedel är giftiga, så varför utsätta kattungen för detta?
Köp Kolla masken istället. Man ska aldrig behandla om man inte vet om katten har mask. Jag råkade ut för att en av mina katter blev totalt hårlös efter avmaskningsmedlet och veterinären avrådde från att öht använda maskmedel på innekatter som inte är utsatta för masksmitta.
Han varnade särskilt för Axilur, vilket var just det som jag använde. Pälsen växte förstås ut men det tog flera månader.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Har avmaskat honom med Banminth och han har inte reagerat någonting.
///Mickan
Man ska aldrig avmaska något djur man inte är 100 % säker på att den har mask. Resistens hos alla parasiter är ett växande problem och därför är det viktigt att inte göra något i onödan :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
har hört alla uppfödare jag pratat med avm med bahnmint en till 3 grr på kattungarna. och både vettr och apotekt rek avm 2 gånger för kattunge kan få mask fast mamma inte är ute katt.
ha en bra dag. kram

#16 varför det? Ger de PC också i förebyggande?
vad är pc ??????.
ha en bra dag. kram

PC= Penicillin
aha ok hehe klart man ge pc till katt som är sjuk el ???.
ha en bra dag. kram

Ja visst ska man ge PC till en sjuk katt som behöver PC. Men varför ge avmaskning till en katt som kanske inte har mask.
Bäst kastrera en avelshona som är frisk också IFALL hon får pyo. Det kan ju hända, liksom.
det är väl bättre att lägga pengarna på att köpa "kolla masken" så slipper man avmaska i onödan
Sajtvärd på Perser iFokus
Gå in på SVAs hemsida och läs deras rekommendationer om avmaskning.