kastrerad hane aggressiv??
Nu kommer jag här med för mig nya saker igen
min helt underbare hane Cosmos…7 1/2 år, kastrerad i januari i år.
som vissa av er vet så blev jag ordentligt biten för nån vecka sen när jag badade honom. Jag står fortfarande fast vid att det helt o hållet var mitt fel…men tycker ändå att det är liiiite konstigt att han faktiskt tog till så hårt. Men OK…han var nog skräckslagen efter att jag hade tappat trimfläkten.
Jag fick inte röra honom samma dag…men dagen efter så tog jag honom helt enkelt o kammade igenom honom igen..o det gick bra.
Nu har jag märkt några dagar att han visar lite "aggresivt" beteende. Aggressivt är ett starkt ord…för det kanske inte är det han är. Jag vet inte. Han kommer upp o ligger hos mig…vill vara den som är i knät…men han "markerar" på nåt vis…o jag "känner" att han skulle kunna sätta tänderna i mig igen. Nyss satt vi ute…o han hoppade upp o satte sig på stolskarmen…o ville gosa…kurrar..men ändå är han lite så att han tar mig med munnen…inte hårt men…ändå
sen så såg jag att han är lite "otrevlig" mot andra katter
jag har lite svårt att förklara hur han är förändrad….för jag har inte sett detta hos nån förut. Han är visserligen bara min andra kastrat…så jag har inga speciella erfarenheter av hur de kan bli. O han är den första kastrerade avelshanen som jag har haft..så jag känner inte igen detta….har ingen erfarenhet….
Är det nån av er som känner igen
jag är rädd nu för att han ska "göra sig omöjlig" o "tvinga mig att skicka över honom"
Jag har lovat honom att han inte ska ställas ut nåt mer. Så nu är det inte längre fråga om utställningsbad o trimning..utan bara att hålla honom i ett acceptabelt skick. Om det klarar sig utan så kommer jag kanske inte att bada honom heller…kanske bara "torrbad":
kan säga att jag känner mig osäker när det gäller honom…han är stor o kraftig nu. Kan nästan säga att jag är liiite "rädd" för honom.

Förstår att du funderar och är orolig för varför han förändrats som han gjort!
Det låter som att han har ont någonstans, så hade jag varit som dig så hade jag tagit honom för en koll hos veterinären. Bättre en gång för mycket än en gång för lite….
Det finns inga spänningar mellan honom och någon annan av dina katter? OM, så kan det vara det som påverkar honom och gör att han är så spänd hela tiden att han t.o.m. kan angripa dig.
Hoppas det ordnar sig!!
Kram, Ewa
1..jag..det har jag inte tänkt på…
jag ska upp o vaccinera ungar nästa vecka så då ska jag ta med honom så att han går igenom honom
nä…det finns inga spänningar mellan honom o nån annan som jag har sett.Han är fortfarande mycket chef…han vet nog inte att han är kastrat. hehe
O han verkar inte spänd…han sover mycket …leker något ibland…men sen har har det kommit in ett "element" som jag inte känner igen..o som oroar mig.
Jag tror ju på detta att när de själva tycker att de har "gjort sitt" o tycker att det är dags att gå vidare till andra sidan o leka på blomsterängen…så visar det de för oss på nåt vis..
men jag vill inte att den tiden ska ha kommit för honom ännu.
Detta är ju min privata tro att det finns ett liv efter detta även för våra djur…o att det är som att komma hem efter en semester
men jag vill inte att hans semester ska vara slut ännu

En del blir ju vad jag hört förändrade efter en kastrering, det kan gå åt detta hållet som hos Cosmos. Tiger har efter sin kastrering blivit mer bestämd när jag ska kamma o pyssla med honom, markerar liksom, morrar osv, men jag har kontroll fortfarande genom pussa oss genom alltihop, så har vi alltid gjort och då blir han lugn o avslappnad. Det jag kan säga är att efter kastreringen har han blivit lite skygg mot främmande, när han ser min äldsta pojke rymmer han fort, han är också avaktande mot minsta pojken, och innan va han likadan mot gubben, men han har mutat o gosat med nötfärs mmm som är mums.
Jag tror han blev skrämd av veterinären som va manlig vid kastreringen, yvonne tror han väcktes för fort, jag vet inte vad man ska tro egentligen, men helt klart är han rädd för manliga könet.
Har ju kastrerat en hane innan för flera årsen, han sprang och bet efter mina honor och jagade dem efter att han kastrerats, han flyttade upp till min väninna som har kastrerade skogskatter 2st, i början va det kanonbra där, men sen så ballade han ur igen, så nu bor han ensam hos hennes vän. visst är det tråkigt behöva förflytta dem, men jag vill ge dem en chans till innan jag avslutar deras liv här.
Nyligen kastrerade jag Merlin, han har inte visat någon förändring i sättet, lika go som vanligt, men han är 1år bara.
Jag har även kastrerat en hane som kom hem hit igen som jag fött upp.Han kastrerades samma dag som merlin, ingen förändring ännu, men samma här, han är 1år bara.
Jag kastrerade även Diva min tjej i våras, kan säga hon har bara visat sig bli bättre o bättre i sättet, en underbart kelen tjej som sover vid min kudde varje natt, detta gjorde hon inte innan.
Kan ju vara så att han har ont med Annki, men de kan även ändra sig både åt det positiva(det man önskar) och åt fel håll.
helt klart så är det nåt skumt
nu låg han i mitt knä…o när jag rör mig så "hugger" han efter mig
gott att det snart är tisdag..då jag ska till vetten så han får gå igenom honom o se om nåt är på tok

Va trist Annki om det gått så fel, hoppas de kan hitta någon orsak.

Jag funderar… kan det vara så att han på något sätt känner att han inte helt fullt är "kung" längre…när han bet dig så märkte han att du blev rädd - han blev kung igen. Nu markerar han att han bestämmer över dig genom att markera. Även mot de andra katterna vill han kansker vara extra tydlig att han bestämmer. Bara som jag funderar alltså. (kan ju säga att jag alltid haft hundar också…detta hade stämt bra på hundar, men jag tror att det kan stämma på flocklevande katter också))
Annki det låter precis som att han har ont någonstan..faktiskt…
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
ja..i några timmar så trodde jag faktiskt det oxå
sen ser jag honom hoppa o studsa som en kattunge
vi har små studsbollar som de flesta är galna i…o då får han riktigt spel
pratade med en kompis idag som trodde att han kanske inte riktigt litade på mig eftersom det blev som det blev
men det förklarar ju bara "hälften"
förklarar ju inte varför han tog mig såpass hårt som han gjorde..o varför han är lite "aggresiv" mot de andra oxå
bara liiiiite sur mot dem …men märkbart
nåväl..nu har jag beslutat att ta en sak i taget..först så ska vetten få känna över honom på tisdag…o om det inte hittas nåt då så får vi ta det lite lugnt o bida vår tid.
kanske är en kombination av mitt bad…samtidigt som han börjar bli gammal o kanske lite "sur" o inte längre är kung här hemma.
vill oxå säga att jag lyssnar o tar tacksamt emot alla era förslag på vad det kan vara…
han betyder sååå mycket för mig.
idag har vi varit hos vetten
Jag trodde att det skulle vara mer eller mindre "som vanligt"
en snäll o lugn katt som vetten skulle känna över
men ack vad jag bedrog mig
Han var allt annat än lugn o go
Vetten hann i alla fall lyssna på hjärta o lungor o känna igenom buken på honom… så att det inte fanns några tumörer eller annat misstänkt…sen så gick det inte mer….vi hade nog blivit skadade i så fall…..
suck……….det går inget vidare..om man säger så………
fick nån medicin som jag kunde testa för att lugna ner honom vid hantering…tog emot den…ifall….kommer troligtvis inte att använda den…
ska se hur han är att kamma senare idag
väldigt svårt att veta hur man ska göra
molhålla katten så att vetten kan undersöka…ben o leder mm
eller låta honom vara..
det blir lite övergrepp när katten slingar sig som en orm o försöker "ta" en
suck…

Fy va jobbigt för er Annki. Vad sa han annars, vad jag förstår kunde han inget kunde hitta? Inte lätt heller då en katt håller på så vid en undersökning finna något heller. Men vad sa han om allt? Visst kan du andvända lugnande Annki då du ska hantera honom, detta är ju bättre för er båda än att bli ovänner.
Jag förstår du mår dåligt! Jag skulle bli förtvivlad om Tiger gjorde samma, man måste bli lite vilsen efter att ha haft en snäll katt innan som beter sig så ju. hoppas verkligen detta lägger sig så ni kan få er mysiga tid tillsammans igen

Så svårt att förstå att en katt blir så förvandlad efter en kastrering.Det var inget som hände då vid narkosen eller efter.Verkar ju som om något gick snett där.
Tycker nog också du ska prova lite lugnande.Om inte annat så att du kan gosa med honom och han får känna att allt är som vanligt.//Sylvia

Håller med det ni andra säger……att pröva med lugnande ett tag vid hantering av honom, och att då börja om från början med kamning, badning som när han en gång fick vänja sig vid det som liten kattunge - detta för att han ska lära sig att det inte är farligt och att våga lita på dig igen. Därefter trappa ut den lugnande medicinen igen när han är trygg i detta.
Kanske förknippar han dig med att du tappade trimfläkten och att han därför är på sin vakt mot dig nu? Kanske skulle du lägga fram trimfläkten så att han kan lukta på den, kolla in den, och låta den ligga så i någon vecka, sedan öka på svårighetsgraden, sätta på den, osv……..
En annan fundering är att kanske testa Feliway……det lugnar ju.
HOppas det löser sig!!
låter hemskt jobbigt =(