Någon som vet vad "pred" betyder?
Har plockat hem journalerna på min katt.
Hittade en mening som jag undrar om någon kan förklara.
Satte in pred nu, med risk att försämra symtomen i fall annan underliggande orsak eks infektiöst.
Vad betyder meningen?
På en annan sida står det;
Åtgärd Blodprov fruktosamin, men jag hittar inte resultatet, vad kan det stå under?
Kan glukosen komma upp i ett värde på nio av stress?
Synd att man inte har betygen för att bli veterinär… ;)
Kan bara svara på den undre delen… Fruktosamin är långvarigt sockerprov för att konstatera att det inte är diabetes. Om hon låg på 9 är det lite då de väll precis som människan borde ligga runt 7. Acceptabelt värde på kortvarigt socker (glukos) är mellan 7-15 så låg hon på 9 i fruktosamin så hade hon ingen diabetes. Då värdena på det sockret räknas på ett litet annat sätt mellan långvarigt och kortvarigt och då är 9 väääldigt lite.
Och ja, hon kan komma upp på 9 av stress och skulle hon ha diabetes så borde hon ha ett stressvärde (snabbsocker) på över 18
tror pred är någon form av medicin, vilken dem satte in med risk att försämra om det vore fel medicin.
Sajtvärd på Perser iFokus
Glukosvärde och fruktosamin är väl två skilda saker? Antar att glukosvärdet är ett snabbvärde? Referensvärdet på glukos ligger på 4-5,3, då tycket jag att 9 låter väldigt högt?
Vet inte om de tog fruktosamin, det står åtgärd sen kl 10. Sitter med papprena på vad de gjort och upptäcker att det står röntgen tre bilder. Fattar ingenting?!
Pred kanske är Prednisolon, d v s kortison. Det stämmer också med att det kan försämra infektioner.
Pred är mycket riktigt prednisolon, alltså kortison. Man satte in det på försök, utifall det skulle vara en inflammation i hjärnan. Veterinären har noterat att det kan finnas en risk för att försämra eventuell underliggande infektion. Man hade ju ingen säker diagnos på henne.
Beträffande glukos så är det ett värde som kan variera mycket beroende på vad katten ätit eller inte ätit. Ett högt glukos-värde vid ett enda tillfälle betyder inte att katten har diabetes, utan det sammanvägs med andra provresultat plus kattens symtom.
Vilka infektioner blir sämre av kortison? Veterinären sa inget till oss att man satt in detta, då skulle ju det kunna förklara varför hon så snabbt blev sämre?
Hittade även detta, bifogar en bild. Vad jag förstår ska man inte sätta in Addex-Kaliumklorid om man gett Ringeracetat. Står kortisonet med där?
Glukosvärde= snabbsocker, det du med snabbt blodprov ( stick i örat på katter) får svar på 3 sekunder Fruktosamin = socker under lång tid. Måste tas blodprov och analysera i labb
Veterinären ska enligt journalanteckningar satt in detta efter vårt telefonsamtal kl 10 på morgonen. 12.30 ringer hon och säger att Tisslan är sämre. Att läsa i journalen; 12.30 samtal med dä: uppdaterad status på Tisslan, ej bra, ligger enbart på sidan, ngt stelt, blir hypotherm (får värme), tachynoe med något rosslande andningsljud (AF55).
Line, om du har frågor beträffande vården som Tisslan fick föreslår jag att du kontaktar Strömsholm och bokar tid för ett samtal med den/de veterinär(er) som hade hand om henne. Då kan ni gå igenom journalen tillsammans och du kan få svar på dina frågor och funderingar.
Jag och andra här på forumet kan bara ge generella svar på vad t ex fruktosamin eller pred står för. Vi har inte den samlade bilden som veterinärerna på Strömsholm har. Därför råder jag dig att kontakta Strömsholm och tillsammans med dem försöka reda ut vad som egentligen hände med Tisslan.
Jag har gjort uträkningen med totalprotein och albumin och det jag får fram visar inte på fip.
Blodvärdena var inom referensvärde, förutom B-syra-bas pO2 venöst som sista dagen låg på 6,9, 6,5 och 8,5 samt glukosen som låg på 9, 5,9 och 5,7. Proverna är tagna kl 9, 12.11 och 15.45.
Tycker bara att det är konstigt att vi inte blev informerade om att man skulle ha gett kortison. Blev helt paff när jag läste kommentaren igår om att tillståndet kunde försämras. Varför blev vi inte upplysta om detta? Är inte detta tjänstefel? Vi var helt chockade över att hon så snabbt blivit dålig och flera i personalen kom fram och sa; Hon som var så pigg igår och verkade också förvånade. Har sovit två timmar i natt, blev så arg när jag läste journalen. Det satt igång många tankar i mitt huvud… Och visst, det kanske var kört redan från början, men att veterinären låtsas om som om hon inte har en aning om vad som hänt, går mig riktigt förbannad!
Ja, ska skriva ett brev till dom. Men jag vet inte om jag tror att de kommer ge mig ett ärligt svar. 😕
Ofta är det bristande kommunikation som gör att man blir arg på en läkare eller veterinär. Gör som Solitair rekommenderar, hon är ju veterinär själv. Prata med vetten på Strömsholm. Strömsholm har ett gediget gott rykte.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag har skrivit till dom. Ja, känns som ett slag i ansiktet att läsa det i en journal, hade förväntat mig att en sådan sak skulle man bli informerad om. Känns som det inte kan vara en tillfällighet att Tisslan blev så dålig som hon blev, efter man har läst det här. Man förväntar sig att veterinären ska vara ärlig när hon står där och rycker på axlarna när vi frågar hur hon kan ha blivit så dålig. Nej usch vad besviken jag är nu!
Jag tror att om du verkligen vill gå in djupare i detta och räta ut frågetecken så tror jag det bästa är att boka en tid med veterinären för ett samtal. Det är nog det enda sättet att få tillfredsställande svar och en känsla av att situationen är utredd. Det handlar liksom inte bara om värden och siffror utan du bär på mycket känslor som behöver bli sedda och förstådda.
Tack för era svar! Nu ska jag gå ut och gallra ur äppelträdet och hoppas det gör mig på bättre humör. I nästa tråd ska jag skriva om något positivt, så jag inte tråkar ut er med mina negativa tankar. 😉
Trevlig helg på er!