HCM-scanningsresultat
Jag fick idag den månatliga listan på katter som scannats för HCM och som registrerats i Paw Peds.
Om man läser där så är det en katt som bedömts equivocal, alltså ligger på gränsen till vad som är eller inte är HCM, iallafall en katt som man kanske ska ta det lugnt med att använda så frenetiskt i aveln.
Gick då vidare till Sveraks Find Us och så där att denna katt har 14 avkommor efter sig !!!!! OM den katten hade scannats innan den togs i aveln kanske dessa avkommor inte hade funnits och 14 pontentiella HCM-positiva katter skulle inte ha fötts .
Detta om något borde väl vara en påush för alla att scanna sina katter, eller menar ni verkligen att det här är att sträva efter ???
Lotta P // S*Sidentassen perser
www.sidentassen .com
Detta är väl knappast det rätta stället att diskutera enskilda fall när man inte har all fakta, equivocal Kan betyda något helt annat…..

Är väl inte riktigt meningen att det ska behöva gå till på detta sätt som du gör nu Lotta. Vad vet du om denna katt egentligen??? Lite för djupt vatten här nu :(
S*Loveline´s Perser
www.lovelines.se
är detta listor som ligger helt öppna? och vart hittar man dem isåfall?
Om det nu är så som man tror med HCM att den nedärvs Autosomalt Dominant (som PKD), behöver det ju inte bli 14 fall av potentiell HCM efter denna katt!!
Om katten är Heterozygot för HCM och honan? är fri, blir 50% av avkommorna affekterade de andra 50% fria. Det kan ju vara en risk värd att ta om katten/linjerna är tillräckligt bra. Är den Homozygot, är det ju en annan femma, fazt det vet vi ju inte förrän det kommer ett DNA test).
Den rekommendation som Fife ger kring hjärtproblem är ju: "EKG eller ultraljudskontroll mot hjärtsjukdommar" inte HCM specifikt.
Hur hantera ni som förordar HCM scanning den rekommendationen, jag menar uppkommer andra hjärtproblem som blåsljud etc på avkommor efter era HCM scannade avelsdjur så plockas väl dessa avelsdjur ur avel? ☔️
För övrigt så hinner jag inte (och är inte intresserad) med/av att läsa listan från pawpeds, jag har fullt upp med att piffa mina katter inför SW🥳.
/D
det är listor man kan beställa från pawpeds.
Sajtvärd på Perser iFokus
För det första vill jag säga att dessa listor (lista över dem som deltagit i hälsoprogrammet) aldrig skall användas för att hålla något emot andra uppfödare. att hängas ut eller diskutera enskilda testresultat så här offentligt avskräcker endast folk från att vilja delta i hälsoprogrammet, inte är det väl det vi vill?
jag anser att om man har funderingar över enskilda uppfödares val av katter i avel kan man kontakta den berörda uppfödaren och fråga direkt om man nu finner det intressant att diskutera testresultat.
equvocal kan lika väl vad jag förstått innebära stress vid scannings tillfället och kan inte jämföras med ett klart HCM resultat. Denna uppfödare kanske scannat om katten på annan klinik vid annat tillfälle eller haft diskussion med veterinären som scannade som talat om vad equivocal innebär i just detta fall. Jag är starkt emot sådana här häxjakter på enskilda personer för att sätta dit folk, just detta som är så otroligt viktigt att undvika om folk ska våga delta i detta program.
Dessa listor får inte under några som helst omständigheter användas som vapen att trycka dit folk. Om man nu räds dessa avkommor kan man lugnt avstå från att köpa avkommor från katten eller släktingar om man nu känner att det känns tryggare, det finns gott om avelsmaterial. Anser man att uppfödaren strider mot djurskyddslagen får man lämna en anmälan så får jordbruksverket göra en utredning, inget jag tycker man diskuterar på ett öppet forum.
Oh my god !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lotta P // S*Sidentassen perser
www.sidentassen .com
Här med låser jag tråden då den från början var dömd att spåra ur till otrevligheter.