Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2245 ggr
dramaQ
4

Kvalitetssäkring av uppfödning

Som uppfödare är för de allra flesta det uppenbara målet att föda upp friska, sunda, trevliga och rastypiska djur.
Sjukdomar på vår ras finns det en hel del andra trådar om så jag skulle vilja fokusera på den sista målbilden, hur vi säkrar att vi föder upp rastypiska djur hur kvalitetssäkrar vi vårt avelsarbete.
För mig är svaret uppenbart, dock misstänker jag att det inte är det för alla?
Efter att snart fött upp och ställt ut perser i 30 år ser jag våra (även CFA o WCF) utställningar som beviset för om jag lyckas i mitt avelsarbete gentemot den uppsatta standard som finns för rasen, dvs kvalitetssäkring av exteriören.
Ett bra exempel på detta sker inom hundvärden, där får man glatt betala för sin ovilja att visa upp sina djur genom att betala dubbel stamtavleavgift för omeriterade föräldrar.
En del tycker säkert det är dyrt/besvärligt/långt och inte "kul" att ställa ut, men här handlar det som i många andra fall i livet om prioriteringar och fokus på det som är viktigt.
Har man inte problem med sjukdomar i sin kattuppfödning, borde fokus ligga på att ställa ut och promota rasen i stället för att sitta hemma i sin stuga och leta fel. Har man problem, ja då är ju situationen en annan, och man får prioritera annorlunda.
Flera jag pratat med på utställningar i år, både utställare och domare har en liknande uppfattning och tror att det skulle kunna innebära att vi får se fler vackra katter på våra utställningar.

Att själv ställa ut eller få sina avkommor utställda måste vara en naturlig del av målen för uppfödningen precis som att följa de avelsråd som förbundet ger, annars riskerar man att bli både bli hemmablind och fokusera på fel saker.

/D

Solitaire
5

Självklart är utställningar en mycket bra form av kvalitetssäkring. Håller helt med dig i det du skriver. Sedan kan det ju finnas omständigheter som gör att vissa uppfödare inte har möjlighet att ställa ut så ofta (t ex egen sjukdom). Det måste man respektera.

Headturners
2

TS: Håller absolut med, för mig är utställning en mycket viktig del i avelsarbetet. 👍

mallabralla
2

Bra och intressant tråd! Själv försöker jag ställa så mycket jag kan och ser det som ett måste för att komma framåt i avelsarbetet.

Sajtvärd på Perser iFokus

dramaQ
4

#2 Att inte ställa ut så ofta tycker jag är helt ok, då man kanske inte har förutsättningar för det varken ekonomiska eller kroppsliga. Dock att aldrig ställa ut tycker jag inte är förenligt med att kalla sig seriös uppfödare.
Förhoppningsvis kommer fler än jag motionera om dubbel avgift för ej meriterade föräldrar för att hitta ett incitament att visa sina djur på utställning.

/D

Solitaire
1

#4 Sedan är ju den stora frågan varför det ställs ut så få kategori I-katter överhuvudtaget. SPEXUS gjorde ju en enkät kring det, och de svar som kom in handlade om att det är dyrt att ställa ut, att man tycker att det tar för lång tid etc. Men det är ju samma argument som uppfödare/ägare av andra raser för fram i liknande diskussioner, t ex på Facebook. Det förklarar inte varför just perser och exotic är så få på de flesta utställningar. Något har hänt sedan den "gamla" tiden, då det kunde vara 10 blå hanar i öppen klass som slogs om CAC.

dramaQ
0

15 % av antalet utställda katter på MSK var PER/EXO, en ok siffra enligt mig med tanke på hur många raser det finns.

/D

Silvestris
11

Jag tycker det vore betydligt bättre att ge registreringsrabatt för hälsofrämjande arbete dvs. avkommor efter föräldrar testade för tex. HCM, HD och PKD1 (kan variera efter ras) registreras för halva priset.

Är det någonting som generellt sett har varit negativt för djurs hälsa är det när för stort fokus lagts på utställningsmeriter.

Solitaire
0

#6 Ja, MSK var OK. Men flera andra utställningar som jag varit på i år har haft alldeles för få perser/exo.

dramaQ
1

#7 Nu handlade tråden om exteriör kvalitetssäkring. Mig veterligen har inte Fife några krav på de tester du anger i ditt inlägg för Perser/Exo, varför en rabatt från deras sida troligen inte skulle komma på tal. 

/D

Silvestris
8

Och jag tycker fortfarande att det är värt att poängtera att just fokus på exteriör kan leda till försämrad hälsa. Därför tycker jag att det är en rätt dålig idé att fokusera än mer på exteriör än vad som redan görs. Katter kan idag bara meriteras exteriört. Något som borde vägas upp med premiering av hälsoarbete.

Med ett gäng års erfarenhet som avelsråd tror jag mig veta att de flesta som ska köpa sällskapskatt (även avelskatt) främst vill ha verktyg som hjälper dem att hitta friska katter, inte snygga katter (det verktyget finns redan via utställningstitlar).

FIFé rekommenderar faktiskt nämnda tester för perser/exotic så det borde inte vara omöjligt att genomföra. Vad jag vet behövs inte heller något slags tillstånd från FIFé att ge rabatt på registreringsavgifter utan det avgör de nationella förbunden själva. Tex. går det ju alldeles utmärkt för SVERAK att ge diplomerade uppfödare rabatt på registrering.

KattaLotta
2

Många kloka ord från DIG Silvestris. Jag kan bara nicka instämmande och behöver inte skriva mer 👍

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com

mallabralla
5

men måste det ena utesluta det andra? TS tar här upp EN av de viktiga saker en uppfödare bör ta hänsyn till, enligt mig viktigt. Hälsoaspekten är också mycket viktig men en helt annan diskussion, vilket TS även uttryckligen skrivit i första inlägget.

Nu anser jag inte att man skall tvunget ställa ut varenda katt man har i hushållet, vissa katter mår ej bra av att ställas och bör få strosa hemma. Men jag anser att men åtminstone bör ställa avkommor man får fram för att se om ens avel är på rätt spår.

dramaQ
2

Som jag skrev i första inlägget, ni som har problem med dessa sjukdomar får naturligtvis fokusera på dessa först. 

/D

KattaLotta
2

Om man som jag då inte ställer ut pga hälsoskäl, får man väl hoppas det finns kattungeköpare som ställer ut ens katter så andra, om dom är intresserade kan se hur väl dom står sig på utställningarna. Själv kvittar det mig vilket OM katterna blir utställda, jag vill att katterna först och främst är friska och har ett hälsosamt uttryck, om dom sedan kan visa framtassarna på en show, det är bara bonus.😕

www.sidentassen .com

Silvestris
7

Det blir gärna så att det ena utesluter det andra. Idag kan katter som sagt bara premieras på ett sätt och det är exteriört. Det logiska steget, om man då vill ha båda delarna, är väl att eftersträva hälsomässig premiering istället för att sträva efter ytterligare system som premierar exteriör?

Att det dessutom anses oseriöst att inte ställa ut anser jag vara nästan stötande. Vad vet någon annan om alla andras förutsättningar eller val?  

Inom min ras är domarna av så varierande "åsikter" att en katt kan få MB en dag och bli BIS nästa dag (ja, på riktigt). Vad säger utställningstitlar i det läget? En katts kondition förbättras ju inte dramatiskt över en natt så man kan ju inte skylla en sådan skillnad i bedömning på att katten är i en annan dagsform.

mallabralla
4

Men utställning är just en skönhetstävling, med andra ord inte konstigt att exteriören premieras, domarna är inga veterinärer.

Hälsoaspekten är en annan diskussion, en mycket intressant sådan då jag håller med dig i att det ena inte får utesluta det andra. Dock handlar just denna tråd enbart om utseende och utställning, med andra ord det exteriöra och hur vida det påverkar "kvaliteten" på ens katteri.

Starta gärna en ny tråd angående hälsans vikt kontra exteriör i ett katteri

Headturners
3

Alltså så tråkigt när trådar alltid ska spåra ur, och inte handla om ursprungs ämnet. Starta en egen tråd om man vill ta upp någonting annat….. 🤢🤮

Silvestris
4

Då kan jag helt enkelt säga att nej, jag tycker inte att det är en bra idé att premiera utseende ytterligare. Då håller jag mig till tråden.😉

mallabralla
3

så du anser inte att en katt som blivit bedömd att ligga nära rasstandarden av domare är en indikation på att katteriet är på rätt spår vad gäller utseendet på sina avelsdjur?

räcker det verkligen att själv bedöma om man uppnått rasstandarden för sin ras eller ej? kan man inte bli hemmablind? För det är ju ändå en rasstandard man följer, och vem bedömer inte bäst om ens katter följer den om en domare som är utbildad på rasen?

Silvestris
3

Jag har inte sagt att det inte är en bra idé att få sina katter bedömda av domare. Jag skrev att jag tycker att det är en dålig idé att fokusera på att premiera utseende ytterligare. Idag premieras redan utseende via utställningstitlar, årets katt och liknande. Jag anser inte att det behövs mer än så.

mallabralla
3

fast jag tolkar inte TS som att hen vill att man skall rikta mer fokus på att ställa än något annat, bara att det är bra för ens avelsarbete att ställa sina katter, vilket det är brist på inom Kat I för tillfället. som du skriver nu så håller du med i att det är en bra idé att få sina katter bedömda, och det är ju just det TS menar, att det är viktigt att få sina katter bedömda och inte stanna hemma med dem för att man tycker det är onödigt att ställa ut. Som jag tidigare sagt, det handlar inte om att rikta fokus åt det ena eller andra hållet utan enbart att det är bra att ställa ut sina katter för att se hur dem står sig gentemot rasstandarden, sedan tror jag inte att man som uppfödare ändrar åsikter angående vad man anser sunt el inte, om en domare skulle säga till mig att mina katter måste få smalare nospartier skulle jag bortse från detta då det strider mot min bild av vad som är sunt, med andra ord, fokus ligger på att få fram rastypiska och sunda katter.

Det var intressant på Mellansvenska kattklubbens utställning förra helgen, ena domaren talade mycket om nosar och förklarade vikten av breda nosar och drog till och med poäng på några katter vars nosläder var litet. Utställning är inte alltid till ondo för hälsa utan kan tvärt om ge nya uppfödare en hint om vad dem bör eftersträva, det kan du inte få genom en bild på en katt som du kanske tycker är snygg och vill eftersträva, och eftersom vi avlar på raskatter s måste vi avla efter den satta rasstandarden, varför jag anser det ytterst viktigt att ställa sina katter om man är uppfödare.

Silvestris
4

Fast som jag tolkar TS vill hen premiera uppfödare som ställer ut tex. genom att följa SKKs exempel och det vänder jag mig emot.

Och att det ställs ut få katter är inte bara ett problem inom perser och exotic idag. Det är ett generellt problem och utställningar får ställa in. För att komma åt det tror jag inte att det är rabatt på registrering som behövs utan mer nytänkande hos utställningsarrangörerna.  

Jag har i dagsläget inga katter att ställa ut eftersom jag håller på med ett utparningsprogram, men jag kan lätt säga att jag väljer bort utställningar när det innebär att jag måste vara borta 14 timmar (vilket inte var ovanligt när jag ställde ut). Jag har eget företag, deltidsarbete, småbarn, en kärleksrelation att vårda, vänskapsrelationer att vårda, ett hem att sköta (renovering etc.), katter att ägna mig åt osv. Jag lägger ner enormt mycket energi och resurser i min uppfödning och att då få insinuerat att man är oseriös för att man inte ställer ut, ja det kan faktiskt göra mig förbannad. Jag lever ju inte i ett vacuum bara för att jag inte för tillfället ställer ut.

heliotropes
3

Jag håller med Silvertris i inlägg #20.

Att hålla sig uppdaterad med någon utställning ibland räcker gott om man inte vill/kan åka runt på flera st.per år. 

Att lägga fokus på meriter och kvalitéer på ett eller alla aveldjur i ett katteri fungerar ju inte då även linjerna måste tas med i beräkning,även vore det önskvärt att även domarna skulle gå en "utbildning" hos uppfödaren för att se deras mål och uppläggning i sin avel för att kunna lägga en rättvis bedömning på ett avelsdjur.😉 T.e.x. varför just den eller den katten användas…

Vi jobbar ju olika i respektive färggrupper och vi har ju även olika mål och endel vill bara prägla sin egna look,andra jobbar kanske på att förbättra beteenden andra på pälskvaliteen m.m. och det är ju något som är bra och sunt,alla dessa olika mål och tänkanden…

Eva // medarbetare på Perser

mallabralla
3

"Som uppfödare är för de allra flesta det uppenbara målet att föda upp friska, sunda, trevliga och rastypiska djur.

Sjukdomar på vår ras finns det en hel del andra trådar om så jag skulle vilja fokusera på den sista målbilden, hur vi säkrar att vi föder upp rastypiska djur hur kvalitetssäkrar vi vårt avelsarbete."

Ts skriver att hen ser det som en självklarhet att avla sunt och frisk men efterfrågade åsikter angående hur vida viktigt utställningar är för kvaliteten på ens avelsarbete.

Ts har även skrivit senare att hen förstår dem som inte har möjlighet att ställa med tanke på egen eller katters sjukdom. så jag tolkar det inte som att Ts anser att det är oseriöst att inte ställa alla avelsdjur man har varje helg, men oseriöst att inte ställa över huvud taget.

Ts får gärna rätta mig om jag har fel.

Headturners
3

#24 Precis så uppfattar jag det också.

Ja tycker det är oseriöst att aldrig ställa ut, orkar man hålla på med uppfödning så orkar man nog åka på en utställning per år……………

Silvestris
3

Varför tar TS upp SKKs registreringsrabatt om hen inte på något sätt är ute efter att premiera utställningsmeriter ytterligare? På hundsidan kan vi ju kanske än mer tydligt se hur just premiering av utställning faktiskt har försämrat inte bara hundarnas hälsa utan även deras funktion inom de områden de är avsedda att användas inom (tex. "delade" raser).

Personligen struntar jag i om uppfödare låter bli att ställa ut av ointressen av utställningar (att man är ointresserad av utställningar betyder inte att man är ointresserad av typ) eller av andra skäl. Det finns uppfödare som inte ställer ut men som har ett fantastiskt öga för kombinationer och föder upp fina katter. Personligen tittar jag inte heller på utställningsmeriter när jag söker katter till min avel. Jag tittar på katterna och bedömer om jag anser att de passar just mitt avelsprogram.

Som sagt har vi även inom min ras dilemmat med domare som tolkar standarden så vitt olika att en katt blir MB på lördagen och BIS på söndagen… det förvirrar ju alla, inte minst nybörjare.

Headturners
5

#26 Som sagt har vi även inom min ras dilemmat med domare som tolkar standarden så vitt olika att en katt blir MB på lördagen och BIS på söndagen… det förvirrar ju alla, inte minst nybörjare.

För mig låter det ju verkligen som ni har något att bita i. Dåligt utförd standard på rasen? för lite katter som ställs? dåligt utbildade domare?

mallabralla
3

det kan jag inte svara på, men TS kan säkert berätta sin ståndpunkt.

Min är denna:

Alla katter kan inte ställas då dem inte trivs på utställning, alla har inte möjlighet att åka på utställning pga diverse orsaker (helt förståeligt)

Men att åka på en eller två utställningar per år för att stämma av sina avkommor om dem håller rasstandarden anser jag fullt möjligt, eller om man som KattaLotta säger har köpare som kan ställa avkommorna åt en.

Jag anser det som självklart ett kvalitets plus om ens katter är efter meriterade föräldrar eller att mina egna katter åtminstone fått ett EX 1 på utställning, för mig visar det att mina katter håller rasstandarden, anser inte att det är negativt att meriter skall vara en del av kvalitets försäkringen, liksom att föräldradjuren är friska och har nödvändiga hälsointyg. Bägge delar är viktigt för mig och visar att mina katter är både sunda och rastypiska. Personligen väljer jag avelsdjur utifrån 4 aspekter, utseende på katten i fråga, linjerna, uppfödaren och vilka hälsotester som gjorts. Om jag skulle välja avelskatt enbart utifrån hur katten i fråga ser ut vet jag precis inget om hur avkommor kommer att se ut, stamtavlan kan vara full med katter som ser ut hur som helst och detta kan ärvas vidare i senare led. Ser jag dock att stamtavlan är full med katter med tagna titlar, ja då vet jag ju att förfäderna håller en viss grad av standard som jag då förhoppningsvis kan förvänta mig även av min köpta katts avkommor. För mig är det med andra ord en kvalitetsstämpel.

heliotropes
2

Det går ju faktisk inte att komma ifrån…detta med domare,och hur olika de dömer,jag har också fått väldigt olika bedömningar på samma katt i samma kondition. 😮 Förutom standard går de ju även på sin personliga smak och kunskapen inom aveln i just den färgen och sist men inte minst…..så förekommer det tyvärr även "kompisbedömningar"..

mallabralla
3

ja, fast det är väl inte så stor skillnad på domarnas bedömningar angående om en katt skall få ett Ex 1 el inte? smak och kompisbedömningar anser jag förekomma främst när man kommer till nomineringar.

Jag talar inte om att katterna skall ställas för att bli BIS, utan EX 1 eller en champion titel tycker jag räcker gott för att katten skall anses hålla rasstandarden.

heliotropes
0

Håller med..en stamtavla med meriterade släktingar är ett stort plus när man söker avelsdjur. Dessa katter säljer ju sig nästan själva…det vore väl något att lyfta fram för att få ut lite fler avelskatter på utställning 😉

dramaQ
1

#26 Jag påstår inte att det är oseriöst att inte ställa ut, men jag har svårt att förstå hur man kan bedriva en målmedveten och främjande avel utan den delen i avelsarbetet.

Att en katt får MB ena dagen och blir BIS andra dagen, händer som tur är aldrig inom Kat1 om det inte är ett fel på katten som tex svansknick. Där en domare helt enkelt missat felet? Annars kan det fenomenet precis som du påstår bero på dåligt utbildade domare, men jag skulle tro att det snarare betyder att rasen är väldigt ojämn i sitt utseende eller att det finns linjer från två olika utseenden likt persern på 90 talet.

Ja du har rätt i att jag skulle kunna tänka mig att SKK:s modell skulle vara ett sätt att få fler katter på utställningarna, metoden finns ju redan i kattvärden i Finland. Och det du efterfrågar finns också i Norge, gällande PKD1 (vem som nu har haft det de senaste 15 åren).

#31 Det jag tror ibland uppfattas som kompisbedömningar är nya osäkra domare som plockar fram det deras kollegor plockat fram tidigare för att de inte är starka nog att ha en egen uppfattning. 

#28 Samma kriterier som jag väljer katter på.

/D

KattaLotta
3

#25 jag tycker ditt uttalande att kalla mig(oss) som inte ställer ut för oseriösa är ett mycket fult påhopp. att komma och påstå att vi ska kunna utföra något som du inte har en susning om är rent oförskämt och elakt.

Det finns många med mig som föder upp underbart vackra katter men av en eller annan anledning inte kan/orkar åka på utställning. Det är ju inte bara utställningsdagen som är jobbig utan även förarbetet.

Men för den skull betyder det inte att våra avkommor är sämre för det, som jag skrev tidigare så får man hoppas på att någon som köpt en eller annan av dessa katter ställer ut dom, och gör dom inte det så får det vara så.

Jag tycker också att det är lika mycket kvalitetssäkring att uppfödare vill köpa katt ifrån mig, det betyder ju att mina katter har något att tillföra vidare avel ?

//Lotta

www.sidentassen .com

Headturners
2

#33 Jag har inte gjort något personligt påhopp angående DIG, att du sen tar åt dig är inte mitt problem.

Jag som alla andra får tycka vad jag vill, punkt slut….👋

KattaLotta
1

"modererat av sajtvärd" 

jag skrev nämligen så här:

jag tycker ditt uttalande att kalla mig(oss)

alltså var det inte bara mig personligen jag nämnde utan alla oss som ställer ut, och jag tycker absolut att det var väldig oförskämt OCH elakt att uttrycka sig så.

Även jag får väl tycka som jag vill 🤔 eller är det bara "vissa utvalda" 🤫

Med det sätter juag också punkt 😃

www.sidentassen .com

mallabralla
4

påminner alla om att hålla tråden på ett allmänt plan och fri från personliga påhopp.

dramaQ
3

Så om jag tolkar de flesta som har skrivit tråden vill man gärna ha showmeriterade anfäder i stamtavlan, även om man inte kan eller "vill" ställa ut själv? 
Det innebär ju i praktiken att den exteriöra kvalitetssäkringen är viktig och en del i valet när man väljer avelsdjur, vilket stärker min uppfattning att utställning och ev bekämpning av några ärftliga sjukdomar måste gå hand i hand. man kan inte välja att bara göra en.

/D

Silvestris
7

Nope, för mig behövs inga showmeriter. Jag kan se på en katt själv om den passar mitt avelsprogram. Showmeriterade katter tenderar dessutom att vara eftertraktade vilket lätt innebär att de linjerna blir överrepresenterade vilket ökar inavelsproblematiken framöver. Jag har tillräckligt svårt att hitta obesläktat, bra avelsmaterial.

dramaQ
2

#38 Eftersom jag skriver min tråd på ett perserforum , bortser jag från din kommentar då inavelsproblematik är ett inte existerade problem på perser just nu. /D

Silvestris
2

Verkligen? Inom alla färgvarianter? Då verkar ni inte vara helt eniga ni perseruppfödare.

dramaQ
1

Ja finns mig veterligen ingen färgvariant som man inte kan para ut på en svart perser. Natuligtvis tar det några generationer att hitta tillbaka igen exteriört, men avelsbasen finns. /D

Denna kommentar har tagits bort.
mallabralla
0

Uppmanar till att hålla er till ämnet 

KattaLotta
1

Alla här som skrivit på denna tråd är till antalet 6 (sex) stycken.

Menar du allvarligt att du utifrån det kan säkerstämma att kavlitetssäkring genom utställning är att anses viktigt, utifrån  KAT 1 uppfödarnas önskan🤔

www.sidentassen .com

dramaQ
2

#46 Ett antagande lika bra som det omvända, och sunt förnuft säger ju att det är så. ☝️
Det är liksom ingen av de stora namnen i Kat1, vars linjer blivit åtråvärda som bara föder upp utan att ställa ut.

/D

mallabralla
6

får hålla med här, tittar man på dem stora namnen som är populära (Artemis, Maradan, Kuorii, déden lover etc) så  är det uppfödare som aktivt ställer ut, dem till och med sparar dem bästa avkommorna och ställer till GC innan dem säljer dem, vilket även ökar värdet på katten. Det går inte att komma ifrån att katter med titlar är dem katter som är mest eftertraktade, kanske inte i Sverige, men tittar man på tex facebook på alla annonser är det mycket viktigt att ta med föräldrarnas meriter och även vilka linjer man avlar på. Jag uppfattar det som viktigare inom CFA än inom Fife uppfödare med titlar. En GC titel på en katt i sitt katteri inom CFA = respekt bland andra uppfödare (detta efter att pratat med flera amerikanska uppfödar vänner) har du inga titlar på dina katter anses du näst intill vara en backyard breeder eller kitten mill.

dramaQ
3

# 48 Ja så fungerar det bland CFA uppfödarna, respekt som uppfödare förtjänar du i domar ringen inte hemma. 

I Sverige är det ju nästan omöjligt att få "rätt" betalt för en vuxen katt. Men precis som du nämner i CFA men även utomlands ökar ofta värdet på både vuxna djur, men framförallt meriterade djur.

/D