Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 814 ggr
Friida
2007-08-04 11:21
0

Jamar "jämt"

Tänkte höra om någon har en lösning… Min halvpersrpojk har lyckats smita ut några gånger och har fått smak på det fria livet. Jag har hägnat in min lilla uteplats med högt staket (som Annki har) men det nöjer han sig inte med, han lyckas - helt obegripligt ta sig ut ufrån uteplatsen iallafall. Släpper jag inte ut honom så går han här inne i lågenheten och jamar och jamar och jamar. Jag blir snart tokig! Jag har haft dörren till uteplatsen stängd i veckor men han ger sig inte. Han fortsätter att jama och jama och jama. Igår släppte jag ut honom på uteplatsen och vips var han borta….. Min andra katt tar sig inte ut från uteplatsen och hanen försvinner när jag inte ser….  Men är det någon som har något tips om hur han ska "glömma" utelivet?  Han har alltså aldrig fått vara ute utan det är när han har rymt som han varit ute. Han är kastrerad sen han var 8 månader, nu är han närmare två år. Han är en lugn katt så jag tror inte att han är understimulerad. Alla ideer mottages tacksamt.

IdaJ
2007-08-04 13:18
0

Kan du inte sätta ett nättak över uteplatsen så att han inte kan rymma därifrån? Då kan han vara därute så mycket han vill utan chans att rymma. Kanske han blir nöjd då?

Kittentotts
2007-08-04 13:25
0

Låter jobbigt för dig tycker jag. Jag har samma bekymmeramma tankar nu när vi ska flytta t ett område och parhus. Vi har ju en huskatt, hon har bott i hus hela sitt liv och strosat runt, nu ska hon inte kunna gå fritt runt huset mer, jag vill ju inte ha klagomål på att hon strosar runt, och så är jag rädd hon gräver i någons rabatter. Mimmi är vi så fästa vid så ska hon flytta så får det vara någon som kan ge henne allt det vi gjort fullt ut, världens gosigaste tjej. Vi får helt enkelt prova med inhägnat.

Du behöver nog bygga upp med riktiga reglar, riktigt nät, du har en smidigare katt än vad persern är. Du får sen leta efter alla hål som han kan tänkas krypa igenom innan du släpper ut honom igen, samma bekymmer som vi kommer ha med vår mimmi. Jag förstår han skriker, och detta tror jag vår mimmi med kommer göra, det kommer nog göra ont i mig bra länge.

Annkis54
2007-08-04 14:51
0

Friida…tyvärr så tror jag inte att det finns nåt knep…nåt som får honom att glömma utelivet. Grejen är nog att han har såpass mycket "ursprung" i sig så att han inte vill vara inne.
Nä..det enda är nog ett nättak…
hoppas bara inte att han då kommer att gå omkring i inhängnaden o skrika o vill längre ut
men du kan ju inte göra mer än försöka.
Lycka till med detta…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-08-04 17:27
0

Håller med dig Annki i att har de blivit vaa är det svårt vänja av dem. Vet inte hur vi ska göra med vår lilla mimmi efter flytten, helst hade ett nytt hem lantligt varit bästa för henne, men det är inte lätt hitta någon som är beredd ta emot en 5 årig huskatt.

Friida
2007-08-05 12:01
0

Ja det är nog så att det är svårt att vänja av dem… Han får väl antahligen gå ut då. Men samtidigt är man ju så rädd att något ska hända honom, jag bor  i stan. Visserligen ganska lugnt  och inte mycket trafik och nära till grönområde (tvärs över gatan) men ändå. Det finns mycket katter i området så han vill väl umgås med dem. Och det är ju bättre att han får leva ett lyckligt liv även om matte blir orolig, för han vantrivs ju med att gå inne. Det är ju jättesvårt att omplacera honom till landet precis som du skrev Carina.

Kittentotts
2007-08-05 13:07
0

ja det är svårt omplacera våra huskatter, och jag hoppas ju vår Mimmi kan vänja sig vara i vår kattgård vi kommer bygga direkt då vi flyttat in, om inte, detta är då massa ??????för mig just nu! Jag vill inte ha ovänner i området pga en katt som springer runt. Jag har en vän i området, hennes katt går fritt, jag har sett flera göra detta, men… fler katter ställer till mer om man säger så, grannar är inte så förtjusta i lösspringande katter alltid. Vi har dessutom bott bra innan för kunna gå ute lite, men här finns ju mer faror, ja vi får se hur detta går!

englagirl
2007-08-05 18:20
0

Jag har oxå flyttat från hus på "landet" in i en 5 rummare i stan och med mig hade jag då våran råttfångare Mozart.

Det gick bra i ett par månader, han fann sig väl tillrätta men sen var det som om han kom på att han hade ju varit ute och hur hittar man ut igen :-)

Jag sätter ju inte gärna ut en annons på en 9 årig huskatt så "vem som helst" får ta hand om honom utan det var väldigt noga letande bland kompisars kompisar och till slut fick jag napp :-)

En ensamstående kille (snygg dessutom *asg*) och hans 3 större barn boendes på riktiga landet med flera hektar land runtomkring och flera km in i skogen sa att han hade plats för en råttfångare han hade haft katt tidigare i sitt förhållande men var utan katt nu.

Mozart mår som den prins han förtjänar och jag mår oxå bra att det blev så lyckligt slut på letandet efter en ny husse eller matte.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Friida
2007-08-05 18:21
0

En annan "fara" med att ha dem lösa är att man tydligen kan bli vräkt! Jag hade en utekatt för några år sedan, när min bovärd (typ fastighetsskötare) fick reda på det så sa han att om han såg min katt ute en gång till så skulle jag bli vräkt! Vet inte om man verkligen kan bli det, men det står iochförsig  i ordningsreglerna att man inte får rasta hundar och katter i bostadsområdet, och jag tror att det står att de  inte får vara lösa. Den bovärden har tack och lov slutat! Men det är obehagligt ändå.

Kittentotts
2007-08-05 19:15
0

Man får inte ha katter ute i bostadsområde. Reglerna över huvudtaget är ju att även på landet ska man ha koll på sitt djur. Mimmi håller ju sig häromkring då vi har skogen precis utanför dörren, men i ett område blir det ju inte samma sakLedsenVi har pratat om försöka hitta hem till henne, ingen i bekantskapskretsen har möjligheter, tyvärr! Jag tänkte sätta ut en annons på prov idag faktiskt, man vet ju aldrig!